artikel

Vitaliteit op de werkvloer: zo zet je het in gang

Personeelsmanagement

Hoe krijg je werknemers zover dat ze aan de slag gaan met hun eigen vitaliteit? Linda Peels is vitaloog en geeft tips hoe je de bewustwording binnen de organisatie op gang brengt.

Vitaliteit op de werkvloer: zo zet je het in gang

Vitaliteit gaat over levensenergie. Het gaat om fysiek, mentaal, sociaal en spiritueel welzijn. “Als vitaloog breng ik de dialoog op gang over vitaliteit. Hierbij maak ik individuen, teams en organisaties bewust van hun eigen vitaliteit en wat ze zelf kunnen doen om hun vitaliteit te verhogen. Het op gang brengen van de dialoog, bewustwording en eigen regie staan centraal in het vak.” Zo ziet Linda Peels, gediplomeerd vitaloog, haar vak. Het beroep is sterk in opkomst.

Wat doet een vitaloog, ook wel een vitaliteitsadviseur, vitaliteitsmanager of chief vitality officer genoemd?
“Een vitaloog ziet de mens en zijn omgeving als een geheel. Hij of zij kijkt niet alleen naar beweging, voeding en ontspanning. Er zijn nog veel meer invloeden op vitaliteit. Een vitaloog zet dan ook de vitaliteitsschijf van vijf in als hulpmiddel.

Vitaliteit

Bron: www.vitalogisch.nl

Dat kan op zowel individueel, team- als organisatieniveau. Belangrijk hierbij is dat de bewustwording op gang wordt gebracht. Want pas als nut en noodzaak worden gevoeld, ben je intrinsiek gemotiveerd om te veranderen. De meeste mensen willen namelijk wel veranderen, maar ze willen niet veranderd worden. Het begint bij jezelf; je moet zelf vitaler willen leven.”

Hoe helpt de vitaliteitsschijf van vijf bij de dialoog over vitaliteit?
“Het is een hulpmiddel dat aangeeft welke invloeden er kunnen zijn op vitaliteit. Een vitaloog gaat in gesprek met een individu, team of organisatie over deze verschillende invloeden en helpt met onderzoeken waar vitaliteitswinst is te behalen. Vitaliteit is voor iedereen en voor iedere organisatie anders. De vitaliteitsschijf helpt de unieke situatie in kaart te brengen, zodat er een effectieve aanpak op maat ingezet kan worden.”

De meeste mensen willen wel veranderen, maar willen niet veranderd worden

Waarom hebben bedrijven een vitaloog nodig volgens u?
“Omdat de meeste bedrijven nu wel wat doen aan gezondheid en vitaliteit, maar dat ‘iets’ blijft nogal eens steken bij de fruitmand, subsidie op de sportschool en wat fitnessinstrumenten. Een fruitmand neerzetten is een mooi begin, niets mis mee, maar onze aanpak is integraal en structureel. Het gaat om meer dan alleen fysiek welzijn (fysiologisch). Het gaat ook over mentaal welzijn (psychologisch): hoe gaat het met je op je werk, is het glas nog halfvol of is het al bijna leeg, hoe ga je om met werkdruk. Een vitaloog kijkt bovendien naar het sociaal welzijn(ecologisch): is de werkomgeving veilig genoeg, hoe is de communicatie met de leidinggevende, hoe is de werkplek ingericht, heb je bijvoorbeeld te maken met mantelzorg. Ook het spiritueel welzijn (filosofisch) is van belang. Dat gaat over je persoonlijke drijfveren en talenten, zit iemand op de juiste plek, kan hij zijn persoonlijke talenten hier optimaal inzetten. Ook dat bepaalt hoe vitaal je bent op je werk, en hoe duurzaam inzetbaar je bent. Het creëren van inzicht in en bewustwording van al deze aspecten van vitaliteit zorgt ervoor dat personen of organisaties nut en noodzaak (vitalogisch) voelen om zelf aan de slag te gaan. En pas dan kunnen er structurele gedragsveranderingen op gang komen.”

Lees ook: Gezondheidsmanagement: wat is het en hoe boek je er succes mee?

Is er een aspect, of taartpunt waarmee je begint nadat iemand heeft aangegeven dat hij of zij iets wil veranderen in zijn persoonlijke of professionele leven?
“Nee, we kunnen bij elk van die taartpunten beginnen, waar je begint hangt af van waar de grootste vitaliteitswinst is te behalen, daar beginnen we met concrete maatregelen. We hebben daarom ook geen standaardprogramma: de aanpak hangt altijd af van de mens of organisatie die je voor je hebt.”

“Veel bedrijven willen investeren in vitaliteit. Alleen weten ze vaak niet hoe ze dit moeten aanvliegen, of ze geven het geen prioriteit.” Een citaat van een andere vitaloog: Marleen Kromkamp. Herkent u dat?
“Ik herken dat uit mijn eigen werk als HR-businesspartner bij een snelgroeiend ICT-bedrijf. Onze mensen zijn het belangrijkste kapitaal, dus willen we goed voor ze zorgen en een omgeving creëren waarin ze optimaal kunnen presteren. We wilden graag het thema ‘vitaliteit’ op de agenda zetten. Daarbij wilde ik meer doen dan alleen een fruitmand neerzetten. Het ging mij om structurele aandacht voor een vitalere manier van werken en leven. Ik ben toen in contact gekomen met Klaas Koster, oprichter van de Vitacademie en Vitalogisch. Hij raadde me aan om de opleiding tot vitaloog te volgen aan de Vitacademie.

Onze mensen zijn het belangrijkste kapitaal, dus willen we goed voor ze zorgen

De opleiding is sterk praktijkgericht, dus ik kon vrij snel aan de slag. Ik ben begonnen met een bewustwordingsworkshop ‘Maak van vitaliteit een prioriteit’. Tijdens die workshop gaven meerdere mensen aan dat ze graag meer zouden bewegen tussen het werk door. Om diverse redenen lukte dat niet echt. Ik heb toen in de vorm van een lunchmeeting de dialoog hierover op gang gebracht, en de mensen met elkaar laten bedenken hoe ze meer konden bewegen tijdens hun werk. Op deze manier geef je mensen eigen regie en wordt het ook iets van hen zelf en niet iets dat HR bedenkt.”

Iedereen was gelijk enthousiast voor vitaliteit?
“Nee, dat besef ontstaat niet bij iedereen tegelijk, maar er zijn altijd mensen die het idee als eersten omarmen. Die early adapters zijn nu onze vitaliteitsambassadeurs geworden, zij moedigen anderen aan om zelf met ideeën te komen om vitaler te werken en te leven. Zo wordt vitaliteit niet alleen een belangrijk onderdeel van onze cultuur, maar ook iets van ons allemaal en niet alleen het project van HR. Ons doel is om een gezonde werkomgeving te creëren, waarin mensen hun eigen regie pakken als het gaat om hun vitaliteit. Er is al een mooie beweging, maar we zijn er nog niet, want cultuurveranderingen vragen nou eenmaal veel tijd.”

 

gezondheidsmanagement

Reageer op dit artikel