blog

Geluk als motor

Personeelsmanagement

Bijna elk bedrijf voert periodiek een arbeidstevredenheidsonderzoek uit. Dat is begrijpelijk, maar het is verouderd en weinig ambitieus.

Geluk als motor

Tevredenheid zegt namelijk weinig meer dan de afwezigheid van problemen. Het past bij behoudend HR-beleid, dat erop gericht is werknemers niet door de ondergrens te laten zakken. Maar we willen meer: we willen geluk. En dat is heel logisch! Want wie wil tevredenheid, als je ook voor geluk kunt kiezen?

Geluk werkt

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat werkgeluk bijdraagt aan het welzijn van medewerkers en dat van de organisatie. En, als een gevolg, zorgt werkgeluk voor betere bedrijfsprestaties. Gelukkige medewerkers zijn namelijk creatiever, werken beter samen, zijn energieker en productiever, zijn een betere ambassadeur van de organisatie en ze zijn bovendien minder vaak ziek (Fisher, 2010). Allemaal erg belangrijk in tijden waarin we kampen met uitval door stress en burn-outs en we op zoek zijn naar manieren om talent aan te trekken en vast te houden.

Wie wil tevredenheid, als je ook voor geluk kunt kiezen?

Al deze positiviteit leidt vervolgens tot positievere bedrijfsuitkomsten: een betere sfeer op kantoor, innovatievere ideeën en werk van betere kwaliteit. Met als resultaat dat klanten tevredener zijn. Werkgeluk leidt dus letterlijk en figuurlijk tot meer winst. Geluk is niet langer een frivool extraatje, maar een belangrijk onderdeel van strategie en beleid. Nederland staat niet voor niets op de vijfde plaats in de lijst met gelukkigste landen ter wereld (World Happiness Report 2019).

Wat maakt ons dan gelukkig?

Werkgeluk is een samenspel van verschillende factoren. We hebben behoefte aan plezier in ons werk en willen het gevoel hebben dat we kunnen groeien en ontwikkelen. Bovendien hebben we behoefte aan sociale verbondenheid; we worden gelukkig van contact met anderen en we werken graag met fijne collega’s. Daarnaast willen we dat ons werk betekenisvol is; we willen echt een bijdrage leveren. En dat willen we dan weer doen op een manier die bij ons past; we hebben namelijk een grote drang naar autonomie.

Werkgeluk betekent niet dat alle medewerkers op elk van deze factoren maximaal scoren. De factoren zijn losse schakels, die allen een bijdrage aan geluk kunnen leveren, dit kan voor elke medeweker anders zijn.

Zo investeer je in geluk

Maar hoe doe je dat dan, investeren in geluk? Het concept is simpel en bestaat uit twee stappen. De eerste is het meten van geluk. En niet één keer, maar herhaaldelijk. Je moet het monitoren. Naast geluk neem je hierin ook de factoren die geluk beïnvloeden mee. De uitkomsten laten dan precies zien welke processen je kunt stimuleren om het werkgeluk te verhogen. Gelukkig is het monitoren van geluk niet ingewikkeld. Met een goede onderzoekstool ben je al een heel eind. Vervolgens kun je beginnen aan stap twee: gerichte interventies toepassen om geluk te verhogen. De monitoring laat je precies laat zien waar de pijnpunten zitten, zodat je gericht te werk kunt gaan.

Werkgeluk is een samenspel van verschillende factoren

Veranderingen hoeven niet groot te zijn. Ook met kleine aanpassingen haal je grote resultaten. Blijkt uit de monitoring dat medewerkers weinig autonomie ervaren? Experimenteer dan met een zogenaamde Transport Rule. Medewerkers stellen zelf in op welke tijden ze e-mails ontvangen en op welke tijden niet. Zo kan een medewerker ervoor kiezen ’s avonds mails te willen ontvangen, omdat hij het prettig vindt om rond 17:00 uur te sporten, maar daarna nog even wil werken.

Scoren medewerkers laag op verbondenheid? Faciliteer dan sociale activiteiten onder medewerkers, zoals samen eten of een week op werkvakantie. Door onderling contact onder werknemers te stimuleren ontstaat een plezierige bedrijfscultuur, die niet alleen fijn is voor medewerkers, maar ook ongelooflijke voordelen voor de organisatie kent.

Ook voor andere factoren van geluk zijn interventies mogelijk. Uiteraard is er altijd sprake van maatwerk: wat de beste interventie is, is afhankelijk van de situatie. Buiten kijf staat dat we anders moeten kijken naar werkgeluk. Het is tijd dat we ons losmaken van de behoudendheid die tevredenheid heet en kiezen voor geluk. Geluk is niet het gevolg van bedrijfssucces, het is juist de veroorzaker. Maar geluk komt niet vanzelf. Je zult er eerst in moeten investeren.

Over de auteurs: Drs. Roos Dohmen en drs. Lotte Spijkerman zijn geluksexpert bij onderzoeks- en adviesbureau Happiness Lab. Ze zien geluk als de kracht achter succes en samen met een team van wetenschappers maken ze zich daarom sterk voor meer geluk in werk, onderwijs en zorg.

Happiness Lab verzorgt op 19 september 2019 een workshop tijdens het congres HR Psychologie.

Reageer op dit artikel