nieuws

Winnaars awards Nationaal Onderzoek Talentontwikkeling

Personeelsmanagement

Op dinsdag 9 oktober werden in de Utrechtse Jaarbeurs vijf awards uitgereikt aan organisaties die bijzondere initiatieven ontplooien rondom talentontwikkeling. Onder grote belangstelling werden zij in het openbaar beloond voor de inspanningen die zij dagelijks binnen hun organisaties verrichten.

Winnaars awards Nationaal Onderzoek Talentontwikkeling

Onderzoeksbureau SatisAction voert jaarlijks met PW. het Nationaal Onderzoek Talentontwikkeling uit. Het onderzoek laat aan werkgevers zien hoe zij scoren op talentontwikkeling en arbeidsvoorwaarden. De awards Nationaal Onderzoek Talentontwikkeling werden uitgereikt door Marco Hendrikse, hoofdredacteur van PW., en door arbeids- en organisatiepsycholoog Mirjam Baars, de initiator van het Nationaal Onderzoek Talentontwikkeling. Baars voert dit onderzoek al 15 jaar uit.

Awards Nationaal Onderzoek Talentontwikkeling

De vijf winnaars werden gekozen uit alle 64 organisaties die deelnamen aan het onderzoek. Het onderzoek laat organisaties zien hoe goed zij scoren op talentontwikkeling. Het onderzoek is gebaseerd op promotie-onderzoek van dr. Mirjam Baars, MBA.

En de winnaar is….Kabisa

De eerste plek werd (net als vorig jaar trouwens) behaald door softwareontwikkelaar Kabisa. De jury gaf in haar verklaring aan dat er bovengemiddeld veel aandacht is voor werknemers en hun werkgeluk. Daarnaast is er structurele aandacht voor de ontwikkeling van medewerkers, iets dat bovendien in de hele organisatie verankerd is. Net als bij Achmea is hierbij trouwens het traditionele functionerings- en beoordelingssysteem afgeschaft. Daarvoor in de plaats zijn regelmatige ontwikkelgesprekken gekomen. Ten slotte is er coaching met een holistische kijk op de mens.

Veel aandacht was er daarnaast voor de zogenaamde ‘Techsenate’ die het softwarebedrijf heeft geïntroduceerd. Het gaat om vijf medewerkers die onderling voor een jaar gekozen worden. In dat jaar mogen ze de technologische ontwikkelingen van het bedrijf volgen. Ook hebben ze veel contact met andere collega’s en geven ze sturing in het maken van technische keuzes voor de totale organisatie. Hiermee wordt technische innovatie gestimuleerd.

Kabisa wint eerste prijs Nationaal Onderzoek Talentontwikkeling

Runner up: Strict

De tweede plek werd behaald door digitaal dienstverlener Strict. De jury noemde met name de eigen acadamy, en het tweejarig trainee-programma. Bovendien is er aandacht voor werkondernemerschap, en is er een training voor omgaan met politiek gevoelige projecten.

In een toelichting vertelde de Strict-medewerker hoe bewust het bedrijf is van de veranderende wereld. Volgens hem verandert de wereld nooit meer zo langzaam als vandaag. “We gaan vanaf nu alleen nog maar sneller. Daarom wil ik mensen niet vertellen wat ze moeten doen. De vraag is juist andersom: hoe zorg je ervoor dat mensen zelf regie nemen op hun eigen werkproces? Geef mensen zuurstof. Geef ze vertrouwen. Dan gaan de dingen doorgaans zóveel lekkerder lopen!”

Derde plaats: Achmea

De derde plek werd behaald door verzekeraar Achmea. Ze werken er met een speciaal programma voor high potentials, en hebben een bijzonder learning management-systeem. De jury noemde speciaal de mogelijkheid van medewerkers om drie dagen per jaar vrijelijk te besteden aan de eigen ontwikkeling. Overigens had de medewerker van Achmea moeite met het woord high potential, omdat in haar ogen iedereen potentieel heeft.

Achmea werd eerder die dag trouwens ook genoemd, door Kilian Wawoe, een van de keynote-sprekers over Het Nieuwe Belonen. Hij benoemde het voornemen van de verzekeraar om met ingang van komend jaar het huidige beoordelingsgesprek te schrappen. In de nieuwe situatie maken medewerkers zelf afspraken met hun leidinggevende om (doorlopend) over hun prestaties, resultaten en ontwikkeling te praten. Deze verandering is ingegeven door een nieuwe flexibele en kortcyclische manier van werken. Bovendien wil men af van de jaarlijkse score, die (zo blijkt uit onderzoek) vooral het goede gesprek in de weg staat en bovendien demotiverend werkt.

