blog

Arbeidsmarktcommunicatie: alles voor een glimlach

Instroom

En dan loop je zomaar ineens de hoofdredacteur van PW. tegen het lijf. Want het leven van de columnist speelt zich natuurlijk niet af op de burelen van PW. Nee, de stukjes worden in verloren uurtjes gewoon thuis opgetikt.

Arbeidsmarktcommunicatie: alles voor een glimlach

En dan is het leuk om te horen dat de hoofdredacteur elke maand weer blij is met mijn inbreng en vooral met de kritische houding. Elke keer is het voor mij weer een vrolijke zoektocht om een geschikte werkgever met bijbehorende arbeidsmarktbelofte te vinden, om die vervolgens onder de loep te nemen. Een groot voordeel hiervan is dat ik telkens heel bewust de arbeidsmarkt moet afstruinen en zodoende nogal wat voorbij zie komen.

Jong vak

En toch, ondanks de enorme en nog steeds toenemende krapte, blijft het elke maand weer een uitdaging om een mooi onderwerp te vinden. Je zou denken dat de campagnes en diepe beloftes over elkaar heen buitelen om aandacht te trekken. Maar nee hoor. Dat heeft volgens mij deels te maken met het feit dat employer branding nog maar een heel jong vak is en dat veel werkgevers wat dat betreft nog maar net komen kijken. Je mag blij zijn als er al een rudimentaire werkenbij-site is, dat is vaak al heel wat. Een compleet employer brand met bijbehorende belofte is voor veel organisaties nog toekomstmuziek.

Lees ook: Employer branding: sterk werkgeversmerk cruciaal

Een compleet employer brand met bijbehorende belofte is voor veel organisaties nog toekomstmuziek

Inspiratie

Om toch elke keer weer zeshonderd woorden in te kunnen leveren bij de redactie, laat ik me vanzelfsprekend ook graag inspireren door collega’s uit het vak of in dit geval door een hoofdredacteur. Die wist me namelijk te vertellen dat juist een van de populairste werkgevers, een opvallende nieuwkomer tussen die hards als Unilever, Shell en Ahold, wat scheurtjes begint te vertonen. Vooral ook wat betreft de overduidelijke belofte. En zo zie je maar, belofte maakt schuld. Want Coolblue, daar hebben we het namelijk over, timmert enorm aan de weg en wordt te pas en te onpas als voorbeeld genoemd van een organisatie die het allemaal perfect op orde heeft.

De belofte ‘Alles voor een glimlach’ komt werkelijk altijd en overal terug. Niet steeds even letterlijk, maar wel immer herkenbaar, tot op de loonstrookjes aan toe. Een uitgesproken voorbeeld hoe je op zoveel mogelijk plekken je belofte terug laat komen. En ook nog eens een klinkende bevestiging van mijn opvatting dat employer brand en corporate brand eigenlijk één zijn. Een stevig, eerlijk en transparant merk is bijna als vanzelfsprekend ook een prima werkgever. Daar hoef je nauwelijks iets extra’s voor te doen. Die samensmelting is echter niet veel organisaties gegeven.

Lees ook: Arbeidsmarktcommunicatie: hoe HR en marketing bij Grolsch samen de wereld veroveren

Maar het gerucht gaat dat er bij de betreffende firma – en dan met name in de magazijnen en bij de klantenservice – de glimlach steeds verder te zoeken is. Natuurlijk gaat uw razende reporter dan direct op onderzoek uit. En ja hoor, bij de reviews op Indeed en Glassdoor is het niet al goud wat er blinkt. Er wordt geklaagd over het grote verloop, over systemen die niet goed werken, over te snelle groei.

Als je telkens je belofte onder elke neus wrijft, wees je er dan ook van bewust dat die belofte verwachtingen oproept die je altijd en overal dient waar te maken

Verwachtingen waarmaken

En of het nu allemaal waar is of met een korrel zout genomen moet worden, laat ik hier even in het midden. Wat je ziet is dat de meeste commentaren juist gaan over het níet inlossen van de belofte die nu juist overal en altijd weer gedaan wordt.

Als je populair bent en telkens je belofte onder elke neus wrijft, wees je er dan ook van bewust dat die belofte verwachtingen oproept die je altijd en overal dient waar te maken. Je moet 24/7 die belofte aan alle kanten uitdragen en er vooral 24/7 naar leven en handelen. Anders kun je nog best eens van een koude kermis thuiskomen. Noblesse oblige.

Joost Schrage is partner van De Zaak van Vertrouwen en ontrafelt in zijn blog maandelijks een belofte die een werkgever doet aan (toekomstige) werknemers. 

Reageer op dit artikel