artikel

‘Gezondheidsbeleid bedrijven gebaat bij persoonsgerichte aanpak’

Personeelsmanagement

Gezondheidsbeleid door bedrijven rendeert alleen als het een strategisch én persoonsgericht karakter heeft, betoogt Geert-Jan van der Sangen van advies- en activatiebureau FitzMe. “Met de huidige technieken kunnen bedrijven aansluiten op de persoonlijke behoeften van medewerkers. Zodat ze de juiste interventies op het juiste moment kunnen inzetten.”

‘Gezondheidsbeleid bedrijven gebaat bij persoonsgerichte aanpak’

Steeds meer bedrijven zetten gezondheidsbeleid in, constateert Van der Sangen. Volgens de directeur van FitzMe, een bureau dat organisaties ondersteunt rond duurzame vitaliteit, zijn daar diverse redenen voor.

“Bijvoorbeeld omdat ze willen investeren in goed werkgeverschap, vanwege de krapte op de arbeidsmarkt of vanuit het perspectief van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook is er nog een grote groep van bedrijven die vanuit defensief oogpunt handelt, namelijk het terugdringen van de verzuimkosten. In elk geval zijn bijna alle bedrijven bewust bezig met de gezondheid van medewerkers. Veel meer dan tien jaar geleden. Toen deden sommige bedrijven wel ‘iets’ met gezondheid, maar had het meer weg van een bedrijfsuitje. Workshopje hier, cursusje daar, eigenlijk zonder duidelijk idee vooraf.”

Lees ook: Gezondheidsmanagement: wat is het en hoe boek je er succes mee?

Gezondheidsbeleid verankeren in de bedrijfsstrategie

Beter is het als bedrijven gezondheidsbeleid opnemen in hun strategie, aldus Van der Sangen. “Vaak komt een bedrijf in beweging bij een Preventief Medisch Onderzoek (PMO), omdat dit bijvoorbeeld in de cao zo is afgesproken. Wij willen daar best over meedenken, maar vragen bedrijven om eerst na te denken wat ze ermee gaan doen. Welke bereidheid is er om vervolgacties te ondersteunen? Ook een challenge, workshop of deelname aan de Dam tot Damloop is een leuke aanleiding om met medewerkers in gesprek te gaan en serieus werk te maken van gezondheidsbeleid. Het gaat om het vervolg. Als je gezondheidsbeleid niet verankert in je strategie, je niet het langetermijndoel voor ogen hebt,  dan verdwijnt het bij de eerstvolgende reorganisatie weer van de agenda.”

96% aanwezigheid in plaats van 4% verzuim

FitzMe-directeur Geert-Jan van der Sangen

Vitaliteit, of gezondheid, is bij uitstek een onderwerp dat voor verbinding tussen medewerkers en de organisatie zorgt, aldus Van der Sangen. “Niemand kan tegen vitaliteit zijn. Geen werkgever zegt dat hij ongezonde werknemers wil en geen medewerker zegt dat hij liever ongezond is dan gezond. Er is dus een gezamenlijk belang.”

Van der Sangen hanteert daarbij graag een positieve benadering. “Praat met elkaar hoe van 95 naar 96 procent aanwezigheid te gaan, in plaats van hoe het verzuim van 5 naar 4 procent te krijgen. Sommige bedrijven hebben de neiging om verzuim als vertrekpunt te nemen, maar ik heb het graag over de andere kant van de medaille. Het is belangrijk om goed te zijn voor je werknemers, om iedere dag te investeren in hun gezondheid, welzijn en geluk. Niet pas als ze ziek zijn of verzuimen.”

Persoonlijk profiel in Vitality-portal

FitzMe implementeerde in 2018 een Vitality-portal, dat onder meer door CZ aan collectiviteiten wordt aangeboden. Van der Sangen: “Als je de doelstellingen van werkgevers en werknemers met elkaar in lijn wilt brengen, is zo’n portal een geschikte tool. Het dient als een soort start- en landingsbasis voor gezondheidsmanagement.” Het onderscheidende van het portal ten opzichte van soortgelijke platformen is volgens Van der Sangen de persoonlijke aanpak. “Met een uitgebreide online check verzamelen we eerst informatie. We koppelen dit terug naar de deelnemer en nodigen hem of haar direct uit om stappen te ondernemen. Denk aan het formuleren van een doel, het stellen van vragen of deelname aan een gerelateerde e-health module.”

Op deze wijze bouwt een deelnemer een persoonlijk profiel op en stemt FitzMe de vervolgstappen daarop af. “Als wij bijvoorbeeld na drie klikken weten dat je een man bent, krijg je geen informatie meer die voor vrouwen is bestemd”, vertelt Van der Sangen. “En als je veel stress ervaart, gaan wij je niet pushen met allerlei notificaties. Deelnemers weten dat het portal echt op hen is afgestemd. De afzender is ook niet de zorgverzekeraar of de werkgever. Het is echt een persoonlijk portal waarbij privacy hoog in het vaandel staat. Dat maakt een groot verschil, zien wij.”

