blog

Geweldige employee journey? Het kan echt stukken beter!

Instroom

Heleen Mes (HappinessBureau) ziet het in de dageliijkse praktijk nogal eens fout gaan met onboarding van nieuwe medewerkers. In haar blog geeft zij aan hoe het beter kan. “Maak een feestje van de eerste werkdag van de nieuwe werknemer.”

Geweldige employee journey? Het kan echt stukken beter!
Heleen Mes, partner HappinessBureau | HR Director

Zoon Samuel komt thuis van zijn eerste werkdag en kijkt mij wanhopig aan. “Mam, wat ik nou toch weer heb meegemaakt”, zegt hij “waarom doet zo’n bedrijf dat? Dan jagen ze toch iedereen weg!” En hij barst los over reiskosten die bij nader inzien niet betaald worden en ook nog de eerste twee maanden 30% minder salaris dan in de advertentie. Dat er geen opvang aanwezig was, de baas niet is gesignaleerd en de uitleg alleen over praktische zaken ging. Hij voelde zich niet welkom en gaat zich afmelden voor dag 2. “Ik dacht dat de horeca mensen nodig had”, zegt hij “nu weet ik ook waarom.”

Dat zijn ervaring geen uitzondering is, wordt pijnlijk duidelijk uit onderzoek van Integron (2019) onder 4400 Nederlanders die de Nederlandse arbeidsmarkt vertegenwoordigen. Hieruit blijkt:

  1. Slechts 29% van de medewerkers is enthousiast over zijn eerste tijd bij zijn nieuwe werkgever en 26% zeker niet.
  2. Bij 28% is op de eerste werkdag de werkplek niet gereed en bij 40% ligt er geen inwerkprogramma klaar.
  3. 21% vindt in sterke mate dat het vooraf geschetste beeld over de werkgever niet overeenkomt met de realiteit.
  4. 25% vindt dat de leidinggevende onvoldoende aandacht had voor de nieuwkomer.
  5. 35% van de nieuwkomers voelt zich echt opgenomen in het team.
  6. 28% heeft geen idee bij wie ze moeten zijn als ze vragen hebben.

Onboarding tijdens HR Trending Topics

Schrijf je nu in voor HR Trending Topics 2020 en beleef deze interactieve sessie van ruim een uur. Tijdens deze dag hoor je ook van toonaangevende trendwachters wat HR in 2020 te wachten staat. Ben Tiggelaar, Heleen Mes, Lieke Lamb en Maurice van Rooijen geven acte de présence.

Meer informatie en inschrijven

Na de onboarding

Worden de ervaringen beter als de medewerker de onboardingsfase heeft overleefd? Helaas! De cijfers blijven om actie vragen. Zo blijkt uit het onderzoek van Integron dat maar 25% van de medewerkers enthousiast wordt van de wijze waarop met zijn ontwikkeling wordt omgegaan. Terwijl 37% van de medewerkers aangeeft voldoende kennis en vaardigheden te hebben om het huidige werk aan te kunnen. Uiteindelijk beveelt maar 10% van de medewerkers zijn vorige werkgever sterk aan.
Hoe kan dat toch in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt? En organisaties ervan overtuigd zouden moeten zijn dat de beste employee experience ervoor zorgt dat medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen. Dat daarmee ook de organisatiedoelstellingen gediend zijn omdat betrokken en bevlogen medewerkers leiden tot grotere creativiteit, productiviteit, tevreden klanten, omzet en winst? Hier liggen toch geweldige kansen!

Lees ook: Onboarding: wat betekent het?

Onboarding: maak er een feestje van

Om even terug te komen op Onboarding een paar adviezen. Maak van de eerste werkdag een feestje en zorg dat de nieuwkomer zich welkom voelt. Regel de praktische zaken zoveel mogelijk vooraf en zorg dat de basiszaken (bureau, lap top, toegangspas, telefoon) klaar liggen. Wees als team aanwezig om de nieuwkomer op te vangen en maak er een bijzonder moment van, bijv met een gezamenlijke lunch. Regel een aantrekkelijk inwerkprogramma vooraf. En meet zelf ook bij de nieuwkomers hun ervaringen en onderneem actie als de waardering laag scoort.

Dit is een blog van Heleen Mes (HappinessBureau), een van de sprekers op het congres HR Trending Topics 2020.

Reageer op dit artikel