nieuws

Zo kan HR sociale media inzetten voor personeel

Organisatie & Strategie

Zo kan HR sociale media inzetten voor personeel

Bijna de helft van de werkgevers gebruikt social media niet voor interne communicatie. Waar kan HR sociale media het beste voor inzetten?

Hoewel mensen privé massaal gebruik maken van sociale media en bedrijven voor hun externe communicatie ook hun weg goed weten te vinden op de sociale media, wordt voor interne communicatie nog maar weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheden.

Slechts 56% van de deelnemende werkgevers gebruikt op dit moment social media-tools als onderdeel van hun interne communicatie. Om bijvoorbeeld te zorgen voor een hogere mate van betrokkenheid onder werknemers bij zowel de uitdagingen van als de beloning voor het werk te bewerkstelligen. 44% doet dit dus niet.
“Een gemiste kans”, zegt Celeste de Quelerij, practice leader Communication and Change Management Consulting bij Towers Watson. “Social media zijn ontworpen voor het bouwen van communities en kunnen worden ingezet om werknemers te betrekken bij belangrijke onderwerpen zoals prestaties, samenwerking, en de cultuur en waarden van het bedrijf. Doordat de noodzaak van internationale samenwerking almaar dringender wordt, verwachten we dat steeds meer bedrijven zullen kiezen voor gebruik van sociale media om hun boodschap op een creatieve manier te communiceren. Maar ook voor nationaal opererende bedrijven groeit de urgentie door onder meer Het Nieuwe Werken.”
Vier op de tien werkgevers (41%) zeggen dat ze erin slagen effectief gebruik te maken van een gedeelde ervaring met hun werknemers, slechts de helft van deze werkgevers (23%) zegt dezelfde mate van betrokkenheid weet te realiseren bij werknemers die extern werken.

3 mogelijkheden voor HR om gebruik te maken van sociale media, door Celeste de Quelerij, practice leader Communicatie en Changemanagement:

– KPN geldt als voorloper op het gebied van sociale media voor intern gebruik. Ze hebben daar een community platform voor personeel dat helemaal helemaal los van het intranet. Iedereen communiceert op dat platform met elkaar. Zowel de directeur als de monteur reageert op blogs, plaatst blogs. Ofwel: er wordt kennis gedeeld en er worden ervaringen uitgewisseld. Het versterkt de bedrijfscultuur.
Maar het levert ook inzicht in problemen en oplossingen. Als verschillende salesmedewerkers dezelfde klacht van klanten melden, kan de salesdirecteur daarop actie ondernemen. Of als een monteur een probleem van het hoger management leest en weet hoe dat probleem in de praktijk allang wordt opgelost, kan hij daar melding van maken.

– Towers Watson zelf werkt met Yammer, een soort gesloten facebook. De hele afdeling communicatie, werkend op verschillende locaties, laat er weten waarmee ze bezig zijn en welke projecten ze oppakken en wat de status is. Zo is iedereen altijd van elkaars activiteiten op de hoogte. Dat verkort lijnen en verbetert de efficiëntie. Het risico op dubbel werk of verwarring over verantwoordelijkheden si ermee opgelost.

– Een andere mogelijkheid, minder ingrijpend, is een blog met het management. Dat gebeurt bij redelijk wat grote bedrijven. Het is plezierig voor werknemers om eens per week met de baas te kunnen sparren via de blog. Het is dan natuurlijk wel van belang dat hij niet een van zijn communicatiemensen erachter zet, maar het zelf doet. Ook kun je ervoor kiezen om wat cultuurdragers uit je organisatie vragen om te bloggen.

Wat dit soort ingrepen vraagt van HR en communicatie? De Quelerij: “Het traditionele communicatiemodel gaat op zijn kop. De ontvanger is ook de zender en andersom. Dat betekent dat de afdelingen niet meer kunnen beheersen, maar slecht beheren. Wel kun je heel goed codes afspreken. Wat je wel en wat je niet kunt posten. Zo voorkom je dat een platform een heel eigen leven gaat leiden.”

De 2013 Towers Watson Change and Communication ROI Survey is gehouden in april 2013. In totaal hebben 290 grote en middelgrote organisaties uit Noord-Amerika, Europa en Azië aan het onderzoek deelgenomen.

Reageer op dit artikel