nieuws

Zo slaat een vitaliteitsprogramma wél aan

Personeelsmanagement

De Erasmus Universiteit in Rotterdam heeft een nieuw vitaliteitsprogramma voor de 2800 medewerkers. Geen gezweet in de sportschool maar een No Sweat Guaranteed-programma. “Veel vitaliteitsprogramma’s zijn te intensief”, zegt Jon de Ruijter, directeur Erasmus Sport. Een best practice.

Zo slaat een vitaliteitsprogramma wél aan

“Voor een gezonde geest heb je een gezond lijf nodig”, zegt Jon de Ruijter. “Maar belangrijker nog: sporten is gewoon leuk! Iedereen voelt dat het een positief effect heeft op je leven.”

Het aantal Erasmusstudenten dat een sportabonnement heeft, is altijd blijven groeien; dat was het probleem niet. Maar de medewerkers gingen juist minder gebruikmaken van de sportfaciliteiten, zegt De Ruijter. “En dat terwijl een abonnement maar €125,- per jaar kost – een werelddeal. Daarmee kun je fitnessen, groepslessen volgen, kickboksen, yoga, werkelijk van alles.”

Vitaliteitsprogramma vaak te intensief

Waarom kwamen de medewerkers dan toch niet naar de sportschool? Uit een enquête bleek dat niet iedereen het fijn vond om in de nabijheid van studenten te sporten en douchen. “De drempel moest omlaag. We merkten dat veel vitaliteitsprogramma’s te intensief zijn.”

Vitaliteitstest

Samen met de instructeurs en de bewegingsexperts van Zilveren Kruis werd het No Sweat Guaranteed-principe bedacht. Vitaal@Work: dat bekt lekker en iedereen snapt het.” Een belangrijke doorbraak, want uit de vitaliteittest van de universiteit bleek dat de gezondheid van medewerkers daalde. “We hebben tijdens een vergadering van het college van bestuur, het hoogste bestuursorgaan van de universiteit, toen een No Sweat-sessie gedaan. Elke spiergroep wordt in beweging gezet op een niet intensieve manier. Echt een super start. Alle hoge bazen stonden in pak te rekken en strekken. Direct werd de trial gefinancierd. Iedereen zag namelijk hoe tof, makkelijk en gezond het was.”

Iedereen heeft tijd voor vitaal

De sessies sloegen meteen aan bij de medewerkers. Niemand hoefde meer ‘helemaal’ naar de sportschool af te reizen, zich nog om te kleden en na afloop te douchen. “Je staat ineens te bewegen in werkkleding naast je collega’s in de gang of in de vergaderruimte. Elke week weer.”

Je staat ineens te bewegen in werkkleding naast je collega’s in de gang of in de vergaderruimte

De Ruijter benadrukt dat het vooral leuk moet zijn. “Geen gij zult-gehalte dus. Voor de zomer bedachten we een get ready for beach-training. Ligt iedereen een kwartiertje op de grond buikspieren te trainen. Dan krijgen ze daarna allemaal een zonnebril of een flesje water. Mooi toch?”

Vitaliteit is zichtbaar

Dankzij Vitaal@Work is het aantal sportabonnementen onder medewerkers met maar liefst 30 procent gestegen. “Gezondheid en vitaliteit is nu zichtbaar, doordat de instructeur naar jou toekomt. Voor we begonnen hoopten we op vijftien groepjes per week: nou dat zijn er bijna vijf keer zoveel geworden…”

Vitaal@Work is inmiddels de standaard op de universiteit. Geen fruitmanden meer, geen stoelmassages: Erasmus heeft een nieuwe standaard gevonden. “Wel is er een informele sportdag, zijn er inmiddels ook Sweat Guaranteed-sessies voor de fanatiekelingen en hebben we een voedingslaboratorium op de campus geopend. Ik ben trots op onze ambities én dat we het dus leuk houden. Laatst organiseerden we een trappenloopestafette. Even in estafette achttien verdiepingen de trap op: wie wil? Met een lach krijg je zoveel mensen in beweging.”

Dynamisch werken

Klaas van Erp, adviseur adviseur Dynamisch Werken bij Pim Mulier op Papendal juicht dit soort vitaliteitsprogramma’s in organisaties alleen maar toe.  Hij geeft diverse lezingen en workshops en adviseert organisaties over dynamisch werken. “Het is niet zozeer stoppen met zitten, maar meer bewegen. Maar liefst 85 procent van de tijd dat we wakker zijn, zitten we. En dat gaat echt de verkeerde kant op “, zegt Van Erp in een podcast van Zilveren Kruis.

“Bij de bedrijven waar ik langskom, zijn de mensen zo lean & green en agile aan het werk dat ze de documenten opslaan en niet meer printen, hard werken achter de pc en nauwelijks nog in beweging komen. Sterker nog: per werkdag verplaatsen ze zich niet meer dan vijf tot zes minuten.”

 

Lees ook: De winst van minder zitten en meer bewegen

Afwisseling

Hoe schadelijk is dit? “Fysiologisch gezien is het heel belangrijk om de hele dag door je lijf ‘aan’ te laten, in plaats van dit even ’s avonds in een half uurtje recht te sporten. Ik vergelijk het vaak met een riolering: die draait ook 24 uur per dag. En dat we niet om acht uur ’s avonds de waterzuivering keihard laten pompen om het water weer schoon te krijgen, maar de hele dag door. In je lichaam moet de hele dag door ook alles stromen. Als je de hele dag door je lijf in beweging houdt, heeft dat veel betere effecten op je cholesterol, bloeddruk en insulineniveau.”

Fysiologisch gezien is het heel belangrijk om de hele dag door je lijf ‘aan’ te laten, in plaats van dit even ’s avonds in een half uurtje recht te sporten

“De kracht van dynamisch werken, zit hem in de afwisseling”, zegt Van Erp. “Heb je een half uur gezeten, sta op, haal een kopje koffie, loop naar de printer of naar een collega. Dat lijkt de grootste gezondheidswinst op te leveren.”

Kennis en zelfkennis

Medewerkers weten soms niet dat ze in hun vicieuze cirkel zitten, legt Van Erp uit. “Doordat ze de hele dag niet bewegen en hun lijf niet aan zetten, hebben ze ’s avonds ook geen puf meer om wat te doen.” Hoe kun je medewerkers dan wel zover krijgen dat ze wat gaan doen?

De belangrijkste tip van Van Erp: als medewerkers de kennis niet hebben, dus niet weten dat dynamisch werken zo belangrijk voor ze is, dan slaat een vitaliteitsprogramma niet aan en veranderen ze hun gedrag niet. “Breng dus eerst de kennis over. Daarna geef je ze een soort wearable, een fitbit, waarmee ze zelf kunnen zien hoe actief ze zijn. Hoeveel zitten ze per dag, hoeveel stappen zetten ze per dag, wat is hun hartslag? Dat geeft inzicht in het eigen gedrag. ‘Hé, ben ik dit? Beweeg ik maar zo weinig?’ Zo koppel je kennis aan zelfkennis. “

Hierna is het volgens Van Erp zaak om medewerkers echt op sleeptouw te nemen. “Maandenlang coachen om ze meer te laten bewegen. Want gedragsverandering is nu eenmaal heel lastig en kost tijd. Het vergt doorzettingsvermogen, maar uiteindelijk voelt iedereen de winst van dynamisch werken.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Zilveren Kruis.​​​​​​​​

Reageer op dit artikel