artikel

Opleiden van werknemers: breng een beetje Netflix in je opleidingsaanbod

Personeelsmanagement

De concentratieboog van mensen wordt steeds kleiner en dat merk je ook aan opleidingen. Virtual reality en nanotrainingen van maximaal negentig seconde houden de moderne mens bij de les.

Opleiden van werknemers: breng een beetje Netflix in je opleidingsaanbod

Dat zegt Mark Goldin, chief technology officer van Cornerstone. Dit Amerikaanse bedrijf houdt zich al twintig jaar bezig met talentmanagement.

Wie zijn werknemers aan het leren wil krijgen én houden, moet ze volgens Goldin behandelen als klanten. “We moeten zakelijke applicaties net zo makkelijk en intuïtief maken als sociale media of spelletjes die je op je telefoon speelt. Je kunt jonge mensen niet meer voor een monochrome monitor zetten. Alles moet nu mooi en makkelijk te bedienen zijn. Als je je werknemers als klanten behandelt, zijn ze eerder geneigd om gebruik te maken van de opleidingsmogelijkheden die je hen biedt.”

Lees ook: Het nieuwe leren: nooit uitgeleerd op de werkvloer

Bingetrainen

Verleiding is de truc, zegt Goldin. “De vergelijking wordt misschien een beetje te vaak gemaakt, maar je opleidingsaanbod zou er uit moeten zien als Netflix. Je zit op de bank, je kijkt een film en daarna nog een. Je gebruikt dezelfde afstandsbediening en je hoeft geen verschillende dingen te snappen om verschillende films te kunnen kijken. Maar in heel veel bedrijven worden opleidingen nog in meerdere systemen aangeboden. Ze zien er niet allemaal hetzelfde uit en je kunt ze ook niet op dezelfde manier volgen. Door er een homogene ervaring van te maken, kunnen werknemers bingetrainen, net zoals je kunt bingewatchen.”

Als ik mijn hond uitlaat, luister ik naar podcasts over datawetenschap. Het is een beetje droge kost en ik kan het niet iedereen aanbevelen, maar ik vind het leuk.

Opleidingsaanbod: overal en altijd

En net als sociale media en spelletjes, moeten werknemers hun opleiding overal en altijd kunnen volgen. Goldin: “Het aanbod zou beschikbaar moeten zijn op je computer en op je telefoon, zodat je als je wilt ook onderweg een training kan volgen. Als ik mijn hond uitlaat, luister ik naar podcasts over datawetenschap. Het is een beetje droge kost en ik kan het niet iedereen aanbevelen, maar ik vind het leuk.”

Korte concentratieboog

Opleidingen worden in steeds kleinere blokken aangeboden, ziet Goldin. “Het was ooit gebruikelijk dat je drie uur aan een stuk bezig was. Dat werd een uur, nog steeds heel saai. Toen kreeg je microtraining: opleidingsvideo’s van vijf minuten. Nu werken we bij Cornerstone aan nanotraining: video’s van negentig seconden voor de generatie met de korte concentratieboog.”

Soft skills

Kun je in negentig seconden iemand een serieuze training geven? Een goede vraag, vindt Goldin. “Je moet de stof in hapklare brokken aanbieden. Je kunt niet een compleet nieuw vak leren in negentig seconden. Maar als je een reeks video’s van negentig seconden bekijkt, kun je wel aspecten van het werk leren.”

“Het gaat om soft skills. We hebben er bijvoorbeeld een die gericht is op jonge mensen die net aan het werk zijn en waarin wordt uitgelegd hoe je met elkaar praat op de werkvloer. We gaan er vanuit dat mensen die dingen weten, maar als je net van school komt, weet je misschien niet wat de omgangsvormen zijn. Ik nam ooit een meisje aan die niet wist hoe je namens een bedrijf de telefoon opneemt en alleen maar ‘Hallo’ zei. Je kunt iemand in negentig seconden leren hoe hij de telefoon op de goede manier opneemt.”

