artikel

3 Tips voor meer betekenis in het werk

Organisatie & Strategie

Meer zingeving in ons werk zorgt ervoor dat we er meer bevlogen en gemotiveerd voor zijn. Maar hoe zorg je als werkgever nu voor meer betekenis in het werk?

3 Tips voor meer betekenis in het werk

John Baldoni, bekend managementauteur en leiderschapsstrateeg geeft op Forbes drie tips die kunnen leiden tot meer werk met meer betekenis, voor meer mensen.

1. Verstevig de netwerken tussen mensen

Mensen willen werk doen dat ertoe doet, werk met betekenis. En ze willen dat graag doen met andere gelijkgestemden, die dezelfde doelen in hun werk nastreven. Ideaal is het als deze mensen elkaar helpen en steunen in dat werk. Een werkgever die zulke netwerken ondersteunt, loopt een kwart minder risico op dalende omzetten.

En de werknemers die in zo’n netwerk samenwerken hebben 30 procent meer kans op hoger loon. (Hoewel het ze daar niet om ging?) Een manier om netwerken tussen gelijkgestemden te bevorderen, is ze aanmoedigen om meer zinvolle ervaringen vaker onderling uit te wisselen. Gebeurtenissen en resultaten in het werk die laten zien ‘waarvoor we dit allemaal doen’.

2. Elke medewerker wordt een kenniswerker

Elke werknemer bezit een schat aan ervaringen, zelfs beginnende productiemedewerkers, stellen de auteurs. Maar het bedrijf profiteert alleen van die kennis wanneer het beleid ontwikkelt en implementeert om alle medewerkers bewust te maken van de waarde die elke ervaring kan hebben. En ze vervolgens alle gelegenheid geeft om iets te doen met die kennis, ideeën en ervaringen.

Vooral werknemers met dagelijks klantcontact hebben veel opvattingen over hoe het werk beter zou kunnen. De ruimte bieden om echt iets te doen met die inzichten, geeft ze het gevoel dat ze hun eigen werk (en dat van anderen) mede vorm geven. Ook laat het medewerkers groeien als mens en als professional – waardoor ze nog waardevoller worden, voor zichzelf, voor de collega’s en voor de hele onderneming.

3. Laat de zin van het werk overal doordringen

Weten waarom deze onderneming bestaat springt niet zo in het oog bij sommige functies. Denk met name aan de ondersteunende taken, zoals secretariaat en schoonmaak. Natuurlijk zijn ze net zo onmisbaar als de functies waarin mensen wel dagelijks klantcontact hebben. Dus zijn deze werknemers uiterst waardevolle ambassadeurs om de zin en het doel van al het werk vaker over te brengen bij iedereen.

Opmerkelijk: in het artikel noemen de auteurs ook werknemers met kinderen en oudere werknemers als goede ambassadeurs om de zingeving van dit werk te benadrukken. Zij kunnen vooral de jongere werknemers en de mensen die net ‘binnen’ zijn daarin meenemen.

Bron: Over Duurzame Inzetbaarheid

Reageer op dit artikel