artikel

Hoe coach je jonge medewerkers?

Personeelsmanagement

Het vinden en behouden van jonge collega’s is vaak lastig. Goede begeleiding is belangrijk om jonge professionals wegwijs te maken binnen de organisatie.. Maar wat zijn nu eigenlijk de vraagstukken die veel starters bezighouden? En hoe maak je van coaching door collega’s binnen je organisatie een succes?

Hoe coach je jonge medewerkers?

Ze mocht dan net bij het bedrijf werken, vanaf dag één had de jonge medewerker het al door: de sfeer binnen het team was verre van optimaal. Mensen lieten elkaar niet uitpraten, of zwegen elkaar gewoon dood. Veel frustraties uit het verleden, veel verhalen achter elkaars rug. Het liefst had ze dit tijdens een vergadering ter sprake gebracht, maar aan de andere kant… ze was nog maar 23 en al die anderen hadden veel meer ervaring. Dus hield ze maar haar mond.

Aukje Menger van Horizon Training en Ontwikkeling ziet dit regelmatig, en ze vindt het erg jammer. “Deze jonge vrouw zat in een talentprogramma van een provincie. Ze was afgestudeerd met hoge cijfers, en had flink wat ervaring opgedaan in het buitenland. En zij kon dit team bekijken met een frisse blik. Maar je ziet bij haar hetzelfde als bij veel jonge professionals: ten opzichte van senior-collega’s voelen ze zich toch wat onzeker. Nogmaals, jammer. Want als ze wel hun mond opendoen, wordt er over het algemeen goed naar hen geluisterd.”

Moeite met hiërarchie

Als jonge professionals beginnen met werken, lopen ze vaak aan tegen specifieke knelpunten. Een teveel aan respect voor hun collega’s bijvoorbeeld, zoals we hierboven zagen. Maar paradoxaal genoeg hebben ze soms ook moeite met hiërarchie. Volgens Menger is er sprake van een dubbele verhouding. “Aan de ene kant roepen ze dat die hiërarchie niet belangrijk is: ‘Oké, iemand is directeur, maar wat maakt dat uit? Dat zegt onze generatie niets.’ Maar als ze rondlopen bij een grote onderneming, en ze voelen dat zo’n directeur op een voetstuk staat, dan vinden ze het toch heel spannend als ze hem daadwerkelijk spreken. Vooral als ze geselecteerd zijn als high potential, want dan hebben ze het gevoel dat ze alleen maar geniale dingen mogen zeggen. Ook dat geeft natuurlijk stress.”

Overdaad aan keuzes

Een ander probleem waar jongeren volgens Menger tegenaan kunnen lopen: een overdaad aan keuzes. “Vroeger werd je bijvoorbeeld dokter of accountant, gewoon  omdat je vader dat ook was. Maar tegenwoordig krijgen jongeren van hun ouders vaak mee dat echt alles mogelijk is. En als alles kan, hoe ga je dan kiezen? Dus zie je regelmatig vrij heftige carrièreswitches. Ik ken een jongen met een juridische achtergrond die zijn horizon wilde verruimen en daarom aan de slag ging in een financiële functie bij een zakenbank. Dat betekende: 60+ uur werken, je vragen zelf oplossen en daarover vooral niet zeuren. Die jongen kwam er al snel achter dat hij zo niet verder wilde, en dus begon hij zijn eigen mediabedrijf. Een aantal U-bochten dus in zijn carrièrepad, en nu heeft hij het wel naar zijn zin. Maar dat heeft dus wel wat tijd en stress gekost.”

Collega als coach

Niet altijd worden deze jongeren gecoacht door een coach van buitenaf. Vaak hebben zij begeleiding van een coach op het werk. Meestal zijn dat ervaren collega’s die zich daarvoor hebben aangemeld. En die coaches traint Menger ook. “Let wel, dat zijn vaak medewerkers die zelf geen specifieke coachingopleiding hebben gevolgd. Zij hebben zich opgegeven voor deze rol, of het is aan hen gevraagd. En wanneer je als ervaren medewerker jonge collega’s gaat coachen, zijn er wel enkele zaken die handig zijn om te bespreken. Duidelijke verwachtingen over en weer zijn belangrijk.”

Startvraag voor goede begeleiding

Als trainer begeleidt Menger jonge medewerkers in organisaties in een traineeship of startersprogramma. “Een belangrijke startvraag om tot goede begeleiding van de jonge professional te komen is: welke positie hebben wij ten aanzien van elkaar? Een deel van het antwoord ligt in de rol die je speelt in de werkomgeving van je collega. Ben je zijn leidinggevende, werkbegeleider, buddy, coach of HR-adviseur? Dit zal voor een gedeelte bepalend zijn voor de verwachtingen die de jonge professional van jou heeft en het type vragen waarvoor hij bij jou aanklopt”, aldus Merger.

Maar ook afspraken over de reikwijdte van het coachingstraject zijn  belangrijk. “Want de verwachtingen die jij en je collega hebben van coaching of begeleiding kunnen heel verschillend zijn. De jonge professional komt bijvoorbeeld bij jou voor praktische tips en vragen, terwijl jij het over professionele en persoonlijke dilemma’s met betrekking tot het werk wilt hebben. Of je collega deelt persoonlijke problemen die jij ver buiten jouw ‘bereik’ in begeleiding vindt liggen. Wat dan? Maak het bespreekbaar. Beschrijf wat je ziet en probeer samen te komen tot een definitie van het begeleiderschap die voor jullie allebei werkt. Je kunt je collega ook helpen door hem of haar door te verwijzen als het vragen betreft die buiten jullie ‘contract’ vallen. Bijvoorbeeld naar een collega of een externe hulpverlener.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Horizon Training en Ontwikkeling.

 

Reageer op dit artikel