blog

Do you care? Werken aan je purpose 

Personeelsmanagement

“People don’t care how much you know until they know how much you care”, zei Theodore Roosevelt eens. Mensen geven niets om hoeveel je weet, totdat ze weten hoeveel jij erom geeft. Ik hoorde de uitspraak tijdens een presentatie van de CEO van Randstad. Het zette me aan het denken. Ik ben nogal van de inhoud en kennis. Wat vind ik er eigenlijk van als iemand iets verkondigt waar hij weinig tot niks om geeft?  

Do you care? Werken aan je purpose 

Collega’s en klanten willen weten hoe groot jouw zorg voor het onderwerp echt is. Dat betekent niet alleen dat je laat zien dat je ergens om geeft. Het gaat juist om de intenties die erachter zitten.  Mensen zullen beter naar je luisteren wanneer jouw intenties aansluiten bij hun intenties. 

Lees ook: ING traint medewerkers in werken vanuit ‘purpose’

Innerlijke drijfveren

Intenties dus. De innerlijke drijfveren om een doel te bereiken. Dat geldt voor doelen van jezelf, maar ook voor die van je organisatie. Je kunt dan wel een ‘purpose’ hebben, maar het gaat erom dat het een purpose is waar je blind voor gaat, waar je echt voor wilt zorgen.  

Purpose

Soms zit de zorg voor een purpose in de genen van een organisatie. Je ziet het bij startups, ze werken met een team aan een idee waar ze echt voor gaan. Ze hebben met zijn allen de intentie de wereld te veranderen. 

Lees ook: Bestsellerauteur John Strelecky: ‘Leef je purpose’

Nieuw is het niet. Milieuactivist Yvon Chouinard startte in de jaren 70 het outdoorkledingbedrijf Patagonia. Hij wil onze planeet redden met goede duurzame producten en een duurzame manier van werken. Nog steeds. Iedere nieuwe medewerker is daar tot in iedere vezel van doordrongen. Ze delen deze intentie oprecht, want anders kunnen ze er niet komen werken. Voor mensen met dezelfde zorgenis het eenvoudiger een gezamenlijke purpose na te streven. Wanneer je als organisatie een purpose formuleert, wordt dat een ander verhaal. Hoe zorg je dat medewerkers deze in hun hart sluiten en het echt hun zorg wordt   

En bij mij?

Congres over werkgeluk

Congres over werkgeluk

En mijn eigen intentiesBij mijzelf zit er best wat scheef. Ik houd me bezig met de onboarding van nieuwe medewerkers. Veelal bij grote organisaties met hoogopgeleide medewerkers. Die laatste zijn schaars: organisaties willen hen graag goed ontvangen, zodat ze snel operationeel zijn en ze langer blijven. Soms hebben ze best wat noten op hun zang.  

Duwtje in de rug

Thuis heb ik een zoon met een beperking. Misschien komt hij alleen aan een passende baan wanneer hij een duwtje in de rug krijgt en een organisatie echt zijn best doet om hem op te nemen. Mijn zorg voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is vele malen groter dan de zorg voor mensen die het alleen ook wel redden. In hoeverre speelt dat verschil in ‘how much I care’ eigenlijk een rol in de effectiviteit van mijn onboardingboodschap? Komt die wel aan? 

Een purpose vraagt om care. Maar ook omgekeerd. Je zorg bepaalt je doel. Ik mag nog best wat aan mijn eigen purpose werken. Die Roosevelt was zo gek nog niet.  

Ardienne Verhoeven is directeur-eigenaar van Workwonders, bureau voor onboarding en recruitment.

Reageer op dit artikel