nieuws

Trends in opleidingen: nanotraining houdt werknemer bij de les

Personeelsmanagement

Naarmate de concentratieboog van werknemers verder afneemt, worden de opleidingen ook steeds korter. Met nanotraining – video’s die niet meer dan anderhalve minuut duren – hou je jonge werknemers bij de les. “In negentig seconden leer je geen nieuw vak, maar je kunt wel aspecten van werk leren.”

Trends in opleidingen: nanotraining houdt werknemer bij de les

Dat zegt Mark Goldin, chief technology officer van Cornerstone. Dit Amerikaanse bedrijf houdt zich al twintig jaar bezig met talentmanagement.. “Het was ooit gebruikelijk dat je drie uur aan een stuk bezig was met een opleiding. Dat werd een uur, nog steeds heel saai. Toen kreeg je microtraining: opleidingsvideo’s van vijf minuten. Nu werken we bij Cornerstone aan nanotraining: video’s van negentig seconden voor de generatie met de korte concentratieboog.”

Soft skills

Kun je in negentig seconden iemand een serieuze training geven? Een goede vraag, vindt Goldin. “Je moet de stof in hapklare brokken aanbieden. Je kunt niet een compleet nieuw vak leren in negentig seconden. Maar als je een reeks video’s van negentig seconden bekijkt, kun je wel aspecten van het werk leren.”

“Het gaat om soft skills. We hebben er bijvoorbeeld een die gericht is op jonge mensen die net aan het werk zijn en waarin wordt uitgelegd hoe je met elkaar praat op de werkvloer. We gaan er vanuit dat mensen die dingen weten, maar als je net van school komt, weet je misschien niet wat de omgangsvormen zijn. Ik nam ooit een meisje aan die niet wist hoe je namens een bedrijf de telefoon opneemt en alleen maar ‘Hallo’ zei. Je kunt iemand in negentig seconden leren hoe hij de telefoon op de goede manier opneemt.”

Leestip!

Leestip!

Behandelen als klanten

Wie zijn werknemers aan het leren wil krijgen én houden, moet ze volgens Goldin behandelen als klanten. “We moeten zakelijke applicaties net zo makkelijk en intuïtief maken als sociale media of spelletjes die je op je telefoon speelt. Je kunt jonge mensen niet meer voor een monochrome monitor zetten. Alles moet nu mooi en makkelijk te bedienen zijn. Als je je werknemers als klanten behandelt, zijn ze eerder geneigd om gebruik te maken van de opleidingsmogelijkheden die je hen biedt.”

Lees ook: Het nieuwe leren: nooit uitgeleerd op de werkvloer

Bingetrainen

Verleiding is de truc, zegt Goldin. “De vergelijking wordt misschien een beetje te vaak gemaakt, maar je opleidingsaanbod zou er uit moeten zien als Netflix. Je zit op de bank, je kijkt een film en daarna nog een. Je gebruikt dezelfde afstandsbediening en je hoeft geen verschillende dingen te snappen om verschillende films te kunnen kijken. Maar in heel veel bedrijven worden opleidingen nog in meerdere systemen aangeboden. Ze zien er niet allemaal hetzelfde uit en je kunt ze ook niet op dezelfde manier volgen. Door er een homogene ervaring van te maken, kunnen werknemers bingetrainen, net zoals je kunt bingewatchen.”

 

Klik hier om het volledige interview met Mark Goldin te lezen

Reageer op dit artikel