nieuws

Vijf tips om millennials binnenboord te houden

Persoonlijke ontwikkeling

Wat wil de millennial? Wat verwacht hij van zijn werkgever? Hoe krijg en behoud je meer tevreden en gelukkiger jonge talenten? Vijf tips om millennials echt te binden aan jouw organisatie.

Vijf tips om millennials binnenboord te houden

We verwachten veel van de nieuwe generaties op de werkvloer. Ze beschikken over digitale vaardigheden waar de rest alleen van kan dromen, en ze weten pas echt wat netwerken is.
Maar ondertussen zeggen twee van de drie millennials (generatie Y, geboren tussen 1980 en 2000) niet tevreden te zijn met zijn of haar leven op dit moment. Daarnaast zegt 40 procent niet op zijn plek te zitten als het gaat om werk, en nog eens 35 procent is daar niet erg zeker van, zo blijkt uit de Dertigers Dilemma Test van Monsterboard.

Hoe krijg en behoud je meer tevreden en gelukkiger millennials? Vijf tips:

  1. Maak duidelijk waar deze organisatie voor staat.
    Welk probleem wil de organisatie (helpen) oplossen? Welke meerwaarde levert deze organisatie echt? Een duidelijke bedrijfsmissie is de kapstok waar u alles aan kunt hangen. Dat geldt zeker ook voor de bedrijfscultuur, de manier waarop er wordt gewerkt in deze organisatie. Maar pas op: Millennials zijn niet erg loyaal aan bedrijven. Ze prikken snel door facades en slogans heen. Wel zijn ze erg loyaal aan de mensen die er werken, als die tenminste echt en oprecht zijn. Dus ook de manieren waarop mensen met elkaar omgaan, de waarden en normen bij toeleveranciers en vele andere dagelijkse interacties zijn van groot belang voor de geloofwaardigheid van de onderneming.
  2. Wees eerlijk over wat er kan binnen de organisatie.
    Ontwikkelmogelijkheden sneuvelen vaak in de dagelijkse druk van deadlines, elkaar kruisende afspraken en routinewerk waar wij ‘nu eenmaal’ ons geld mee verdienen. Beloof dus niet teveel, ook niet om de gewilde nieuweling over de streep te trekken. Maar blijf altijd wel zoeken naar nieuwe ontwikkelmogelijkheden, in nauw overleg met de werknemer zelf uiteraard.
  3. Luisteren!
    “Ik heb al jaren niet het gevoel dat er naar me wordt geluisterd.” Een typisch antwoord van een overstapper op de vraag waarom ze het voor gezien houdt. Dus: vraag medewerkers naar hun ambities, drijfveren en behoeften. Toon oprechte belangstelling voor wie ze zijn, ook privé. Niet alleen hebben ze dan het gevoel dat ze serieus worden genomen, bedrijven kunnen ook echt inspelen op wat hen drijft. Dat maakt het makkelijker de doelen van de organisatie en de medewerker op elkaar af te stemmen. En dan werken ze veel langer, en veel gemotiveerder bij u.
  4. Werk aan persoonlijke groei.
    Vooral jonge talenten, zoals Millennials en X’ers vinden persoonlijke èn professionele ontwikkeling erg belangrijk. Vooral de Millennials verwachten een aanbod op hun persoonlijke maat. Ze willen zich graag ontwikkelen als individu. Kijk bij persoonlijke ontwikkeling dus niet zozeer naar de behoefte van het bedrijf. Schat liever in waar het talent zelf die leerkick van krijgt. Bied ze die mogelijkheid, zelfs als het betekent dat u ze moet laten gaan. Wie de talenten op deze manier ‘goed’ laat gaan, ziet ze eerder terug.
  5. Bedrijfscultuur moet vanzelfsprekend zijn.
    De bedrijfscultuur is geen project, met een begin en einde. Het is de normale, dagelijkse manier van werken hier. En die komt tot uiting in alle procedures, werkafspraken, projecten, al het personeelsbeleid, productieketens en alle dienstverlening. Dus als het goed is hoeft u niets extra te doen om deze tip waar te maken. ‘Afspraak is afspraak’ betekent geen enkele deadline missen zonder uitvoerig overleg met de klanten. Kwaliteit wil zeggen: ruim baan voor de serviceafdeling. Practice What You Preach, kortom. Elke keer als het bedrijf dat waarmaakt, bevestigt het aan zijn mensen dat ze hier op de goede plek zitten.

Hét event Duurzame Inzetbaarheid

Hét event Duurzame Inzetbaarheid

Werk is persoonlijk

Algemeen kan verder nog gesteld worden dat millennials werk als iets ‘persoonlijks’ ervaren. Door het werk minder instrumenteel en meer persoonlijk te maken bind je de millennial beter aan de organisatie. Het moet zin hebben, maar jonge generaties zien het werk dat ze doen ook als iets heel persoonlijks. Organisaties zouden dus veel meer aandacht moeten krijgen voor de mens achter de functie en het takenpakket. Neem echt even de tijd om elkaar te leren kennen, en faciliteer gesprekken die over andere dingen gaan dan alleen werk of resultaat. Praat ook over wat je beweegt, zakelijk en privé, en toon oprechte belangstelling voor de (be)leefwereld van de ander.

Lees ook: 12 tips om millennials te werven

Werkgeluk vergroten

Uit onderzoek van Monsterboard onder ruim vijfduizend Europese werknemers blijkt ook dat millennials meer respect en erkenning voor successen willen en hun werk-privébalans graag willen verbeteren. Dat zou het werkgeluk verder vergroten. Het onderzoek onderstreept dat je als werkgever ook moet focussen op werknemerstevredenheid, en op goed werkgeverschap, stelt Sander de Bruijn, marketing directeur Monsterboard. “De arbeidsmarkt is volop in beweging. Dus focus je als werkgever niet alleen op het aantrekken van talent, maar ook op de tevredenheid van je huidige medewerkers. En tevreden personeel krijg je niet zomaar. Natuurlijk is geld belangrijk, maar het gaat vooral om het totaalplaatje. Zorg dat je arbeidsvoorwaarden op orde zijn, dat er een goede sfeer is, dat het duidelijk is welke bijdrage jouw organisatie en mensen leveren aan de maatschappij en dat je werknemers de kans krijgen zich te ontwikkelen.”

Bron: OverDuurzame inzetbaarheid.nl

Reageer op dit artikel