Ontslaggrond A: dit moet je als HR weten over bedrijfseconomisch...
Voor een dergelijk ontslag heb je toestemming van het UWV nodig.
Het laatste HR-nieuws
Actueel & juridisch gecheckt
Direct antwoord op je vraag
Vraag: Een zzp-er valt tijdens het schilderen van de buitengevel van een boekhandel van de steiger en breekt zijn arm. Is de boekhandel als opdrachtgever aansprakelijk op grond van werkgeversaansprakelijkheid?
Voor een dergelijk ontslag heb je toestemming van het UWV nodig.
De Belastingdienst verwijdert verlopen modelovereenkomsten. Dit soort overeenkomsten die opdrachtgevers met zzp'ers afsluiten zijn vijf jaar geldig. De eerste edities daarvan zijn verlopen. Om ermee te blijven werken kun je verlenging aanvragen.
Je hoeft de kroeg niet altijd armer te verlaten. Soms kun je er ook met financieel voordeel weggaan. Dat was het geval voor de werknemer die een jaarsalaris afsprak op een bierviltje. Mét handtekening van de zakelijk directeur. Was deze afspraak juridisch gezien bindend?
Als HR-professional wil je dat alle werknemers en de werkgever bij je terecht kunnen met vragen over de nieuwe regeling rondom het ouderschapsverlof. Om je op weg te helpen, een aantal belangrijke vragen op een rij.
Als werkgever moet je verplichte scholing kosteloos aanbieden aan je werknemers, maar voor andere scholing zijn er uitzonderingen. Check de details.
Een helder overzicht van de stappen die je als HR moet nemen bij ontslag.
Op basis van deze ontslaggrond kun je een arbeidsovereenkomst van je werknemer beëindigen wegens frequent ziekteverzuim.
Personeelskosten bestaan uit meer dan het brutoloon: ook premies, verzekeringen en opleidingskosten tellen mee. Een overzicht.
Vaak gaat het niet om de schuldvraag, maar wordt er beoordeeld op de ernst van de verstoring en of deze duurzaam is.
Minister van Hijum (SZW) past het wetsvoorstel aan.
Vanwege zo'n ontslaggrond kun je een arbeidsovereenkomst opzeggen.
Ieder jaar in de lente hebben we er weer mee te maken: op een zaterdag in maart, om 02.00 uur gaat de zomertijd in. Check de aandachtspunten voor jouw organisatie.