artikel

Wat kan micro-leren betekenen voor jouw organisatie?

Persoonlijke ontwikkeling

Micro-leren, supersnel en efficiënt kennis opdoen, het past helemaal bij deze tijd. Hans Schuurmans, CEO van SkillsTown, vertelt in deze blog waarom micro-leren steeds populairder wordt en wanneer het wel of juist niet werkt.

Wat kan micro-leren betekenen voor jouw organisatie?

Sponsored content door Skillstown

Door alle technologische ontwikkelingen wordt het steeds makkelijker om informatie te verkrijgen. Weet je even niet meer wat de Engelse vertaling van een woord is? Binnen enkele seconden vind je het antwoord op Google. Wil je weten hoe je een bepaald liedje op je gitaar speelt? Er bestaat ongetwijfeld een YouTube-video waarin iemand het stap voor stap voordoet. Eigenlijk zijn we hierdoor een beetje verwend geworden. We willen supersnel alle beschikbare informatie over een onderwerp kunnen raadplegen. Deze ontwikkeling heeft gevolgen voor online leren; het micro-leren wordt steeds populairder.

Snel kennis vergaren

Tegenwoordig moet alles zo effectief en efficiënt mogelijk. Tijd is daarbij een belangrijke factor. Ook het tot je nemen van kennis moet het liefst zo min mogelijk tijd in beslag nemen. Ik zie deze trend terugkomen in de wensen van klanten. We leven in een wereld die steeds sneller verandert. Dit betekent dat we kennis steeds sneller tot onze beschikking moeten krijgen. Als je bijvoorbeeld wilt leren hoe een bepaald softwaresysteem werkt, kun je daar niet meer maanden voor uittrekken. Dan is het systeem al drie keer veranderd. Dit is een van de redenen waarom micro-leren in opkomst is.

Kennis snel terughalen

Bij micro-leren krijg je bovendien ondersteuning op het moment dat jij het nodig hebt met behulp van korte video’s, compacte teksten of andere features. Deze vorm van leren helpt je beter presteren. In 1885 bewees de wetenschapper Ebbinghaus al dat mensen snel vergeten. Als je een les volgt, ben je na een uur al vijftig procent van wat er verteld werd vergeten. Na drie weken is dit al tachtig procent. Gelukkig zijn we tegenwoordig niet meer afhankelijk van een docent. We kunnen op elk moment de nodige kennis opzoeken, via het internet op een tablet of onze smartphone. Hierdoor kunnen we alle kennis die we vergeten zijn, terughalen op het moment dat het nodig is. Onze leeroplossing DirectKnow is hierop gebaseerd.

Concept 70:20:10

Micro-leren komt ook terug in het concept 70:20:10, waar tegenwoordig veel over gesproken wordt. De basis van 70:20:10 is dat we op verschillende manieren leren. We leren ongeveer tien procent formeel, bijvoorbeeld via opleidingen. Twintig procent van onze kennis ontstaat op basis van de dingen die we leren van anderen. En het grootste deel van onze kennis komt uit onze werkervaring. Op dit principe spelen micro-cursussen in, want op het werk heb je vaak geen tijd om een lange cursus te volgen of urenlang te zoeken naar de juiste informatie. Je wilt snel iets leren en het direct kunnen toepassen.

Micro-leren als aanvulling

Toch zal het uitgebreid studeren nooit helemaal zal verdwijnen. Het micro-leren vervangt de langere cursussen en opleidingen niet, het is eerder een aanvulling. De vorm van leren die je kiest, hangt samen met je leerdoel. Als jouw doel is om een expert te worden op het gebied van Excel, dan zal je een complete opleiding moeten volgen. Maar snap je een bepaalde functie niet en heb je deze snel nodig, dan kun je beter kiezen voor een micro-cursus.

Ontwikkelingen in online cursussen

Ook in de langere online cursussen zijn er ontwikkelingen. We zien dat het voor cursisten en organisaties belangrijker wordt dat een online cursus een kwaliteitskeurmerk heeft. In de traditionele opleidingswereld zien we al veel langer dat accreditatie belangrijk is, maar tegenwoordig wordt dit ook voor online opleidingen steeds gangbaarder. Wij waren bijvoorbeeld de eerste online opleider met de internationale LPI-accreditatie en we hebben al drie keer de CEDEO-erkenning mogen ontvangen. Over het algemeen zien we twee trends. Als het om leren gaat, zijn de kwaliteit en accreditatie belangrijk. Wanneer het gaat om beter presteren dan kiezen mensen eerder voor kort en krachtig.

Leren is geen doel

Ten slotte nog een tip voor organisaties die zelf actief aan de slag zijn of gaan met online leren: Kijk naar je organisatiedoelen en laat het leren daarop aansluiten. Leren moet geen doel op zich zijn, maar een middel om je organisatiedoelstelling te bereiken.

Zelf aan de slag met mirco-leren?

Neem direct contact op en informeer naar de mogelijkheden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels