nieuws

Een op vijf medewerkers: schaf beoordelingsgesprek af

Personeelsmanagement

Ruim een op de vijf Nederlandse medewerkers (21 procent) ziet het beoordelingsgesprek het liefst afgeschaft worden. Bovendien denkt 80 procent dat functionerings- en beoordelingsgesprekken in de huidige vorm hun langste tijd hebben gehad.

Een op vijf medewerkers: schaf beoordelingsgesprek af

Dit blijkt uit het jaarlijkse benchmarkonderzoek van HR-dienstverlener Raet onder 1.100 Nederlandse medewerkers, dat vandaag verscheen. De uitkomsten gelden voor zowel jongere als oudere medewerkers. Tussen de verschillende generaties is dan ook vrijwel geen verschil te zien.

Frustratie, geen prestatieverbetering

Mark Vlemmings, Manager Product Development bij TMA, dat onder meer analyseert welke ontwikkelmethode het best bij een individuele medewerker past, begrijpt de aversie tegen het traditionele beoordelingsgesprek. ‘In beoordelings- en functioneringsgesprekken ligt veelal de focus op de minder goede punten van een medewerker. Deze ‘zwakke-puntenbenadering’ heeft echter niet het gewenste effect, niets is immers zo moeilijk als het verbeteren van zwakke punten.’

Beoordelingsgesprek leidt niet tot prestatieverbetering

Ook uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat beoordelingsgesprekken lang niet altijd tot prestatieverbetering leiden, maar juist tot frustratie bij medewerkers. Ook kan de relatie tussen leidinggevende en medewerker erdoor beschadigen.

Tip: wilt u weten hoe u als leidinggevende feedback geeft zonder uw medewerkers te demotiveren? Het whitepaper ‘Evalueren zonder demotiveren’ geeft u alle informatie over effectieve beoordelingsgesprekken. Medewerkers zullen zich zo meer betrokken voelen bij de organisatie en gemotiveerd zijn om hun talenten optimaal in te zetten.

Voorkeur voor continue feedback

De werknemers zelf weten ook goed wat er in de plaats zou moeten komen van het traditionele beoordelingsgesprek. Ze zeggen liever continu feedback te geven en te ontvangen (41 procent). Het verhogen van de frequentie staat bij 38 procent van hen hoog op hun wensenlijstje.

Henk Jan van Commenee, productmanager talentmanagement bij Raet ziet deze behoefte in de praktijk duidelijk terug: “De behoefte om doorlopend met elkaar het gesprek aan te gaan wordt steeds groter. De medewerker wil graag zelf aan het roer staan van de eigen ontwikkeling. Maak hen daarom verantwoordelijk voor het eigen groeiproces en stem voortdurend de ontwikkelbehoefte en -doelstellingen af.”

Van Commenee weet ook op welke manier dit het best kan gebeuren. “Schuif hierbij de vragenformulieren aan de kant en ga écht de dialoog aan. Zo creëer je een lerende organisatiecultuur waarbij medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen.”

Eigenaar van gesprekscyclus

14 procent van de medewerkers verlangt ernaar zelf eigenaar te zijn van de gesprekscyclus. Medewerkers leggen in dit laatste geval resultaatafspraken vast en zijn verantwoordelijk voor hun persoonlijke ontwikkelingsplannen.

Lees op PW. ook waarom uw bedrijfsstrategie ouderwets is (onder meer door die achterhaalde manier van beoordelen!).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels