nieuws

Werknemer leert het meest met vrijheid en sturing

Organisatie & Strategie

Werknemer leert het meest met vrijheid en sturing

Een baas die de lat hoog legt kan medewerkers stimuleren tot beter en efficiënter werken. De werknemer stelt zichzelf dan hogere doelen om aan die eisen te kunnen voldoen. Maar de lat moet niet te hoog zijn, want dat werkt averechts.

Dat concludeert arbeid- en organisatiepsychologe Etty Wielenga-Meijer. Ze promoveert op 26 november aan de Radboud Universiteit Nijmegen op onderzoek naar leren in de praktijk. Werknemers leren het meest als ze veel vrijheid maar ook sturing krijgen.

Vrijheid is nodig, maar te veel of volledige autonomie werkt negatief. Als een taak zoveel vrijheid geeft en de werknemer heeft geen aanwijzingen om de klus tot een goed resultaat te brengen dan werkt dat negatief op diens leren. Een nieuwe collega in het diepe gooien en hem of haar zelf laten uitzoeken hoe de interne processen zijn georganiseerd of hoe gegevens ingevoerd moeten worden, is in veel situaties niet efficiënt. Etty  Wielenga-Meijer: "Dat vertraagt het leerproces. Anderzijds werkt volledig aan de hand nemen van een collega ook niet motiverend. De kunst is om de middenweg te vinden en medewerkers zowel vrijheid als sturing te geven.'

Belangrijke factoren voor leren in het werk zijn: hoge, maar geen torenhoge taakeisen, genoeg variatie, voldoende maar geen algehele vrijheid en betekenisvolle feedback. Ze verhogen de motivatie en dat maakt dat de werknemer meer moeite doet het werk goed uit te voeren.

 

Reageer op dit artikel