blog

Veranderen als reis

Organisatie & Strategie

Medewerkers die schreeuwen om verandering. Ik ken ze niet. De meeste mensen willen alles houden zoals het is. Bij managers is het precies omgekeerd: zij initiëren verandering. En HR? Die kan een beslissende rol in het proces spelen.

Veranderen als reis

Ook bij een gerenommeerd instituut als De Nederlandsche Bank (DNB) speelt het thema organisatieverandering. Er zijn nieuwe uitdagingen en risico’s, van bitcoins tot cybercrime. Als waakhond van de banken en het betalingsverkeer moet DNB die ontwikkelingen op de voet volgen of nog liever voor zijn. Daarnaast worden technologische ontwikkelingen ook in de eigen bedrijfsvoering toegepast. HR-directeur Jildau Piena vertelt over organisatietransformatie, hoe het personeel wordt voorbereid op de veranderende wereld: “Heel concreet betekent het dat wij vanuit HR volgend jaar een data- en techcurriculum aanbieden. Iedereen gaat opleidingen uit  dit curriculum volgen. Deelname wordt gewoon verplicht. De opleidingen bieden we wel op verschillende niveaus aan (…) Zo moet elke collega binnen de bank nadenken over hoe zijn of haar wereld eruit gaat zien en weten wat de impact op zijn of haar werk wordt.”

Congres

Congres

Cultuur

Veranderkundige Kilian Bennebroek Gravenhorst is gevraagd naar een van de moeilijkste transformatieprocessen: cultuurveranderingen. De complexiteit van het sleutelen aan een cultuur wordt volgens hem onderschat. Bovendien laat een wijziging van de cultuur zich lastig uitbesteden. “Het werkt niet om aan de slag te gaan met een expertgroep van vier leden, die moet beslissen hoe vierhonderd medewerkers het straks anders moeten doen. Cultuur maak je met elkaar en je moet dus ook met z’n allen aan een verandering werken.” Een hele geruststelling: hij kent geen voorbeelden van vlekkeloos verlopen cultuurveranderingen.

Veranderen in etappes

Organisatieontwikkeling is als een ontdekkingsreis in zeven etappes. Deze interessante gedachte van bedrijfskundige en psycholoog Ber Damen is te lezen in het (ingekorte) hoofdstuk uit zijn boek Businessarchitect & Verandermeester. Ik vind deze omschrijving treffend: elke etappe kent zijn eigen hordes, maar de reis heeft wel een einddoel. En soms moet je dat doel bijstellen. Het is dus niet veranderen om het veranderen – een beeld dat bij medewerkers nog wel eens leeft, maar om de steeds veranderende wereld bij te benen.

Martijn van der Kooij
hoofdredacteur PW.
martijnvanderkooij@vakmedianet.nl

Mis geen HR-nieuws op Prinsjesdag. Registreer je nu bij PW.

De voordelen:

  • Gratis exclusieve content
  • Het laatste nieuws, actualiteiten en achtergronden
  • Need to know juridische informatie
  • Door gerenommeerde auteurs geschreven
  • Voor HR-professionals die meer willen weten

Profiel aanmaken >

Reageer op dit artikel