artikel

De 3 regels voor wendbaar werken

Organisatie & Strategie

Agile. Het is een modekreet die sommige managers gemakkelijk in de mond nemen, maar weten ze eigenlijk wel wat die kreet betekent? Let wel, als een organisatie echt agile gaat werken, zou het enthousiasme bij bovengenoemde managers waarschijnlijk flink afnemen.

De 3 regels voor wendbaar werken

Een nieuwe app bouwen, voor de klanten. Al jaren was de organisatie ermee bezig, en al jaren nam dat een grote hap uit het innovatiebudget. Maar ermee ophouden… daarvan wilde de marketingmanager niet horen. Want het was zijn idee, zijn kindje. Heel menselijk – maar ook heel onverstandig. Dat bleek toen het product eindelijk klaar was. Want toen werd al snel duidelijk dat geen klant erop zat te wachten.

Drie regels

Regel 1: Terug naar de klant
Een leermoment, zegt Steven van den Heuvel, agileconsultant en coach bij Conclusion Implementation. “Deze organisatie had geen oog voor de drie regels voor agile werken. En dan vooral niet voor regel 1: Ga terug naar de klant. Vroeger had je de warme bakker op de hoek. Die sprak zijn klanten iedere dag en die wist wat die belangrijk vonden. Maar stel dat jij die bovengenoemde app helpt ontwikkelen. Op de 14e etage van een of andere grote hypotheekverstrekker. Dan zie jij die klanten maar zelden – en dus kun jij niet op hun wensen inspelen.”

Regel 2: Kleine teams
Voortdurend contact met de klant dus – maar dat is niet alles. Want hier nauw mee verbonden is regel 2: Werk in kleine teams. “Stel je bent nog steeds bezig met die app”, zegt Van den Heuvel. “En de ontwikkeling daarvan geschiedt binnen diverse interne teams, bijvoorbeeld een front-end-team en een back-end-team. Dan heeft niemand overzicht over het totale product. Ja, misschien kun je op zo’n manier een auto in elkaar zetten, maar software ontwikkelen is net zoiets als muziek componeren. Dat is een creatief proces. En die creativiteit wek je het best op in kleine teams waarin iedereen een andere rol uitoefent. Iemand zorgt bijvoorbeeld voor de creativiteit, een ander staat in contact met de klant en weer een ander zorgt voor gestroomlijnde processen.”

In een agile organisatie zullen veel managementlagen worden geschrapt

Regel 3: Een platte organisatie
Maar het heeft weinig zin om zulke multidisciplinaire teams in te richten als die vervolgens blind moeten gehoorzamen aan allerlei managers. En dus zullen in een agile organisatie veel managementlagen worden geschrapt. Maar let op, om dit goed te laten werken, moet een organisatie volgens Van den Heuvel wel voldoen aan een belangrijke voorwaarde. “Er moet sprake zijn van een heldere visie of missie waar iedereen van op de hoogte is. Wie zijn we en waar gaan we naartoe? Een mooi voorbeeld is NEW10. Dat is een financiële dienstverlener met een duidelijke belofte. Iedereen die bij hen aanklopt voor een lening, hoort binnen 15 minuten of hij die lening gaat krijgen. Alle medewerkers weten dus: bij ons gaat het om snelheid en klantgerichtheid.”

Managers

Agile werken. Het is een kreet die sommige managers gemakkelijk in de mond nemen. Maar volgens Van den Heuvel beseffen niet al die managers wat agile betekent, voor de organisatie maar ook voor henzelf. “Stel je voor dat die managers in zo’n agile organisatie zouden worden geplaatst. Plotseling is alles om hen heen veranderd. Die managers nemen geen beoordelingsgesprekken meer af, maar werken met 360°-feedback. En waar zij vroeger besluiten namen over mensen, moeten zij diezelfde mensen nu in staat stellen om zelf hun beslissingen te nemen. De lievelingsprojecten van de managers kunnen zomaar worden geschrapt, omdat na testen blijkt dat de klantvraag ontbreekt. En misschien nog wel vervelender: datzelfde, dat schrappen, geldt wellicht ook voor hun eigen banen. Een plattere organisatie, weet je nog?”

HR

En niet alleen voor die managers is agile een hele verandering, datzelfde geldt voor HR. Want het zal duidelijk zijn, dit is bij uitstek iets waar u als HR-professional mee te maken krijgt. Maar hoe moet u ermee beginnen? Volgens Van den Heuvel is het belangrijk om eerst te kijken naar uw eigen functioneren. “Het probleem van HR-medewerkers is vaak dat er van alles van ze wordt verwacht. Dus ga eerst eens na: wat doen we allemaal, en wat is er nu echt belangrijk? Hoe kunnen we bijvoorbeeld in een aantal korte projecten het ziekteverzuim terugbrengen, en continu testen of dat vruchten afwerpt? Hoe kunnen we op dezelfde manier onze werving en selectieprocessen innoveren? Je zult zien, dan boek je al snel resultaten. En met die resultaten trek je de rest van de organisatie over de streep.”

Steven van den Heuvel is één van de docenten van de collegereeks HR Leiderschap die 29 oktober start. In zijn college Veranderen van HR in een agile organisatie biedt hij alle handvatten om vanuit HR de veranderingen te realiseren die agile werken tot een succes maken. Meer informatie: www.nyenrodehrleiderschap.nl

 

 

Reageer op dit artikel