blog

Waarom kiest jouw droomkandidaat voor die baan? Vanwege de JVP!

Personeelsmanagement

De EVP, de Employee Value Proposition, raakt steeds meer ingeburgerd. Maar wie echt wil kunnen opscheppen over een vacature binnen de eigen organisatie kan niet zonder JVP. Wat is het en hoe zet je het in?

Waarom kiest jouw droomkandidaat voor die baan? Vanwege de JVP!

De term EVP raakt steeds meer ingeburgerd binnen recruitment. Ken je de term nog niet? Kort samengevat is een EVP (Employee Value Proposition) het antwoord op de vraag: ‘waarover scheppen jouw medewerkers op tijdens een feestje als het over werk gaat?’

Een EVP draagt bij aan de (door)ontwikkeling van het employer brand. En dat is belangrijk omdat je wilt dat mensen graag bij je komen én bij je blijven werken. Maar wat als je wilt dat mensen bij je komen werken en je hebt (nog) geen EVP of stevig employer brand? Of je hebt het wel een EVP en employer brand, maar zoekt de vertaalslag naar een vacature? Ga dan voor de JVP!

Wat is JVP?

Ken je de term JVP nog niet? Dat is goed mogelijk, het is een nieuwe term binnen HR/recruitment.

Kort samengevat is een JVP (Job Value Proposition) het antwoord op de vraag: waarom kiest iemand júíst voor deze job bij jouw bedrijf? Of, als we nog op datzelfde feestje als eerder zijn: over welk aspect van de vacature schep jij op als je tijdens het feestje naast je ideale kandidaat zit?

“CompanyNanny stelt 8 studio’s in Duivendrecht beschikbaar voor nieuwe medewerkers.”

“Start als IT-professional bij Studentify, een Amsterdams internetbedrijf en ontvang woonruimte, een fiets en een vaste thuiskok.”

Is het creëren van een JVP dan zo simpel?

Ja en nee. Het is belangrijk dat je altijd bekijkt of jouw antwoord aansluit bij de beweegmotieven en pullfactoren van je doelgroep. Want tsja, je kan best opscheppen over de vette leasebak die arbeidsmarktconcurrenten voor dezelfde functie eigenlijk nooit bieden. Dat zou een indrukwekkende propositie zijn, behalve… als jouw doelgroep helemaal niet naar zo’n benzineslurpende leasebak taalt. Als je daarentegen kan vermelden dat de werkplek op minder dan 300 meter van het centraal station te vinden is, scoor je weer punten. Want weet je dat thuiswerken op de eerste plek staat qua gewenste arbeidsvoorwaarden? Dus als dat kan bij de job die je wilt vervullen: hebbes, die JVP. Inpakken en strik erom. En als je geen vast contract kan bieden aan die doelgroep die dat oh-zo belangrijk vindt, probeer dan eerst een andere oplossing te bedenken voordat je zomaar een andere JVP kiest.

“Starbucks zorgt voor een babysitter terwijl jij als barista koffie serveert.”

Waaraan moet een JVP voldoen?

Een JVP is altijd:

  • doelgroepgericht: zorg dat de Job Value Proposition aansluit bij de wensen van je doelgroep. Is een JVP altijd een arbeidsvoorwaarde? Zeker niet. Het is wel altijd dát aspect waar de wensen en behoeften van je doelgroep samenkomen met datgene wat je te bieden hebt binnen de job. Dat kan dus zeker ook functie-inhoudelijk zijn of gerelateerd aan werksfeer.Een doelgroepgerichte JVP achterhaal je bijvoorbeeld door met je doelgroep in gesprek te gaan. Stel mensen die nu in eenzelfde functie binnen het bedrijf werken bijvoorbeeld de vraag “Wat is het allereerste punt dat je benoemt als jij een vriend wil overtuigen om hier te komen werken in dezelfde functie?”. Ook doelgroependata, zoals die van Doelgroependashboard, zijn een fijn hulpmiddel bij het doelgroepgericht maken van jouw JVP.
  • geloofwaardig: alles wat je belooft, moet je kunnen waarmaken. Want oké, een ijzersterke JVP helpt je om die droomkandidaat binnen te slepen, maar wanneer blijkt dat je een luchtkasteel hebt gebouwd verlaat de kandidaat waarschijnlijk al binnen de proeftijd het feestje.Testimonials op je werkenbij-site helpen bij de sociale bewijslast. Zijn flexibele werktijden jouw Job Value Proposition? Laat een medewerker in eenzelfde functie vertellen hoe hij dit ervaart, bijvoorbeeld dat hij voor het werk eerst z’n kinderen naar school kan brengen of dat door de flexibele werktijden er alle ruimte is om z’n favoriete hobby uit te oefenen. Staat de JVP in het teken van bereikbaarheid? Laat een collega eens de (korte) route filmen van het centraal station tot aan de werkplek, waarbij hij daar enthousiast over vertelt.
  • onderscheidend: doe niet wat anderen doen, maar stand out in the crowd. Dus als jouw JVP de werksfeer is, begin dan niet over de informele werksfeer, maar vertel over die legendarische personeelsfeesten waar de directeur achter de biertap staat. Jouw vacature-intake is het aangewezen moment om die unieke informatie te achterhalen. Of laat je inspireren door deze 10 voorbeelden van wel hele bijzondere arbeidsvoorwaarden.

“Naast €2.000 reisgeld krijgen Airbnb-medewerkers de mogelijkheid om hun hond mee te nemen naar het werk.”

Hoe zet je een JVP in?

Het ligt voor de hand dat je jouw Job Value Proposition onder woorden brengt in de vacaturetekst die je schrijft, om zo de droomkandidaat te verleiden. Toch komt een JVP ook goed van pas als je jouw vacature niet schrijft/publiceert. Bijvoorbeeld tijdens het opstellen van de InMail die je stuurt aan de met veel effort gesearchte kandidaat. Of als je op dat eerstvolgende feestje prompt naast de droomkandidaat voor jouw job zit. Volop gesprekstof. Ik hang de slingers vast op.

Auteur Nicol Tadema is oprichter van Voor Tekst, het tekstbureau voor arbeidsmarktcommunicatie

Reageer op dit artikel