artikel

De signalen en oorzaken van burn-out

Personeelsmanagement

De stijging van burn-outklachten onder werknemers is opvallend en zorgwekkend. Dat stelt TNO in de meest recente uitgave van de Arbobalans. Bijna een op de vier verzuimdagen in Nederland wordt veroorzaakt door overspannenheid of burn-out. Hoe herken je de signalen bij werknemers?

De signalen en oorzaken van burn-out

We kunnen er niet omheen dat werkdruk en stress, al dan niet veroorzaakt door het werk, een zware tol vragen van werknemers. Overspannenheid en burn-out vormen samen 81 procent van de gerapporteerde psychische aandoeningen in de lijst van beroepsziekten.

Signalen van burn-out

Wat zijn de signalen waar een werkgever op moet letten?

  • De werknemer klaagt over vermoeidheid en is minder productief dan zijn leidinggevende of zijn collega’s van hem gewend zijn.
  • Verzuim neemt toe. De werknemer voelt zich minder fit en gezond. Een paar dagen uitzieken of een doktersbezoek lijken geen verbetering te brengen.
  • De werknemer wordt steeds cynischer over zijn werk. Veranderingen kan hij maar moeilijk bijbenen en hij klaagt over werkdruk. Hij is wantrouwend en onzeker.
  • Het lontje wordt korter. De werknemer is sneller geïrriteerd of barst op het werk in huilen uit.
  • De werknemer is besluiteloos en vergeetachtig.
  • Het lukt de werknemer niet om na zijn werk zijn batterij weer op te laden. Hij doet ’s avonds of in het weekend niets meer.

Oorzaken

Overspannenheid en burn-out worden soms door elkaar gebruikt, maar zijn niet hetzelfde. Overspannenheid is het gevolg van een verstoord evenwicht tussen stressoren en het vermogen om stress te verwerken. Burn-out wordt veroorzaak door een zeer langdurige blootstelling aan te hoge stress. Het kan jaren duren voordat iemand daadwerkelijk ziek wordt.

Werkgebonden risico’s

Stress heeft niet altijd zijn oorzaak in het werk. Ook ingrijpende gebeurtenissen thuis kunnen bijdragen aan overspannenheid of een burn-out. Werkgebonden risico’s zijn onder andere:

  • hoge werkdruk
  • werktijden;
  • slechte werk-privébalans;
  • grote emotionele belasting;
  • gebrek aan autonomie in het werk
  • arbeidsconflicten;
  • onzekerheid door ontslagen, reorganisatie of doordat de aard van het werk verandert.

Wat kan de werkgever doen?
Verwachtingenmanagement – Geef aan wat u van medewerkers verwacht en wat zij kunnen verwachten. Luister naar wat medewerkers te zeggen hebben over het werk en de manier waarop het wordt gedaan.
Wees eerlijk in onzekere tijden – Zijn er ontslagrondes in aantocht, gaat het bedrijf een reorganisatie in of verandert de aard van het werk aanzienlijk? Communiceer eerlijk over de kansen en de risico’s. Voorkom dat medewerkers bij gebrek aan informatie alleen nog doemscenario’s geloven én verspreiden.
Creëer een veilige omgeving – Vooral in onzekere tijden zijn medewerkers vaak beducht om zaken als werkdruk aan de kaak te stellen. Zorg ervoor dat psychische problemen geen taboe-onderwerp zijn.
Toon betrokkenheid – Vraag eens hoe het met een medewerker gaat en luister daar ook echt naar. Vraag hem wat hij het weekend heeft gedaan. Als het antwoord steeds vaker ‘niets’ is, weet u dat het tijd wordt om door te vragen.

 

Lees ook: Gezondheidsmanagement: wat is het en hoe boek je er succes mee?

 

gezondheidsmanagement

Reageer op dit artikel