nieuws

4 onmisbare vaardigheden voor agile medewerkers

Personeelsmanagement

4 onmisbare vaardigheden voor agile medewerkers

Routinematig werk verdwijnt steeds meer uit het arbeidsproces. In 1996 was van alle taken in beroepen gemiddeld 27 procent routinematig, in 2016 was dit al gedaald naar 23 procent. Dit betekent dat medewerkers aan andere eisen moeten voldoen. Waarmee kan een werknemer unieke en eenmalige waarde leveren?

In alle sectoren van de economie heeft niet-routinematig werk de overhand, blijkt uit de internatonaliseringsmonitor van het CBS. Dat heeft direct gevolgen voor werknemers constateert  managementdenker Jeroen Busscher in zijn boek De Leer(r)evolutie. “Medewerkers die in principe één en hetzelfde kunstje beheersen en dat telkens op dezelfde manier uitvoeren, krijgen steeds meer concurrentie van automatisering en goedkopere arbeidskrachten.”

Meebewegen met veranderingen

Mensen en organisaties moeten in staat zijn mee te bewegen met veranderingen, stelt. Busscher. “Agile is zo’n modewoord omdat de tegenwoordige tijd inderdaad voortdurend aanpassingen van organisaties en mensen vraagt. De tijd dat je stil kunt blijven zitten, wordt steeds korter. Voortdurend moet je openstaan voor nieuwe ontwikkelingen, voortdurend moet je mee bewegen met veranderingen in de organisatie, bij klanten, door nieuwe techniek of door andere mogelijkheden. Agile is zo’n beetje de tegenpool van conservatisme. Maar tegelijk ook een beetje de tegenpool van ontspannen zijn.”

Leren wordt steeds belangrijker

Er worden nieuwe eisen aan werknemers gesteld. Busscher: “Het gaat er op de werkvloer niet meer om dat werknemers de hele dag hetzelfde doen. Het gaat  om verantwoordelijkheid nemen, meedenken, initiatief tonen en creatief zijn. Kortom: unieke en eenmalige waarde creëren.” Het verklaart waarom leren steeds belangrijker wordt. Werknemers hebben nieuwe vaardigheden nodig om die unieke waarde te kunnen leveren. “Het unieke aan deze kwaliteiten is dat ze elke keer weer anders worden toegepast. Het zijn geen trucjes die je een machine kan laten doen. Het zijn vaardigheden die voorlopig alleen nog aan mensen voorbehouden is.”

4 vaardigheden voor agile medewerkers

De vier vaardigheden voor agile medewerkers zijn:

  1. Analyse waarbij de informatie van ongelijke grootheden is. Het gemiddelde van een stel cijfers uitrekenen kan een computer heel gemakkelijk. Maar bijvoorbeeld bedenken wat voor soort kleding een bepaalde doelgroep aan zal spreken, is een analyse uit informatie van zeer verschillende bronnen en origine. Hier: karakteristieken van de doelgroep, potentiële prijsstelling, ontwikkelingen in de mode, productiekosten, distributiemethoden et cetera.
  2. Creatie Het vinden van een antwoord op een nieuwe vraag of een nieuw antwoord op een bestaande vraag. Het antwoord kan een verbetering in een proces zijn, een product zoals een truitje of een ander soort nieuw idee.
  3. Organisatie Het coördineren en het organiseren van het proces dat moet leiden tot een bepaalde uitkomst. Het gaat om het op het juiste moment (timing) betrekken van de juiste personen en zorgen dat de juiste informatie op het juiste moment voor de betrokkenen voorhanden is. Ook moet duidelijk zijn welke bijdrage de betrokkene op welk moment moeten leveren. Bij unieke processen vraagt organisatie op elk moment weer iets anders. Daardoor blijft het een unieke en eenmalige kwaliteit.
  4. Overtuigingskracht Dit komt in het hele proces voor. Overtuigingskracht zit in het overtuigen van anderen van de juistheid van je idee tot mensen enthousiast krijgen om mee te werken aan een plan.

Elkaar helpen

Busscher ziet een schaduwkant aan de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. “Deze tendens is positief voor frisse, energieke, nieuwsgierige en leergierige mensen. Die noemen zichzelf graag ‘agile’. Maar het betekent tegelijkertijd ook een enorme uitdaging voor heel veel mensen die zo veel onzekerheid, verandering en nieuwigheid maar met moeite aan kunnen.” Busscher waarschuwt voor een maatschappelijke tweedeling en roept op tot solidariteit met mensen voor wie de veranderingen misschien te snel gaan. “Een pleidooi zoals laatst van een topman van een financiële instelling die afscheid wilde nemen van die medewerkers die hij ‘de middelmaat’ noemde, past niet. Het is een getuigenis van iemand die de wereld enkel door zijn eigen bril kan zien. Elkaar helpen is, ook in de 21e eeuw, een verplichting.”

 

 

Lees alles over leren in een veranderende wereld in De Leer(r)evolutie van Jeroen Busscher

Reageer op dit artikel