nieuws

Artificiële Intelligentie gaat ervaring recruiters én kandidaten veranderen

Instroom

“De robots komen eraan, binnenkort zijn er geen banen meer!” Klinkt dit bekend in de oren? De bedreiging van AI voor de werkgelegenheid beheerst het nieuws al langer. Moet je bang zijn van nieuwe technologie, of kun je er handig gebruik van maken?

Artificiële Intelligentie gaat ervaring recruiters én kandidaten veranderen

Het zijn boeiende tijden als het gaat om de ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie, machine learning (ML) en automatisering. Concepten zoals autonome auto’s, persoonlijke AI-assistenten (denk aan Siri en Alexa) en algoritmes die onze dagelijkse werkzaamheden vergemakkelijken, zijn slechts enkele concrete voorbeelden van deze ontwikkelingen. Tegelijkertijd krijgen sommige mensen het onheilspellende gevoel zich op de set van een Terminator-film te bevinden wanneer het over AI en machine learning gaat. Hoe dan ook, met een verwachte omzet uit AI van bijna 60 miljard dollar in 2025 is het onwaarschijnlijk dat deze technologie snel zal verdwijnen. Waarom zouden we er dus geen gebruik van maken en HR-werkzaamheden makkelijker maken?

Volgens Deloitte’s 2018 Human Capital Trends report maakt 38% van de ondernemingen al gebruik van kunstmatige intelligentie en 62% verwacht dat AI voor het einde van het jaar zal worden geïntroduceerd op de werkplek. Werving en selectie is één van de gebieden waar AI en ML ingezet zal worden. Deze technologieën automatiseren tijdrovende verantwoordelijkheden waardoor recruiters veel werk uit handen wordt genomen. Sterker nog, door het recruitmentproces te automatiseren besparen ondernemingen niet alleen geld; HR-inspanningen worden ook efficiënter en effectiever.

De vraag is in welke vorm automatisering het werving- en selectieproces zal veranderen en welke invloed dit heeft op het werk van de recruiter.

Het selectieproces automatiseren

De eerste stap in het selectieproces is het zoeken naar de juiste kandidaat voor een openstaande vacature. Traditioneel is dit een lastige en tijdrovende taak voor recruiters. Handmatig honderden cv’s doornemen kan leiden tot een enorme opeenhoping van werk, waardoor andere taken stil komen te liggen en er veel tijd en geld wordt verspild. Met behulp van AI en ML kan dit proces geautomatiseerd worden door bijvoorbeeld slimme screening software in te zetten die cv’s snel kan scannen op de voorwaarden die in de vacature genoemd worden. Gedurende dit proces leert de software wat er gevraagd wordt van toekomstige kandidaten. Op basis van ervaringen met eerder aangenomen kandidaten kan de software vervolgens bepalen welke eigenschappen een goede kandidaat bezit.

Vorig jaar werd het traditionele cv-screeningproces door Unilever vervangen door de inzet van AI en algoritmes. Deze vorm van recruitment zal alleen maar aan populariteit winnen: recruiters zijn daardoor veel minder tijd kwijt aan het screeningproces, en kunnen zich focussen op belangrijkere zaken zoals het voeren van sollicitatiegesprekken met geschikte kandidaten. Kortom, de recruiter besteedt zijn kostbare tijd aan werkzaamheden die een machine niet kan overnemen.

Recruiters screenen kandidaten effectiever

Het komt nog te vaak voor dat recruiters potentiële kandidaten benaderen met een aanbod dat helemaal niet aansluit op hun ervaring. Met behulp van AI en ML screenen recruiters veelbelovende kandidaten effectiever en kunnen grote datahoeveelheden via verschillende kanalen worden beheerd. Dit biedt de mogelijkheid om met ML tools realtime inzicht te krijgen en hierdoor kennis te vergaren over menselijk gedrag. De kennis die dit oplevert loopt uiteen van het bepalen op welke dag een kandidaat het beste benaderd kan worden tot het kunnen lezen van het karakter van een potentiële werknemer en te bepalen of diegene binnen het team zal passen.

De candidate journey optimaliseren

Vandaag de dag hebben de sollicitanten het voor het zeggen en hun ervaringen tijdens het sollicitatieproces zijn medebepalend bij hun keuze voor een baan. Het bieden van een geweldige ervaring is essentieel en één van de meest effectieve manieren om succesvoller te zijn dan de concurrentie. De beschikbare technologie biedt recruitment bovendien de mogelijkheid om geautomatiseerde systemen te implementeren die het leven van zowel recruiters als sollicitanten makkelijker maakt.

Chatbots beleven een stormachtige opkomst en versnellen en vereenvoudigen sollicitatieprocessen. Dankzij AI en ML wordt voorkomen dat het door drukte te lang stil is in de communicatie met de sollicitant. Vergelijkbaar is de mogelijkheid om chatbots in te zetten om vragen van sollicitanten 24/7 te kunnen beantwoorden. Ook hiermee wordt de recruitmentafdeling ontlast.

En wanneer je gedurende het hele sollicitatieproces in contact blijft met geïnteresseerden, ze op de hoogte houdt van de voortgang van hun sollicitatie en zo te laten zien hun interesse te waarderen, wordt niet alleen het sollicitatieproces verbeterd. Het zorgt ook voor een positiever beeld van je bedrijf.

Technologie voor de toekomst

Het proces van werving en selectie blijft in beweging en het zijn niet alleen de recruiters die hier de voordelen van plukken. Onlangs werd Google Duplex geïntroduceerd, een toepassing die afspraken en reserveringen voor je maakt en ondertussen een gesprek voert. Het zal dit soort technologie zijn die toegepast gaat worden in HR om sollicitanten te ondersteunen bij hun sollicitatie. Daarnaast worden recruiters door dergelijke toepassingen ondersteund in hun communicatie met talent. Wie weet zal Google Duplex in de toekomst op een vacature reageren namens een kandidaat of wordt er een persoonlijke chatbot ontwikkeld die alle facetten uit het sollicitatieproces overneemt. De mogelijkheden die technologie biedt, zullen het recruitmentproces niet alleen verbeteren, ze zullen het proces onherkenbaar veranderen.

Het is daarom hoog tijd om processen te automatiseren en AI en ML in te gaan zetten. Zoals Jeff Weiner, CEO van LinkedIn, zegt: “Er zijn drie thema’s die het waard zijn om te noemen: AI en automatiseren, de vaardighedenkloof en de opkomst van onafhankelijk werk.” De digitale wereld is in ontwikkeling en alle organisaties moeten zich voorbereiden op de enorme veranderingen die automatisering met zich meebrengt. Zet deze technologie in en omarm de voordelen die gepaard gaan met deze veranderingen. De bedrijven die dit het beste doen, zullen het beste voorbereid zijn en hebben de grootste kans de veranderingen te overleven.

Peter Gold, principal consultant, thought leadership and advisory services, Cornerstone OnDemand

Reageer op dit artikel