artikel

HR-businesspartner met impact in 3 stappen

Organisatie & Strategie

De vraag die de komende jaren van cruciaal strategisch belang gaat worden, is er één die al wat jaren op een houdbaarheidsdatum zit te wachten: wordt de Human Resource Business Partner (HRBP) door managers gezien als hun strategische businesspartner?

HR-businesspartner met impact in 3 stappen

Mijn eigen ervaring als manager gedurende de afgelopen twintig jaar onderschrijft het onderzoek van Gartner waaruit blijkt dat dit maar in 18 procent daadwerkelijk het geval is! Kortom het is de hoogste tijd voor andere invulling van de HRBP-rol. Een die verder gaat dan talent- en people development.

Na de twee minuten die het lezen van dit artikel duurt zult u begrijpen hoe HRBP een succesvolle strategische partner voor de zakelijke kan worden. Dit kan bereikt worden via drie stappen.

Klantgerichte mentaliteit

De eerste belangrijke stap is het ontwikkelen van een klantgerichte mentaliteit. Daag jezelf uit om de vraag te stellen welke waarde dit project / programma met zich meebrengt voor je ‘eindklant’. Houd er rekening mee dat de eindklant niet uw interne klant is, omdat deze mensen uw salaris niet betalen! Als u geen eindklantwaarde kunt identificeren, start deze dan niet.

Relatiemanagement

De tweede stap draait om het verbeteren van relatiemanagement. In de afgelopen twintig jaar is HRBP incidenteel aangeschoven bij mijn team en afdelingsoverleg. Het aantal contactmomenten met de zakelijke kant dient dus te worden verhoogd. Dit zal uw relatie en betrokkenheid met de zakelijke kant van essentiële brandstof voorzien. Het biedt HRBP meteen mogelijkheden tot het geven van advies en het initiëren van relevante zakelijke initiatieven als onderdeel van deze plannen. Dit kan bijvoorbeeld worden bereikt door deel te nemen aan de ontwerpfase van jaarlijkse afdelings- en ambitieplannen of een teamvergadering bij te wonen waar HRBP een vast agenda-slot heeft.

Het aantal contactmomenten met de zakelijke kant dient te worden verhoogd

Als u echt ambitieus bent zorgt u ervoor dat HRBP deel uitmaakt van bidteams. In het ideale geval is HR een onderdeel tijdens de presentatie van het aanbieidngsvoorstel bij de klant. Laat vooral de toegevoegde waarde zien hoe HR in uw bedrijf bijdraagt aan een betere dienstverlening aan deze klant.

Feedback vragen

De derde stap is regelmatig om feedback vragen. Als ik collega-managers spreek, geeft de overgrote meerderheid aan zelden om feedback te zijn gevraagd door hun HRBP. Maak niet de fout door dit uit te voeren als vinkje op die to-dolijst. Gebruik deze feedback daadwerkelijk om meer inzicht te krijgen in de zakelijke behoeften, uitdagingen en hoe wij als managers de HRBP ervaren. Samen met de zakelijke kant bepaalt u welke initiatieven/ plannen / programma’s een zakelijke prioriteit zijn. Dit zorgt voor een directe link naar de prioriteiten van de zakelijke kant.

Wanneer HRBP deze drie stappen aanpak met succes uitvoert, zal de huidige 18%-score beslist toenemen. Een proactief HRBP voegt een significante meerwaarde toe aan de manier waarop ‘eindklanten’ worden bediend. En daarmee aan het succes van het bedrijf.

Ik kijk erg uit naar de dag dat ik daadwerkelijk kan zeggen dat HRBP een echte strategische partner voor mij is.

Mario Middendorp, global head customer care Veon Wholesale Services
Expert inzake people development en high performance teams.

Reageer op dit artikel