nieuws

Toenemende automatisering schaadt vertrouwen in organisatie

Organisatie & Strategie

Steeds meer mensen hebben het idee dat hun baan, of die van hun werknemers, ingepikt gaat worden door kunstmatige intelligentie of automatisering. Werknemers hebben door de oprukkende automatisering steeds minder vertrouwen in de organisatie en dat staat veranderingen in de weg.

Toenemende automatisering schaadt vertrouwen in organisatie

Dat blijkt uit het Global Talent Trends-rapport van adviesbureau Mercer. Voor dit rapport doet Mercer jaarlijks internationaal onderzoek onder business executives, HR-leiders en werknemers. 

Een derde van de werknemers wereldwijd vreest dat technologieën zoals artificial intelligence (AI) en automatisering hun baan overbodig maken. Zij staan hier niet alleen in. Bijna driekwart (73%) van de executives verwacht dat de arbeidsmarkt in de komende drie jaar flink verandert als gevolg van toenemende automatisering. Vorig jaar deed nog maar 26 procent van de executives deze voorspelling. 

Executives zien het herinrichten van functies als kans om rendement te behalen

Kans op rendement

60 procent van de ondervraagde organisaties is van plan om komend jaar meer werk te automatiseren. Dit baart werknemers zorgen, maar executives zien het herinrichten van functies juist als kans om rendement te behalen. David Sanderse, CEO van Mercer Nederland: “Voor HR ligt er een belangrijke rol om in te spelen op automatisering. Met behulp van data kunnen zij weloverwogen beslissingen maken over de toekomstige omvang en mogelijk nieuwe vorm van de organisatie.”

Trends in de arbeidsmarkt

Naast het anticiperen op automatisering, signaleert Mercer naar aanleiding van het Global Talent Trends rapport nog drie andere trends in de arbeidsmarkt:

  1. Aansturen op talent
  2. gepersonaliseerde (digitale) werkervaring
  3. Uitdragen van merkwaarden

Aansturen op talent

HR moet een centrale rol krijgen binnen organisaties. Het is zijn taak om in de huidige krappe arbeidsmarkt talent aan te trekken én te behouden. Op dit moment is dat nog niet het geval; uit het onderzoek blijkt dat slechts 40 procent van de HR-professionals vanaf de eerste fase wordt betrokken bij verandertrajecten. Hun rol is echter cruciaal, omdat zij mogelijke vragen en zorgen van medewerkers tijdens zo’n traject kunnen signaleren. Zo ziet HR de werknemersmoraal als barrière bij het doorvoeren van veranderingen. Dit komt volgens Mercer doordat werknemers, mede door de komst van automatisering, steeds minder vertrouwen hebben in de organisatie. 

HR ziet de werknemersmoraal als barrière bij het doorvoeren van veranderingen

Sanderse: “Data geeft HR-professionals inzicht in hoe werknemers tegenover verandering staan. Met deze kennis kunnen zij met hun werknemers in gesprek over mogelijke zorgen omtrent verandering, om vervolgens samen naar oplossingen te kijken. Dit helpt organisaties en personeel nieuwe stappen te maken in een disruptieve arbeidsmarkt.”

Toptalent aantrekken

Om toptalent aan te trekken en te behouden is een eenvoudige en efficiënte bedrijfsvoering cruciaal. Volgens het rapport zijn werknemers drie keer eerder geneigd om voor een organisatie te werken die faciliteert in een snelle besluitvorming en die medewerkers de juiste tools biedt om hun werk goed uit te voeren. Daarnaast is het belangrijk om als werkgever te faciliteren in educatieve mogelijkheden. Meer dan de helft (56%) van de werknemers wil hun vaardigheden continu blijven ontwikkelen.

 Uitdragen van merkwaarden

Uit het onderzoek blijkt dat 68 procent van succesvolle organisaties hun merkwaarden integreren binnen alle lagen van de organisatie, ook richting toekomstig talent. Zo zetten zij hun arbeidsvoorwaardenpakket in om hun merkwaarden uit te dragen en zich te onderscheiden ten opzichte van concurrentie.

Leestip! Organisaties verkeren in een permanente staat van transitie. In het boek Businessarchitect & Verandermeester beschrijft auteur Ber Damen de ontwikkelingen waarmee organisaties worden geconfronteerd en het veranderende professionaliteitsprofiel voor personeels- en organisatiedeskundigen. Klik hier voor meer informatie

Reageer op dit artikel