Lees ook: Onboarding: het eigen maken van cultuur

Virtual reality

Niet alles is in negentig minuten te leren, maar ook de taaiere kost wordt volgens Goldin steeds interactiever en aantrekkelijker. “Je ziet steeds meer virtual reality in opleidingen, waarbij werknemers leren met headset op. Ik zag een interessant voorbeeld van een Amerikaanse verzekeringsmaatschappij die hun schade-experts willen leren hoe ze waterschade moeten inspecteren. Dat kun je op de traditionele manier doen, door ze in een klas te zetten en ze te vertellen wat ze daarover moeten weten. Maar die verzekeraar gebruikt virtual reality, zodat je als het ware door de ruimte loopt en deze kan inspecteren en je kunt aangeven waar je waterschade constateert.”

We gaan er vanuit dat mensen dingen weten, maar als je net van school komt, weet je misschien niet wat de omgangsvormen zijn op de werkvloer zijn

Deze manier van leren kan volgens Goldin in allerlei sectoren en op alle niveaus worden toegepast. “Stel dat je een groot magazijn hebt en je wilt je medewerkers leren hoe ze dozen veilig kunnen tillen zonder hun rug te bezeren. Dat kun je ook makkelijk doen met virtual reality. Dat is veel effectiever dan de traditionele klassikale lesmethode.”

Hypes

Technologische ontwikkelingen zorgen voor hypes en buzzwords, erkent Goldin. “Er zijn veel hypes over big data, machine learning en kunstmatige intelligentie, maar er zijn ook heel veel nuttige toepassingen.”

Waar het volgens Goldin om draait, is dat het verwerken van informatie veel goedkoper is dan vroeger. “Dus je kunt meer doen tegen lagere kosten. Daarnaast is er veel meer data beschikbaar. Cornerstone houdt zich nu twintig jaar bezig met talentmanagement. We hebben miljoenen gebruikers, dus we hebben in de loop der tijd heel veel data verzameld. Dus wat we nu hebben is een heleboel data en een heleboel computerkracht. Daaruit is het vak van de datawetenschappers uit voort gekomen, heel slimme mensen die enorme hoeveelheden data kunnen gebruiken om trends en kennis in kaart te brengen.”

Dark data

We graven nog maar aan de oppervlakte van wat er mogelijk is met data, zegt Goldin. “Ik praat graag over dark data. Dat is data die al wel beschikbaar is, maar die nog niemand aan het licht heeft gebracht. Als je die data vindt, kun je voorspellingen doen over de toekomst.”

“Machine learning en kunstmatige intelligentie worden al op grote schaal toegepast. Ik denk dat het potentieel in talentmanagement ook enorm is. Het belangrijkste onderdeel van elk bedrijf, waar je het meeste geld aan uitgeeft, zijn de mensen, je talent. Dus waarom zou je daar niet zo veel mogelijk over te weten komen?”

Maatwerk

Door het toepassen van kunstmatige intelligentie kan het opleiden van medewerkers volgens Goldin veel meer maatwerk worden. “Veel bedrijven vertellen hun werknemers wat ze moeten leren. Als je voor een bank werkt, moet je leren hoe je witwassen herkent. Als je zoals ik in Californië werkt en je heb vijf of meer werknemers, dan ben je verplicht om een cursus van twee uur te volgen over het voorkomen van seksuele intimidatie. Dat zijn opleidingen die je volgens de wet moet volgen, want anders… Maar je hebt ook opleidingen waarmee je werknemers ontwikkelt. Optionele training die je beschikbaar stelt aan werknemers om ze te helpen in hun carrière.”

