Hoe ADP de filosofie van Marcus Buckingham adopteerde

Hoe benut je effectief de sterke punten van je medewerkers? Agnes Jongkind, Senior HR Director bij ADP Nederland, deelde haar inzichten tijdens het HR Kennisfestival op de Jaarbeurs in Utrecht.

Hoe ADP de filosofie van Marcus Buckingham adopteerde

Om antwoord te geven op deze vraag, neemt Jongkind een duik in de filosofie van Marcus Buckingham. De StandOut-methode van deze Amerikaanse bedrijfsadviseur is de drijvende kracht achter de benadering van ADP. “Deze filosofie hebben we binnen ADP geadopteerd”, aldus Jongkind.

Teams die zich richten op de kracht van werknemers hebben aantoonbaar een positieve impact op bedrijfsresultaten”

Focus op kracht van medewerkers

“Toen ik begon in het HR-vak, heel lang geleden, had je nog traditionele beoordelingsgesprekken waarin de focus werd gelegd op de ontwikkelpunten en verbeteringen. Een benadering die ik niet per se als goed of fout bestempel, maar waar Buckingham duidelijk mee wil breken. Hij pleit juist voor het verleggen van de focus naar de kracht van medewerkers.”

Jongkind wijst enthousiast op een onderzoek van onderzoeksbureau Gallup waarbij 1,8 miljoen werknemers en 230 organisaties betrokken waren. "Teams die zich richten op de kracht van werknemers hebben aantoonbaar een positieve impact op bedrijfsresultaten.”

De StandOut-methode van Buckingham in de praktijk

Hoe kom je erachter waar de kracht van de werknemer ligt? De StandOut-methode van Buckingham gebruikt daarvoor de volgende fundamenten: you have to know your people, you have to focus your people en you have to engage your people.

You have to know your people

“Iedereen die in dienst treedt bij ADP, wordt gevraagd een self-assessment te doen, conform de StandOut-methode. Daarin komen twee dominante rollen naar voren. Ik ben bijvoorbeeld een advisor en stimulator. Dat betekent kortgezegd dat het voor mij belangrijk is dat ik werkzaamheden verricht die energie geven. Zo heeft iedereen twee elementen waar diegene dominant in is”, legt Jongkind uit. “Je kunt onder andere ook een influencer, pioneer, provider of creator zijn.”

Achter deze rollen zit een database van coaching-adviezen die de manager elke week te zien krijgt. Hoe de tool met het algoritme erachter dat weet? Dat brengt Jongkind bij het tweede punt: you have to focus your people.

You have to focus your people

ADP vraagt de medewerkers om iedere week een check-in te doen. “In de wekelijkse check-ins worden cruciale vragen gesteld die behulpzaam zijn voor leidinggevenden”, vertelt de HR Director. “Zo wordt er gevraagd of je jouw krachten hebt kunnen inzetten deze week, maar ook wat je energie heeft gekost en hoe jouw teamlead kan helpen. Wekelijkse check-ins zorgen voor continue betrokkenheid en richten de focus op het optimaal benutten van krachten." Jongkind constateert bij ADP dat afdelingen die de wekelijkse check-ins niet doen lager scoren op engagement.

Je kunt nu direct in gesprek gaan met de bedrijfsvoering, gefundeerd op realtime feedback”

You have to engage your people

Het hebben van de data die uit het self-assessment en de wekelijkse check-ins komen, is ontzettend waardevol, vindt Jongkind. “Je kunt nu direct in gesprek gaan met de bedrijfsvoering, gefundeerd op realtime feedback. Engagement is een belangrijke graadmeter. Het is daarom verstandig om proactief op deze gegevens in te spelen en de bedrijfsvoering op basis hiervan te ondersteunen.”

Dit artikel is gesponsord door ADP.

Het succes van talentontwikkeling: lessen van leidinggevenden

Het succes van talentontwikkeling: lessen van leidinggevenden

Doordring leidinggevenden ervan dat ze hun medewerkers meer aanspreken op hun talenten en minder op zaken waar ze niet zo goed in zijn. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is het nog niet. Zo ontdekte onderzoeker Mirjam Baars.

Ghislaine Aarts, directeur HR bij Arriva. Foto: The Playful photographer|

Directeur HR Arriva: "Ik lig weleens wakker van het aantal...

Dreigen met werkonderbreking, agressie tegen medewerkers en een groot CO2-doel. Arriva staat de komende jaren voor uitdagingen. Ghislaine Aarts, directeur HR van Arriva vertelt erover.

Digitale dilemma's van HR: een balans tussen technologische vooruitgang en duurzaamheid

Digitale dilemma's van HR: een balans tussen technologische...

In de afgelopen jaren heeft binnen HR een verschuiving plaatsgevonden naar digitale dienstverlening en datagestuurd werken. Maar staan we wel genoeg stil bij de aanzienlijke milieu-impact van deze ontwikkelingen, vraagt Anne Doeser zich af.

Bekijk hier PW. magazine #2 (april 2024)

Bekijk hier PW. magazine #2 (april 2024)

Lees in dit magazine over het omgaan en voorkomen van loonbeslag, de rol van HR bij rouw op de werkvloer en de taak van HR bij polarisatie.

5 subsidies voor opleiden en ontwikkelen

5 subsidies voor opleiden en ontwikkelen

Toekomstbestendige organisaties zien wat erop hen afkomt en anticiperen daarop. Aan HR om te investeren in opleiding en ontwikkeling van medewerkers. Met deze subsidies kun je je voordeel doen.

Gebruik strategische personeelsplanning in transitie naar circulaire bedrijfsvoering

Gebruik strategische personeelsplanning in transitie naar circulaire...

Strategische personeelsplanning speelt een belangrijke rol in de overstap van lineaire naar een circulaire bedrijfsvoering. Het uitbreiden van het functiehuis met de functie 'duurzaamheidsprofessional' is daarin een eerste stap.

Subsidies en kredieten voor AI-ontwikkeling

Subsidies en kredieten voor AI-ontwikkeling

Om nieuwe toepassen van AI te onderzoeken of te demonstreren, kun je als ondernemer in aanmerking komen voor verschillende subsidies en kredieten. We hebben er een aantal op een rijtje gezet.

De 8 momenten waarop jouw medewerkers een mening over je vormen

De 8 momenten waarop jouw medewerkers een mening over je vormen

Als je de reis- en contactmomenten van je medewerkers in kaart brengt, kun je sturen op ervaringen die bijdragen aan werkgeluk. Bovendien kun je laten zien waar jouw organisatie voor staat, schrijft werkgeluk-expert Gea Peper.