Investeer in werkgeluk, dan komen de resultaten vanzelf
Werkprestaties en geluk zijn als kip en ei: wat komt eerst? Een groot Amerikaans onderzoek biedt antwoorden.
Het laatste HR-nieuws
Actueel & juridisch gecheckt
Direct antwoord op je vraag
Welke kenmerken van mijn medewerkers bepalen hoe snel ze intern promotie maken of uitstromen? Is er een relatie tussen de betrokkenheid van mijn personeel en de financiële prestaties van de organisatie? De HR-professional kan haast niet meer zonder gebruik van data om daar antwoorden op te krijgen. HR analytics kan helpen beter trends waar te nemen en inzicht te krijgen in het gedrag van de medewerker.
Werkprestaties en geluk zijn als kip en ei: wat komt eerst? Een groot Amerikaans onderzoek biedt antwoorden.
Zorgen voor een optimale employee experience is belangrijker dan ooit. En dat begint bij goed luisteren naar medewerkers. Maar hoe doe je dat? "Je moet continu weten wat er speelt", zegt Guido Heezen, eigenaar van employee feedback-specialist Effectory. "Luisteren is bij te veel werkgevers nog een incidentele kwestie."
Door het vele thuiswerken tijdens (maar ook na) corona heeft het gevoel van verbondenheid op het werk en het gevoel erbij te horen (sense of belonging) een flinke deuk opgelopen. Dat is niet alleen slecht voor medewerkers zelf, maar ook voor organisaties als geheel. Hoe kun je het gevoel van verbondenheid op en met het werk versterken?
Een medewerker die zich goed voelt, presteert ook goed - dat is een veel voorkomende aanname in organisaties. Andersom wordt dan vaak geredeneerd: als iemand goede resultaten behaalt, zal het wel lekker gaan met die persoon. Maar zo simpel is het niet altijd.
De werkbeleving van medewerkers is essentieel voor het succes van elke organisatie. Maartje Burghoorn en Diederick Doets van Everybody Frank leggen uit hoe hun Confetti Methode organisaties helpt om inzicht te krijgen in de employee experience. "Door wekelijkse reflectie en directe feedback weet je snel hoe medewerkers zich voelen en waar verbeteringen nodig zijn."
Als je de reis- en contactmomenten van je medewerkers in kaart brengt, kun je sturen op ervaringen die bijdragen aan werkgeluk. Bovendien kun je laten zien waar jouw organisatie voor staat, schrijft werkgeluk-expert Gea Peper.
Werkgeluk kan de sleutel zijn om personeelstekorten op te lossen. De 3M's (Meaning, Mastery en Membership) helpen daarbij, schrijft employee experience expert Heleen Mes.
Wat kan een organisatie doen om het werkgeluk van medewerkers te bevorderen? Het creëren van de juiste randvoorwaarden zorgt ervoor dat medewerkers gaan floreren, schrijft werkgelukexpert Gea Peper.
Een van de manieren om werkgeluk te vergroten, is op zoek te gaan naar de carrièreankers van medewerkers. Benut juist díe als je waardering wilt uiten, zegt Heleen Mes, deskundige employee experience.
Elke schoonmaakmedewerker verdient oprechte aandacht. Dit vindt Marjolein Reijs, HR-directeur Gom Schoonhouden. "Steeds meer opdrachtgevers onderkennen dat iedereen ervan profiteert wanneer onze medewerkers goed en veilig kunnen werken."
Geldproblemen behoren op dit moment tot de belangrijkste oorzaken van verzuim, met grote gevolgen voor de vitaliteit van medewerkers.
Gezien de turbulentie op de arbeidsmarkt is het van groot belang om te investeren in het binnenhalen en behouden van personeel. Dit klinkt simpel maar hoe doe je dit goed? Hoe maak je jouw organisatie de ideale plaats om te willen werken?