nieuws

Employee experience: ruim een derde haalt geen voldoening uit werk

Personeelsmanagement

Een op de tien Nederlandse werkenden haalt niet of nauwelijks voldoening uit zijn werk. Voor nog eens ruim een kwart is het fiftyfifty: deze groep komt even vaak niet voldaan terug van zijn werk als wel.

Employee experience: ruim een derde haalt geen voldoening uit werk

Dat betekent dus dat ruim een derde van de Nederlandse werknemers op zijn best neutraal tegenover zijn werk staat en er op zijn slechtst een onvoldaan gevoel aan overhoudt. Dat blijkt uit onderzoek van vacaturesite Indeed onder 1077 Nederlandse werkenden.

Carrièreswitch

Een kwart van de ondervraagden overweegt een carrièreswitch. Hoewel een beter salaris het vaakst wordt genoemd als reden hiervoor (39,9%), doet ‘Leuker werk doen’ daar met 38,1 procent nauwelijks voor onder.

Lees ook: Employee experience, wat betekent het? 

Leuker werk doen

“Als het gaat om carrièrekeuzes, speelt salaris nog altijd een grote rol”, aldus Sander Poos, managing director van Indeed Benelux. “In je levensonderhoud kunnen voorzien is nog altijd een van de belangrijkste redenen om naar je werk te gaan. De mate waarin een baan leuk en zinvol is, wordt echter steeds belangrijker. Een overstap naar een baan die beter bij je past creëert nieuwe kansen met positieve invloed op je hele leven.”

Geen spijt van carrièreswitch

Een derde van de Nederlanders heeft daadwerkelijk een carrièreswitch gemaakt en 18 procent heeft dit zelfs meerdere keren gedaan. De helft van de werkenden in Nederland overweegt op dit moment geen switch, maar heeft dit wel eens overwogen. Van de daadwerkelijke carrièreswitchers heeft slechts 17 procent er spijt van dat hij of zij iets anders is gaan doen.

Naast iets totaal anders gaan doen, is een soortgelijke functie als de huidige baan maar dan in een andere sector ook een mogelijkheid. Voor ruim 40 procent is dit een optie.

Lees ook: Arbeidsmobiliteit: het complete overzicht van de mogelijkheden

Werken aan employee experience

Voor werkgevers die hun  medewerkers niet graag zien vertrekken, is het dus zaak om te investeren in werkgeluk. En niet alleen omdat het in de huidige arbeidsmarkt geen sinecure is om nieuwe talenten aan te trekken, zo stellen Gea Peper en Heleen Mes, auteurs van het boek Employee Experience.

“Gelukkige medewerkers zijn essentieel voor tevreden klanten en positieve (bedrijfs)resultaten. Bedrijven die actief werken aan het geluk van hun personeel, zijn succesvoller. Door werknemers op een positieve manier aan de organisatie te verbinden, behoud je de juiste mensen met de juiste instelling, kennis en vaardigheden. Dat scheelt niet alleen verloopkosten, maar creëert de cultuur die bij de organisatie past én zorgt voor een positieve reputatie als werkgever.”

Ontdek op 21 mei 2019 hoe andere HR-leiders de Employee Experience ontwerpen, opbouwen en onderhouden. Experts nemen u mee in de vijf factoren voor de beste Employee Experience. Klik hier voor meer informatie en het volledige programma

Reageer op dit artikel