Hoever reikt jouw verantwoordelijkheid als werkgever?
Waar ben je als werkgever wel en niet verantwoordelijk voor in bepaalde werksituaties? Arbeidsrechtadvocaat Pieter de Ruiter van Pallas Advocaten geeft antwoord.
Waar ben je als werkgever wel en niet verantwoordelijk voor in bepaalde werksituaties? Arbeidsrechtadvocaat Pieter de Ruiter van Pallas Advocaten geeft antwoord.
Als werkgever moet je de maatregelen treffen die nodig zijn om werknemers tegen gevaar te beschermen. Je bent in beginsel aansprakelijk voor de schade die de werknemer oploopt bij de uitoefening van zijn werkzaamheden, tenzij je aantoont dat je je...
Een werknemer erkent dat het niet slim was om te knielen in een plas water met daarin chemicaliën. Maar was dat ook bewust roekeloos? De kantonrechter vindt van niet.
Wanneer een werknemer tijdens zijn werk gewond raakt, moet de werkgever aantonen dat hij voldoende maatregelen heeft genomen om dat te voorkomen. Dat valt nog niet mee. En ook als je gelijk krijgt, kan de zaak zich jarenlang voortslepen.
Corona….hopelijk straks weer de equivalent voor een zomers biertje. Maar de pandemie heeft zijn weerslag op de relatie werkgever-werknemer.
Een werknemer struikelt over een kratje en raakt zwaar gewond. Ze stelt haar werkgever aansprakelijk, maar volgens de kantonrechter was er sprake van alledaags gevaar en had de werknemer beter op moeten letten. De werknemer legt zich hier niet bij...
Het zakenreizen komt langzaam weer op gang. Daarom is het belangrijk dat organisaties voldoende aandacht schenken aan de veiligheid van en zorgplicht voor reizende medewerkers, schrijft Jan Willem Basselier van SAP Concur.
Vanaf 2018 kan het lekken van gevoelige klant- en medewerkersdata de organisatie flinke boetes opleveren. HR kan dit voorkomen. Hoe? Drie privacy-tips.
Het plan om de Ziektewet te hervormen is ondoordacht en moet van tafel. Die boodschap geven de werkgevers mee aan de Eerste Kamer, die zich vandaag over de wetswijziging buigt.
Negatieve uitlatingen van medewerkers over het bedrijf op sociale media kunnen zorgen voor grote reputatieschade. Maar zonder sociale mediacode is het voor een werkgever vaak lastig om het personeelslid te ontslaan. Waar let de rechter op in...