We kunnen machine learning gebruiken om uit te vinden wie je bent en wat jou interesseert. En hoe meer je het systeem gebruikt, hoe beter de aanbevelingen worden

Eigenbelang

“Hoe weet je dan wat mensen willen leren? Je kunt mensen laten zoeken op onderwerp of vakgebied, maar je kunt ook heel eenvoudig kunstmatige intelligentie inzetten om ze te wijzen op onderwerpen waarvan we denken dat dat interessant voor ze is. Dat werkt hetzelfde als wanneer je winkelt op Amazon: je logt in op de site en je ziet persoonlijke aanbevelingen. Amazon doet dat uit eigenbelang, want ze willen meer verkopen. De opleidingsmanager in jouw organisatie doet dat ook uit eigenbelang, want hij wil dat mensen meer leren.

“We kunnen machine learning gebruiken om uit te vinden wie je bent, waar je in bent geïnteresseerd en wat we jou kunnen bieden. En hoe meer je het systeem gebruikt, hoe beter de aanbevelingen worden. Het lijkt alsof een mens jou kent en aanbevelingen doet, maar het is een computer.”

Skills gap

Ook in de aanpak van de zogenaamde skills gap – de kloof tussen de gevraagde competenties en vaardigheden en het aanbod van personeel met de juiste opleiding – is volgens Goldin een belangrijke rol weggelegd voor kunstmatige intelligentie.

“Je kunt het gebruiken om het cv te beoordelen. Welke vaardigheden heeft een werknemer volgens hemzelf? En welke verborgen vaardigheden denk jij dat hij heeft? Op die manier gebruik je kunstmatige intelligentie om de persoon te matchen aan de baan- en ontwikkelingsmogelijkheden. Dat kan intern, met medewerkers die al voor je werken, of extern met sollicitanten. Het geeft HR- en opleidingsmanagers inzicht in de vaardigheden waar ze naar op zoek zijn en waar ze al over beschikken in de organisatie. De volgende stap is dat je de vaardigheden koppelt aan het opleidingsaanbod.”

Privacy

Het schatgraven in data om achter de leerbehoeftes en voorkeuren van werknemers te komen, lijkt op gespannen voet te staan met de privacyregels. Goldin zegt dat dat zeker een punt van aandacht is. “In Europa heb je sinds vorig jaar de AVG. In Californië krijgen we volgend jaar de California Consumer Privacy Act, de eerste privacywet in Amerika die nog strenger is dan de GDPR.”

Lees ook: De AVG een jaar later: nog veel tekortkomingen en hoe zat het ook alweer?

Leestip!

Leestip!

Veiligheidsmaatregelen

“Je moet alle veiligheidsmaatregelen nemen die nodig zijn om ervoor te zorgen dat data niet beschikbaar is voor buitenstaanders en dat je de rechten van mensen beschermt. Cornerstone heeft vijf jaar geleden een bedrijf overgenomen dat een groot team in India had dat zich bezighield met machine learning en kunstmatige intelligentie. Voordat we daar ook maar iets mee deden, hebben we een heel krachtig systeem gebouwd voor het anonimiseren van de data. Zelfs onze eigen datawetenschappers kunnen niet bij de gegevens van individuele personen komen of deze herleiden tot het bedrijf waar de data vandaan komt. Dat was voor ons een flinke investering en projecten raakten vertraagd, maar we vonden het wel belangrijk.”

Belangrijke vragen

Wie in zee gaat met een bedrijf dat data verwerkt, moet volgens Goldin altijd vragen naar de manier waarop de privacy van mensen wordt beschermd. “Het gaat er niet alleen om dat mensen weten dat hun data is afgeschermd, maar de GDPR geeft mensen ook het recht om hun gegevens te laten verwijderen uit de database. Dus je moet altijd vragen: hou je je aan de AVG en hoe doe je dat? Wie heeft er toegang tot mijn data? Dat zijn belangrijke vragen. Privacy is voor iedereen een big deal.”

Vond je dit artikel interessant? Mis niets en maak nu een gratis PW. profiel aan! De voordelen:

  • Gratis exclusieve content
  • Het laatste nieuws, actualiteiten en achtergronden
  • Need to know juridische informatie
  • Door gerenommeerde auteurs geschreven
  • Voor HR-professionals die meer willen weten

Profiel aanmaken >

Reageer op dit artikel