Wennen aan wenden
Wennen aan wenden raakt aan de grote veranderingen die in deze tijden snel om zich heen grijpen: globalisering, digitalisering en kunstmatige intelligentie.
Het laatste HR-nieuws
Actueel & juridisch gecheckt
Direct antwoord op je vraag
Wil je oplossingen bieden die echt waarde toevoegen voor medewerkers? Dan zul je moeten denken als een ontwerper. Hoe kunnen verbeelding, een ander perspectief en experimenteren je helpen om jouw HR rol in te vullen? Hoe zorg je ervoor dat hetgeen wat je vandaag implementeert, niet alweer achterhaald is?
Wennen aan wenden raakt aan de grote veranderingen die in deze tijden snel om zich heen grijpen: globalisering, digitalisering en kunstmatige intelligentie.
Bij iedere grote wetenschappelijke doorbraak of maatschappelijke omwenteling is de mens in staat geweest om zich aan te passen. Het is ons bestaansrecht.
Veel grote organisaties hebben een grote droom; innovatief zijn, klantgericht, flexibel en dat alles met een laag kostenniveau dankzij operational excellence. Deze droom is niet vrijblijvend, maar essentieel voor duurzame winstgevendheid en dus voor het (zelfstandig) voortbestaan. Hugo Hoetink, senior trainer Horizon Training & Ontwikkeling, geeft hier zijn visie over het verwezenlijken van de droom.
De arbeidsmarkt is continu in beweging. Trends als globalisering, flexibilisering, digitalisering en technologisering leiden tot een andere verdeling van werk en productie. Organisaties zullen steeds vaker in meer of mindere mate moeten reorganiseren om deze uitdagingen aan te kunnen en optimaal in vorm te blijven. Wendbaarheid is het nieuwe normaal.
Het HR-netwerk Open van Centraal Beheer bestaat inmiddels tien jaar en heeft de afgelopen jaren al geleid tot diverse innovatieve oplossingen voor actuele uitdagingen. Open wil HR in staat stellen wetenschappelijke en praktijkkennis te vergaren en te delen. Managing consultants Noor Kok en Tom van Disseldorp leggen uit hoe en doen een oproep: "We maken graag kennis met inspirerende HR-verantwoordelijken."
Niet alleen het kabinet kan iets doen tegen de arbeidskrapte, werkgevers kunnen op zes punten zelf actie ondernemen. Dat schrijft Karien van Gennip (CDA), minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, in een onlangs verschenen Kamerbrief over de aanpak van arbeidskrapte.
Zelfrijdende auto's die aanzienlijk minder brokken maken dan jij en ik. En algoritmes in de rechtszaal die betere vonnissen vellen dan hun menselijk equivalent. Het zijn ontwikkelingen die zich voltrekken terwijl je dit artikel leest. Dus rijst de vraag: welke rol blijft er over voor de menselijke HR-functionaris?
Leiderschap is niet meer top-down, hiërarchisch en met veel macht. Leiders moeten medewerkers coachen en faciliteren. Omdat medewerkers steeds vaker in ecosystemen waarde toevoegen aan de keten. HR, door directies nog altijd ondergewaardeerd, moet zich in dat spel opstellen als orkestrator. Dat vindt prof. dr. Jaap van Muijen, hoogleraar psychologie aan de Nyenrode Business Universiteit.
Stel, je bedrijf wordt geconfronteerd met een probleem. Een lage omzet, een hoog verloop, een nog hoger ziekteverzuim. Wat ga je dan doen? Waarschijnlijk verdiep je je in de achterliggende oorzaken, en kom je op basis daarvan met een reeks maatregelen. Logisch toch? Inderdaad, maar er ligt een alternatief: design thinkìng.
Eind 2020 verscheen het boek 'Humanocracy' van Gary Hamel en Michele Zanini. Niet erg verbazingwekkend is volgens Jan Bakker de rode draad van het boek: de negatieve effecten van bureaucratisch organiseren en een warm pleidooi voor ruimte voor de mens in de meest brede zin van het woord.
Elke crisis dwingt bedrijven heel nauwkeurig te kijken of ze nog doen waarvoor ze ooit zijn opgericht. Consultant en auteur van managementboeken Yousri Mandour vertelt over de valkuilen in dit proces. "Vaak wordt er een aparte clubje opgezet om meters te maken. Maar je ziet dat steeds meer organisaties daarop terugkomen."
Veranderen, verbeteren, vernieuwen. Hoogleraar Jaap Boonstra is erin gespecialiseerd. Een gesprek over stabiele ankers, succes in coronatijd en zijn twijfels bij de ambitie van HR om businesspartner te willen worden.