blog

Hoe je met inbound recruitment inspeelt op 5 trends uit de consumentenmarkt

Instroom

Als consumenten zijn we verwend geraakt door organisaties als Uber en Coolblue. Zij gaan voor een excellente klantervaring. Enkele middelen die zij hiervoor inzetten zijn: persoonlijke content, met een paar kliks bestellen, same-day-delivery en een snelle klantenservice. Dit zet de standaard voor hoe wij als mens en dus ook als sollicitant behandeld willen worden. Een uitdaging voor recruiters.

Hoe je met inbound recruitment inspeelt op 5 trends uit de consumentenmarkt

Door te starten met inbound recruitment haal jij de toptalenten binnen die je nodig hebt voor jouw organisatie en zorg je voor een goede sollicitatie-ervaring. Bij inbound recruitment wordt er gebruik gemaakt van een pull-strategie, oftewel potentiële sollicitanten worden via job advertising benaderd. Deze methode is uitermate geschikt voor de praktische beroepen in bijvoorbeeld de industrie, logistiek, klantcontact, transport en bouw. Aan de hand van vijf trends binnen de consumentenmarkt deel ik hoe jij je voordeel kunt doen met inbound recruitment.

#1 Gemak

Een brief schrijven, een cv uploaden en je contactgegevens invoeren, het sollicitatieproces is op zijn zachtst gezegd niet echt sollicitantvriendelijk. Gebruik daarom Instagram, Facebook en Snapchat om personeel te werven. Richt het zo in dat met een klik op de advertentie de gegevens van de sollicitant automatisch worden ingevuld. Met de volgende klik wordt de sollicitatie verstuurd. Heel laagdrempelig en ideaal voor de sollicitant.

#2 Persoonlijke content

Het begint allemaal met een verdieping: wie past in het profiel van de nieuwe medewerker die je zoekt? Zodra je de doelgroep hebt gedefinieerd kun je gaan targetten met je vacature. Daarbij is het belangrijk dat je met je campagne inspeelt op redenen om over te stappen.

Het begint allemaal met een verdieping: wie past in het profiel van de nieuwe medewerker die je zoekt?

Ook kun je een tracking pixel plaatsen op je vacaturepagina en je website en retargeting inrichten. Zoals jouw bekeken paar schoenen je achtervolgt, kun jij sollicitanten achtervolgen. Net zolang tot ze solliciteren. Zo weet je dat je mensen target die al geïnteresseerd zijn in jouw organisatie en is de kans groter dat ze solliciteren.

Bij een campagne om collega’s te werven, hoort natuurlijk ook A/B testen. Dit doe je door te beginnen met drie varianten. Het voordeel hiervan is dat je de beste uit kunt kiezen en je deze volledig kunt optimaliseren naar de wensen van de doelgroep. Na het starten van de campagne is het belangrijk deze te optimaliseren. Focus je aandacht op de beste variant en kijk welk type mensen het meest reageren en geschikt zijn voor jouw organisatie, om vervolgens je pijlen te richten op vergelijkbare doelgroepen.

De heilige graal was voorheen een goede foto, inmiddels is video het op social media helemaal

#3 Video’s

Het is belangrijk dat één van de drie varianten een video is. De heilige graal was voorheen een goede foto, inmiddels is video het op social media helemaal. Een video klinkt kostbaar, maar hergebruik wat je al hebt of leg met een ‘Matterport’ camera de werkplek van de nieuwe werknemer in een interactieve 3D-setting vast. In plaats van te vertellen over de werkplek kan een sollicitant virtueel door de ruimte lopen. Zorg ervoor dat de video tussen de 10-20 seconden duurt.

Een toekomstige baan wordt zo veel tastbaarder en als mensen beter weten wat ze kunnen verwachten blijven ze ook nog eens langer bij je werken!

#4 Snelheid

De sollicitaties stromen binnen, het is nu zaak om op werkdagen binnen een uur terug te bellen om de sollicitant wat vragen te stellen en eventueel een gesprek in te plannen. Solliciteert iemand na werktijd? Bel dan meteen de volgende ochtend. Snelheid is belangrijk, je bereikt namelijk latent werkzoekenden. Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt wordt er van alle kanten aan deze mensen getrokken. Dus als je ze niet snel bereikt zijn ze weg.

De sollicitaties stromen binnen, het is nu zaak om op werkdagen binnen een uur terug te bellen

De volgende stap is het inplannen van het eerste gesprek, laat dit bij voorkeur binnen drie dagen plaatsvinden om iemand binnen een week een contract aan te kunnen bieden.

#5 Gamification

Wil je nog een stap verder gaan? Start met gamification. Dit betekent dat je het sollicitatieproces in een spelvorm giet. Laat een IT’er een puzzel oplossen of een vrachtwagenchauffeur een racegame spelen. Of denk aan een speeddate-app waarin allerlei leuke vragen worden gesteld om de sollicitant op speelse wijze beter te leren kennen. Het is cruciaal dat er in de game direct gesolliciteerd kan worden.

Naast meer nieuwe collega’s leidt inbound recruitment ook nog tot andere positieve, indirecte resultaten. Namelijk een hogere naamsbekendheid en de organisatie wordt geprofileerd als vernieuwende werkgever.

Noud Baijens is directeur Pro Contact

Reageer op dit artikel