nieuws

Dienend leider verhoogt veranderbereidheid

Organisatie & Strategie

Dienend leider verhoogt veranderbereidheid

Medewerkers van het klantcontactcentrum (KCC) van gemeenten zijn over het algemeen bereid hun werkwijze te veranderen. De inzet van een dienend leider helpt daarbij.

Dit blijkt uit het afstudeeronderzoek door Berenschot en Universiteit Groningen (RUG) bij 40 gemeenten. De onderzoekers bekeken waaruit de veranderbereidheid van de medewerkers bestaat en hoe dienende leiders dat gericht kunnen beïnvloeden.

De veranderbereidheid van medewerkers van klantcontactcentra  werd gemeten op vijf dimensies: cognitieve (gedachten), emotionele (gevoelens) en intentionele (intenties om bij te dragen) veranderbereidheid; de dimensie management support (ondersteuning van het management) en Change efficacy (het vertrouwen in eigen kunnen). Vooral de cognitieve, emotionele en intentionele veranderbaarheid werden versterkt door dienend leiderschap.

Ook de dimensie management support werd positief beïnvloed. Leidinggevenden zouden volgens de onderzoekers vooral moeten nagaan of ze de dimensie management support kunnen verhogen. De medewerkers hebben namelijk aangegeven dat zij niet erg veel steun vanuit het hoger management ervaren voor de ontwikkeling van het KCC.

 

Reageer op dit artikel