nieuws

‘Niets motiveert meer dan een missie’

Personeelsmanagement

Je kunt mensen op veel verschillende manieren motiveren en binden, maar niets is zo krachtig als een goed en doorleefd missieverhaal. Dat blijkt uit een analyse van het Best Workplaces-onderzoek.

‘Niets motiveert meer dan een missie’

In medewerkersonderzoeken van Great Place to Work kregen werknemers altijd 58 vragen voorgelegd. Op basis daarvan werd beoordeeld in hoeverre een organisatie voor mensen een fijne plek is om te werken. Sinds dit jaar is er een extra vraag opgenomen over wat iemands grootste motivator is om bij een bedrijf te werken. Mensen konden kiezen tussen: werkzekerheid, arbeidsvoorwaarden, werk-privébalans, ontwikkelingsmogelijkheden en het geloof in de missie van de organisatie.

“Fascinerend”, zegt Great Place to Work-directeur René Brouwers, “is dat personen die die laatste optie invullen, mensen die geloven in de missie van hun organisatie dus, significant hogere scores geven dan andere mensen. Ik zal je de statistische details besparen, maar deze personen zijn zo’n twintig procent positiever over hun werkgever dan mensen die voor werkzekerheid kiezen.”

Mensen hebben dus kennelijk een groot verlangen zich te binden aan de missie van de organisatie

Mensen hebben dus kennelijk een groot verlangen zich te binden op de missie van de organisatie. Althans, wanneer ze zich dáárop binden, zijn ze flink blijer met hun werk(gever). De vraag is dan: wat moeten organisaties met deze wetenschap morgen anders doen?

Investeren in employer branding

Hoe je je positioneert als werkgever, begint helemaal aan de voorkant, zegt Brouwers. “Ik zie regelmatig dat organisaties ontzettend leuke en belangrijke dingen doen in de wereld, maar in de vertaling daarvan toch de plank misslaan. Het is een kunst om vanuit je eigen essentie een aantrekkelijk employerbranding-verhaal te maken, maar het loont zeker de moeite om erin te investeren! Kijk bijvoorbeeld naar Tony’s Chocolonely en Dopper: zij vertellen heel duidelijk waarvoor ze op aarde zijn, en hen kost het dus ook weinig moeite om het juiste personeel aan te trekken wat zich op missie wil verbinden. En er zijn natuurlijk gradaties. Regelmatig zie je bijvoorbeeld bij de overheid en in de zorg dat de missie intern best goed op orde is, dat er veel trots is op wat men betekent voor de samenleving, maar dat het naar buiten toe onderbelicht blijft. Met als effect dat deze organisaties niet met hetzelfde succes nieuwe mensen aan zich kunnen binden.”

Lees hier het interview met Kristel Moedt, HR-manager Tony’s Chocolonely

Echte verhalen vertellen

Verder is het belangrijk om mensen vanaf de allereerste werkdag maximaal mee te nemen in het verhaal. Wie zijn we, welke toegevoegde waarde leveren we, en welke onmisbare rol kun jij daarin spelen? En dat gaat om het laten ervaren van de echte verhalen die de meerwaarde van het bedrijf vormen. “Denk aan verhalen van patiënten over de effecten van zorg en onderzoek. Of zoals de al eerdergenoemde Tony’s Chocolonely. Zij vliegen de cacaoboeren naar Nederland om op het podium te vertellen wat eerlijke handel voor hén betekent.”
In Nederland zijn we nog niet zo gewend om dit soort verhalen te vertellen. Is het schroom jezelf op de borst te kloppen? Zijn we als nuchtere Hollanders bang voor Amerikaanse huiltoestanden? Brouwers: “Geen idee, maar cijfers zijn in elk geval niet heilig. Mensen verbinden zich via verhálen op een missie. Dus schroom niet en vertel je mensen die verhalen!”

Vertaling van de missie

Elk jaar weer blijkt dat communicatie een van de laagst scorende thema’s is. Op zich niet gek, want communiceren is gewoon best lastig. “Aan de top van een organisatie bedenk je vaak de toegevoegde waarde voor de wereld. Toch lukt het lang niet altijd om de ‘whats-in-it-for-me’-vertaling naar beneden te maken. Wat betekent dit mooie, bevlogen verhaal voor de individuele medewerker? Bovenin en onderin wordt vaak een andere taal gesproken en het gaat vaak mis in de vertaling. Bewust aandacht voor die vertaling helpt organisaties enorm.”

Wat betekent dit mooie, bevlogen verhaal voor de individuele medewerker?

Een thema waarop de Best Workplaces het verschil maken is het betrekken van mensen bij de missie. “Veel leiders denken dat als ze actief om input gaan vragen, mensen verwachten dat hun punten één-op-één overgenomen worden. Maar dat hoeft natuurlijk niet, je mag ook nee zeggen. Het gaat erom duidelijk te communiceren over de reden achter de ‘nee’. De dilemma’s die de top heeft op te lossen zijn veelal anders dan in andere lagen van de organisatie. Om deze spagaat te voorkomen, kiezen veel leiders voor de veilige weg, en kiezen ze ervoor om dan helemaal maar niks te vragen. Dit zal ervoor zorgen dat het vertrouwen in de top minder wordt.”

Communiceren steeds belangrijker

In een tijd waarin veranderingen steeds sneller plaatsvinden, zegt Brouwers, wordt het steeds belangrijker om goed te communiceren. “Deze tijd vraagt veel van mensen. Je stelt als organisatie soms meerdere keren per jaar je richting wat bij. Als je daarin als medewerker niet goed genoeg meegenomen wordt, is er het risico op afhaken. Naarmate de veranderingen sneller gaan, stijgt de kans dat de top een andere kant oploopt, omdat de mensen nog niet zijn meegenomen.”

Mindset van leider

Motiveren en binden op basis van missie is een kunst. En tegelijk is het eerder een kwestie van mentaliteit dan van vaardigheid. “Er zijn leiders die bij alles wat ze op leiderschapstraining geleerd hebben een check-in-the-box doen. Zo heb ik het geleerd, en zo doe ik het dus. Ik bewonder de leiders die continu vanuit een intrinsieke motivator werken om het allerbeste uit mensen te halen. Soms moeten ze onconventionele toeren uithalen, maar hun uitkomst is altijd krachtiger omdat het zo authentiek en doorleefd is.

Wanneer je als leider de mindset hebt om steeds weer (opnieuw) het gesprek te (blijven) voeren wat medewerkers kunnen bijdragen aan een betere wereld, en hoe jij daar als leider en organisatie voor kan zorgen, ben je oneindig veel effectiever. Je mensen worden er beter van, je organisatie wordt er beter van en uiteindelijk wordt daarmee de wereld ook weer een stukje beter.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Great Place to Work.

Reageer op dit artikel