artikel

Bestsellerauteur John Strelecky: ‘Leef je purpose’

Personeelsmanagement

Amerikaan John Strelecky groeide van een tamelijk ongelukkige consultant uit tot bestsellerauteur over werkgeluk, zingeving en leiderschap. “Behandel je medewerkers enorm goed, trek de beste mensen aan en betrek je medewerkers in het bedrijfsproces.”

Bestsellerauteur John Strelecky: ‘Leef je purpose’

Duidelijk herkenbaar aan zijn hoed met brede rand zit John Strelecky in een hoek van de brasserie die grenst aan het Ouwehands Dierenpark in Rhenen. Hij is maar 48 uur in Nederland. “Vanavond vlieg ik weer door naar Zürich. De komende weken doe ik elke week een andere stad aan”, zegt hij tijdens de kennismaking. De bestsellerauteur is nieuwsgierig. Niet zelden vraagt hij tijdens het interview:  “Hoe zit dat bij jou?” Of: “Hoe doen ze dat hier in Nederland?”

Werk stond bij Strelecky al jong centraal in zijn leven. “Ik begon ermee toen ik twaalf jaar oud was met allerlei vormen van fysieke arbeid. Ik probeerde zo geld te sparen om de opleiding tot piloot te kunnen volgen, want mijn familie had het niet breed”, vertelt hij.

Wie is John Strelecky?

John P. Strelecky is de auteur van internationale bestsellers zoals Life SafariThe Why CaféThe Big Five for Life, How to be Rich and Happy en Return to the Why CaféVan zijn boeken zijn miljoenen exemplaren verkocht en ze zijn vertaald in 41 verschillende talen. In februari 2019 staat The Why Café in Duitsland al vier jaar op nummer 1 in de boekenlijsten.

Strelecky heeft jaren als strategisch adviseur gewerkt voor o.a. Boeing, Walt Disney, Audi en overheden wereldwijd. Gesprekken met meer dan honderd leiders verspreid over twaalf landen zijn input geweest voor het boek ‘The Big Five for Life‘.   De auteur werd geboren in Chicago en woont nu in Florida. Hij is dit jaar vijftig jaar geworden.

Hartafwijking

Na afronding van de pilootopleiding bleek dat hij een kleine hartafwijking had waardoor zijn droom teniet werd gedaan. Aansluitend voltooide hij een bedrijfskundige opleiding en kreeg een baan als business consultant, een periode in zijn leven waar hij met weinig plezier op terugkijkt.

“Ik draaide erg lange dagen. Stond op maandagochtend om vijf uur ’s ochtends op om op tijd op het vliegtuig te stappen. Om negen uur was ik bij de klant. Meestal werd er tot elf uur ’s avonds doorgewerkt en dat de hele week. Zaterdag stond in het teken van herstel en zondag begon ik me weer voor te bereiden op maandag.”

Lees ook: Bevlogenheid en betrokkenheid: we laten kansen liggen

Zelfde stress

Strelecky was begin dertig en keek om zich heen: wilde hij zoals zijn collega’s worden? Het antwoord was ‘nee’. Hij zegde zijn baan op, verkocht zijn hele hebben en houden en reisde met een rugzak een jaar de wereld rond. Toen hij terugkwam had hij bijna al zijn geld uitgegeven en begon hij in een zelfde soort baan als ervoor.

“Dat was in 2003 en ik ervoer dezelfde stress als ervoor. Op een dag vloog ik terug naar huis en dacht: wat is de betekenis van het leven? Wat zou ik iemand vertellen? Ik ben in mijn kantoor thuis gaan zitten en begonnen met typen! Ik had nog nooit wat geschreven…  Ik werkte 21 dagen aaneengesloten en toen was mijn eerste boek ‘The Why Café’ af. Het werd een groot succes.”

Wat was de boodschap in het boek die kennelijk veel mensen aansprak?