Marco Hendrikse reikt de award uit aan Achmea

Vierde plaats: Springest

De vierde plek werd behaald door opleidingsvergelijker Springest. Een van de dingen die de jury buitengewoon waardeerde is de aandacht die bij Springest wordt besteed aan Holacracy. Naar eigen zeggen is het een interne religie, en gaat het zelfs zover dat ze inmiddels bezig zijn om het evangelie verder over Nederland te verspreiden.

Holacracy is een manier van organiseren en besturen die de laatste tijd erg in opkomst is. In de organisatievorm wordt afstand genomen van traditioneel top-downmanagement: de autoriteit wordt verdeeld over alle medewerkers in de organisatie. Dergelijke organisaties werken met een organische, platte structuur van cirkels, waarin iedereen zijn eigen unieke ‘rollen’ vervult. Iedere medewerker is manager van zijn eigen rollen en draagt de volledige verantwoordelijkheid voor het functioneren hiervan. Effect is dat de organisatie voortdurend in staat is om bij te sturen.

Vijfde plaats: Experius

De vijfde plek werd behaald door Experius, dat e-ecommerce-oplossingen levert. In het juryrapport werd waardering uitgesproken voor de happy-index waarmee ze werken. Ook de ruimte voor innovatie-uren werd geroemd.

Waar het bedrijf verder sterk in is, is het vieren van mislukkingen. In veel bedrijven worden alleen de successen gevierd, terwijl je van de mislukkingen vaak het meeste leert. Bij Experius wordt tijd vrijgemaakt om samen fouten te bespreken, onder het motto ‘Liever samen leren, dan samen verstoppen.’ De prijs werd in ontvangst genomen door de Chief Happiness Officer, die het als haar belangrijkste taak ziet dat iedereen gehoord en gezien wordt. Ze investeert veel in het werkgeluk van haar mensen, onder meer door veel individueel met ze te praten.

Opvallende onderzoeksresultaten

Naast de presentatie van de winnaars, werden ook andere resultaten van het onderzoek besproken. Een paar conclusies sprongen in het oog:

  • Het budget wat beschikbaar is voor opleidingen, ligt voor het eerst weer op het niveau van voor de crisis. Het percentage wat besteed wordt aan onderwijs ligt nu op 5,8 procent. In het laagste crisisjaar (2011) lag dat op 3,8 procent.
  • Steeds meer organisaties laten de traditionele gesprekscyclus voor wat het is. Te vaak is de klacht dat er alleen maar formulieren worden ingevuld, in plaats van dat er een goed gesprek gevoerd wordt. Organisaties gaan steeds meer richting informelere gesprekken, die bovendien frequenter gevoerd worden.
  • Holacracy is een organisatievorm die op steeds meer interesse kan rekenen. Soms door organisaties die al vergevorderd zijn met de introductie ervan, soms door organisaties die zich erop oriënteren.

Keurmerk Talentontwikkeling

Ruim tweederde van de deelnemende bedrijven mag in 2018/2019 het keurmerk Talentontwikkeling voeren.

De volgende organisaties hebben aan het onderzoek deelgenomen in 2018:
Categorie 15-75 medewerkers

Adwise, Adviesgroep Novius, Burst, Byte, CleverIT, DB+, DearNova, DevHouse Spindle, DotControl, Experius, ezCompany, GlobalOrange, Gracious, GreenOrange, Hoppinger, Insyde, IndiVirtual, Jonge Honden, Kabisa, Maxlead, MediaCT, NewPeople, Newskool, Nochii, Oberon, Oogst, Oliver James Associates, ONE15, Online Marketeers, PauwR, Redkiwi, Solid Professionals, Springest, Traffic4U, Trimm, Valsplat, Viisi, Voys, Xsarus,

Categorie 75-500 medewerkers

Balance, BannerConnect, Bartosz ICT, Batavia Biosciences, Calco, Cmotion, Dept Agency, Emark, Handpicked Agencies, HSO, ilionx, itelligence, Infi, ISM eGroup, KZA, Nextview Holding, Strict, Ultimaker, VX Company, Winvision.

Categorie >500 medewerkers

Achmea, AEGON, BDO, Groene Hart Ziekenhuis, TOPdesk,VGZ

De totale ranglijst, met alle 64 deelnemende organisaties, is hier te bekijken. Ook zijn uitsplitsingen naar branche en bedrijfsomvang beschikbaar.

Reageer op dit artikel