nieuws

Onbeperkt verlof steeds gewoner, maar wat wil de werknemer?

Instroom

Onbeperkt verlof opnemen. Nog niet zo lang geleden was het de arbeidsvoorwaarde waarmee hippe bedrijven zich onderscheidden van traditionele werkgevers. Nu heeft ook ING het in de cao staan. En daar zal het vermoedelijk niet bij blijven. De helft van de leidinggevenden maakt het niet uit hoeveel vakantiedagen hun medewerkers opnemen, zo lang hun werk van goede kwaliteit is.

Onbeperkt verlof steeds gewoner, maar wat wil de werknemer?

Dit blijkt uit het jaarlijkse HR Benchmarkonderzoek van HR-dienstverlener Visma | Raet. In dit onderzoek gaven 1.165 medewerkers, 413 leidinggevenden, 614 HR-professionals, 78 bestuurders en 257 zzp’ers uit verschillende branches hun mening. Naast het onbeperkt verlof werden de respondenten ook ondervraagd over onderwerpen als vitaliteit, flexibel werk en uitbesteding van HR-taken.

Sterke stijging

In 2018 deed vacaturesite Joblift onderzoek naar onbeperkt verlof als arbeidsvoorwaarde. In drie jaar tijd waren er 449 vacatures waarbij sollicitanten onbeperkte vakantiedagen in het vooruitzicht werden gesteld. De onderzoekers zagen een duidelijke stijgende lijn: in het laatste onderzochte jaar steeg het aantal vacatures met de belofte van onbeperkt verlof met 88 procent. Nederland telde in dat jaar meer van deze vacatures (230) dan veel grotere buurlanden als Duitsland (229) en Frankrijk (81).

Moeilijk vervulbare vacatures

Wat in het onderzoek van 2018 opviel was dat vacatures die onbeperkt verlof in het vooruitzicht stellen gemiddeld 19 dagen langer online stonden dan andere vacatures. Volgens de onderzoekers kan dit erop wijzen dat onbeperkt verlof vooral wordt gebruikt om kandidaten te vinden voor posities die moeilijk te bezetten zijn.

Lees ook: Strategische personeelsplanning: de stappen en de opbrengst

ING

Nu werkgeluk steeds prominenter op de HR-agenda staat, lijkt onbeperkt verlof de status van lokkertje voor moeilijk vervulbare vacatures voorbij te zijn. ING kondigde eerder dit jaar aan sterk in te zetten op werkgeluk. Daarbij hoort ook een experiment met onbeperkte vakantiedagen.

Lees ook: ING stelt werkgeluk centraal in nieuwe cao

Bezuiniging

Uit onderzoek blijkt dat het bieden van onbeperkt verlof maar één stap is. Werknemers moeten er ook nog gebruik van kunnen en durven maken. In Amerika, waar de trend van onbeperkte vakantiedagen is begonnen, kwamen werknemers van verschillende bedrijven in opstand toen hun werkgever deze arbeidsvoorwaarde op de agenda zette. De reden: het werd gezien als een bezuinigingsmaatregel om niet-genoten vakantiedagen niet meer te hoeven uitbetalen.

Lees ook: Verlofdagen zijn geld waard

Duidelijke regels nodig

Productiviteits– en tijdsmanagementexpert Maura Thomas waarschuwde daarom eerder in NRC dat werkgevers duidelijke randvoorwaarden moeten geven. Alleen zeggen dat je op vakantie kan als je werk af is, is volgens Thomas niet genoeg. “Dat is een onmogelijke eis: wanneer is tegenwoordig je werk echt af?” Thomas pleit daarom voor duidelijke regels die vastleggen hoe iemands afwezigheid wordt opgevangen. Is er een vervanger of wordt zijn of haar portefeuille eerlijk verdeeld onder de achterblijvers?”

Werkweek

Uit de HR Benchmark van Visma | Raet blijkt overigens dat het denken over het aantal vakantiedagen niet het enige is dat van Nederlandse werkenden en leidinggevende aan verandering onderhevig is. Ruim de helft van de ondervraagden (55%) vindt een veertigurige werkweek ouderwets. Onder de werkgevers is dat percentage nog veel hoger. Slechts 30 procent vindt veertig uur werken of meer nog wel van deze tijd.

Leestip!

Leestip!

Meer werken is niet beter

Joke van der Velpen, kennismanager bij Visma | Raet concludeert dat meer werken niet altijd beter is. “Allereerst is het belangrijk dat mensen doen wat ze leuk vinden. Intrinsieke motivatie is de sleutel. Daarnaast zijn verantwoordelijkheid, vertrouwen en duidelijke doelstellingen de basis voor een goede samenwerking. Wanneer een medewerker weet wat hij moet opleveren en wanneer, het vertrouwen krijgt en verantwoordelijkheid neemt, kun je als organisatie sturen op output in plaats van op aanwezigheid. Bovendien is een goede werk-privé balans voor medewerkers het meest bepalend voor hun werkgeluk, zo bleek al uit het HR Benchmarkonderzoek van 2018. Dát is wat je als organisatie wil bereiken: gelukkige medewerkers én goede resultaten.”

Reageer op dit artikel