“Wat ik vaak van lezers terug hoor, is dat ze dachten dat ze de enige waren die zo dachten als ik. We hebben zo’n gemiddeld 28.200 dagen in ons leven en die gaan vrij snel voorbij. Wat is de betekenis van het leven? Waarom zou je al die dagen op een werkplek doorbrengen waar je niet gelukkig bent? Als je niet uitkijkt, dan volg je alleen maar de horde.”

Congres

Congres

Dat klinkt eenvoudig, maar hoe kun je dat in de praktijk brengen?

“Neem nou als voorbeeld een accountant die in zijn vrije tijd graag met ene rugzak op de wereld doortrekt. Als hij weinig purpose ervaart in zijn werk, dan doet hij er goed aan accountant te worden in een bedrijf dat zich met backpacken bezighoudt. Wat ik maar wil zeggen is: we hebben keuzes in het leven en we kunnen wat we belangrijk vinden combineren met het werk dat we doen. De sweet spot is dat je betaald krijgt voor iets waar je van houdt, dat je gelooft in waar je bedrijf voor staat. Dat is… nirvana!”

Lees ook: Bevlogen medewerkers: van kpi’s naar de verbindende factor

Dat is vanuit de werknemer geredeneerd, maar hoe zit dat met bedrijven?

“Het verlangen om iets betekenisvol te creëren en daar onderdeel van te zijn, dat zit in ons DNA. Dus als je als bedrijf mensen weet te vinden die werken vanuit hun purpose, die passen bij jouw purpose en belangrijkste doelen dan betekent dat: als wij winnen, dan winnen zij. Ik kom bijvoorbeeld bij een bedrijf over de vloer die aan waterzuivering doet. Als het iemand aanneemt die bij wijze van spreken met ‘schoon water’ opstaat en naar bed gaat, dan heeft dat een enorme meerwaarde ten opzichte van andere kandidaten.”

Win een gesigneerd exemplaar van The Why Café of The Big Five for Life

Registreer je nu op PWnet.nl en maak kans op een gesigneerd boek van bestsellerauteur John P. Strelecky. PW. verloot tot het einde van het jaar drie signeerde exemplaren van de The Why Café en The Big Five for Life.

Na registratie kun je alle artikelen op PWnet.nl gratis lezen en ontvang je bovendien elke maand een verrassing.

Zijn er voorbeelden van bekende bedrijven die hier goed in zijn?

“Iedereen die het hoofdkantoor van Google wel eens heeft bezocht, weet dat dit bedrijf hier een meester in is. Maar het is ook een uitdaging nu ze blijven groeien. Blijven ze integer met de data omgaan? Of gaat Wall Street winnen? Ook in Nederland zijn verschillende bedrijven die volgens dit Big Five for Life idee werken. Mijn advies: leef je purpose, ook als bedrijf. Anders ben je op de lange termijn uitgespeeld.”

Lees ook: Zes factoren die werkgeluk bepalen

Zijn werkgeluk & purpose ook weggelegd voor de mensen achter de balie bij – zeg – McDonalds?

“Ik werd ooit gevraagd voor een key note bij een Canadees bedrijf gespecialiseerd in de verwerking van puin. Niet sexy dus. Maar het bleek een van de meest innovatieve bedrijven te zijn die er maar bestaan. Het betaalde lonen boven de marktprijs en de medewerkers bleven er langer in dienst dan gemiddeld. Werkgeluk en purpose zijn voor iedereen bereikbaar.”

Lees ook: ING traint medewerkers in werken vanuit ‘purpose’

Dus een succesvol bedrijf is meer dan alleen geld verdienen?

“Natuurlijk moet elk bedrijf gericht zijn op winst, maar de vraag is: hoe doe je dat? En het antwoord is: behandel je medewerkers enorm goed, trek de beste mensen aan en betrek je medewerkers in het bedrijfsproces. Dan zijn mensen meer betrokken en gemotiveerd. En als ze dat zijn, dan daalt het verzuim en verloop en neemt de productiviteit toe én maak je meer winst. Zo simpel is het.”

Reageer op dit artikel