blog

HR-lessen uit de Tour de France

Personeelsmanagement

Nog even en dan barst het jaarlijkse hoogtepunt van het wielrennen weer los. De Tour de France beleeft haar Grand Départ in Brussel op 6 juli. Drie weken later weten we wie er in Parijs op het hoogste treetje zal staan.

HR-lessen uit de Tour de France

Leuk voor de wielerliefhebbers, maar ook HR-managers kunnen leren van de Tour. Vier lessen van La Grande Boucle.

1. Zet het team voorop

Wie zelden tot nooit een wielerwedstrijd bekijkt, zal zich er wellicht over verbazen dat het merendeel van de coureurs zich het snot voor de ogen rijdt in dienst van een ander. Denk aan de ploegmaats die de sprint aantrekken voor de topsprinter in hun team. Of bijvoorbeeld de klimmers die kilometerslang bergop tempo rijden voor hun kopman, zonder dat ze zelf kans maken op de winst. Het codewoord in wielrennen is dan ook ‘teambelang’.

Wanneer de kopman goed voor de rest van de ploeg zorgt, zullen ze voor hem door het vuur gaan. En daarmee bedoel ik niet alleen goed zorgen qua salaris, maar ook met waardering uitspreken en af een toe een ritwinst ‘geven’. En vergeet de mecaniciens niet! De parallel met de werkvloer is evident: geef medewerkers het gevoel dat hun werk wordt gewaardeerd en spreek dat ook uit. Zo kweek je een groepsgevoel en zullen werknemers sneller bereid zijn om voor elkaar door het vuur te gaan.

2. Beloon vaardigheden

Beloon werknemers die talent tonen, en beloon inzet en vaardigheden op passende wijze

In de Tour van vorig jaar gebeurde iets opmerkelijks: viervoudig winnaar Chris Froome (verreweg de beste ronderenner van de afgelopen tien jaar) ging vol vertrouwen van start om zijn vijfde eindoverwinning te behalen. Maar gaandeweg de Tour bleek een ploeggenoot van Froome, Geraint Thomas, beter te zijn dan zijn kopman. Aanvankelijk leek het op een tweestrijd uit te lopen tussen de twee ploeggenoten, maar uiteindelijk koos de ploegleiding voor Thomas als kopman. En Froome was niet te beroerd om kopwerk te verrichten voor zijn knecht. Hoe dit vertaald kan worden naar de werkvloer? Beloon werknemers die talent tonen, en beloon inzet en vaardigheden op passende wijze.

3. Kies de juiste teamsamenstelling

De eindoverwinning in de Tour de France is dan wel de meest aansprekende – maar het is lang niet de enige prijs die gepakt kan worden. Los van de verschillende etappeoverwinningen zijn er bijvoorbeeld prijzen voor de beste klimmer, de beste jongere en de strijdlustigste renner. Afhankelijk van het hoofddoel van een ploeg wordt het team samengesteld.

Een ploeg die bijvoorbeeld gaat voor de eindoverwinning, zal vooral goede klimmers meenemen naar Frankrijk. Maar een ploeg die mikt op etappeoverwinningen voor hun sprinter, zal renners voor het ‘treintje’ selecteren. En dan zijn er ook nog de ploegen die vooral avonturiers selecteren die mee moeten springen in een ontsnapping om zo kans te maken op een ritwinst.

Ook bij teams in bedrijven is de samenstelling essentieel en afhankelijk van de bedrijfsdoelstellingen. Een organisatie die bijvoorbeeld haar producten wil innoveren, is gebaat bij een andere teamsamenstelling dan een organisatie die mikt op meer sales met het huidige productaanbod.

4. Stel de lange termijn centraal

‘Parijs is nog ver.’ Het is een veel gebezigde uitspraak, maar daarom niet minder waar. Een renner die mikt op de eindoverwinning doet er niet verstandig aan zich leeg te rijden tijdens een bergetappe. Want daar betaalt hij de volgende dag de prijs voor. Weten wat zijn capaciteiten zijn en hoe ‘diep’ hij kan gaan zonder dat dit negatieve gevolgen heeft voor de verdere koers, is essentiële kennis voor een ronderenner.

Maar denk ook aan parcourskennis. Het is geen vast gegeven dat de beste klimmer uiteindelijk de eindoverwinning pakt. Sterker nog, dat is zelfs vrij zeldzaam. Tijdritten zijn over het algemeen bepalend voor de einduitslag, en een iets mindere klimmer kan tijdsverlies in een bergetappe vaak repareren in een individuele tijdrit. Wat betekent dit voor HR? Maak de businessdoelstellingen leidend in je HR-strategie en zet talenten op de juiste plek om deze doelen te halen. En laat je niet uit het veld slaan door tegenslag onderweg, maar zoek naar manieren om dit snel weer te kunnen repareren.

Xavier Petre is Regional Sales Director Benelux bij Cornerstone OnDemand

Reageer op dit artikel