Effectief gezondheidsbeleid

Het is zonde om klasjes vol mensen een workshop stressmanagement te geven als ze al goed met stress omgaan

Een persoonsgerichte aanpak maakt gezondheidsbeleid van organisaties een stuk effectiever, aldus Van der Sangen. “Wij geloven niet in one size fits all, waarbij je een heel bedrijf aanspreekt op een thema. Met de huidige technieken kunnen bedrijven aansluiten op de persoonlijke behoeften van medewerkers. Zodat je zoveel als mogelijk de juiste interventies op het juiste moment kunt inzetten. Het is zonde om klasjes vol mensen een workshop stressmanagement te geven als ze al goed met stress omgaan. Maak dergelijke kosten alleen voor mensen die zo’n interventie nodig hebben, zou ik zeggen. En biedt indien nodig andere interventies aan de overige medewerkers aan.”

Inzicht in gezondheid en risico’s van ongezond gedrag

Een organisatie kan veel betekenen voor de gezondheid van medewerkers, maar interventies hebben volgens Van der Sangen alleen zin als medewerkers zelf gemotiveerd zijn. “Dat begint met bewustwording. Dat mensen inzicht hebben in hun gezondheid en de risico’s van ongezond gedrag. Dat het statistisch een incident was dat opa rookte en dronk maar toch 98 jaar werd. Zodat mensen zelf de keuze maken om in beweging te komen. Want als je mensen onder druk zet, werkt het averechts. Neem de gezonde kantine. Ik zou daarin niet te rigoureus alleen een saladebuffet en gezonde producten aanbieden, maar ook rekening houden met mensen die andere keuzes willen maken.”

DNA-onderzoek naar leefstijl

FitzMe biedt desgewenst, in samenwerking met een Europees laboratorium, DNA-onderzoek naar leefstijl aan. Van der Sangen: “We laten enkel de leefstijlthema’s in het DNA onderzoeken en kunnen dan heel goed laten zien waar je zelf invloed op hebt. DNA is heel feitelijk: zo werkt het bij jou. Sommige mensen hebben zo’n wake-up call nodig, om te beseffen dat ze wel degelijk aan hun gezondheid kunnen en misschien wel moeten werken.”

Randvoorwaarde voor succesvol gezondheidsbeleid

Quick wins zijn er niet. Duurzame inzetbaarheid heet niet voor niets zo.

Commitment van de organisatie is een andere randvoorwaarde voor succesvol gezondheidsbeleid. “Wij zijn daarin heel duidelijk richting organisaties”, zegt Van de Sangen. Zo was er een bedrijf waar een hoge werkdruk heerste, met veel deadlines. Ze wilden de vitaliteit onder young professionals verbeteren. Dan vragen wij als eerste: wat wil je daar zelf aan doen? Als er niets verandert in de bedrijfscultuur, is het namelijk misschien wel dweilen met de kraan open. De cultuur moest worden aangepakt en ons advies was om tegelijkertijd leidinggevenden te trainen. Met het excuus dat het in een bepaalde periode altijd druk is, kom je niet weg. Soms moet een organisatie zelf ook een offer brengen.”

Van der Sangen herinnert zich een ander voorval. “We mochten een voorstel maken om stress en het aantal burn-outs bij medewerkers te verminderen. Het lukte echter niet om een vijfdaags programma over verschillende weken gepland te krijgen. Een paradox van hier tot Tokio natuurlijk.”

Lange termijn

Hoezeer organisaties en medewerkers ook gemotiveerd zijn, gezondheidsbevordering is volgens Van der Sangen een kwestie van de lange termijn. “Quick wins zijn er niet. Het is niet zomaar even gefikst. Duurzame inzetbaarheid heet niet voor niets zo. Als mensen met een ongezonde leefstijl gezonder willen leven, vergt dat een stapsgewijs proces van gedragsverandering.”

Gezondheidsbeleid is echter niet meer weg te denken in organisaties, aldus de FitzMe-directeur. “De trend is onomkeerbaar. Al zei ik dat in de jaren voor 2008 ook. Toen de crisis uitbrak, stopte het direct. Hoewel de investeringsbereidheid conjunctuurgevoelig blijft, is er nu meer bewustwording en duidelijkheid rond thema’s als vitaliteit. Zeker nu de arbeidsmarkt zo krap is, zie je dat bedrijven in de gezondheid van medewerkers willen investeren.”

gezondheidsmanagement

Reageer op dit artikel