Heleen Mes: 5 trends in employee experience

Trendwatchers en HR-experts zijn het erover eens: employee experience is geen hype, maar een nieuwe fase in het HR-denken. 2020 wordt het jaar dat het in Nederland echt doorbreekt, voorspelt Heleen Mes van het HappinessBureau, en medeauteur van het boek 'Employee Experience'. Want het werkgeluk van de werknemer wordt steeds belangrijker.

Heleen Mes, een van de sprekers op het congres HR Trending Topics 2020, voorspelt de volgende vijf trends in employee experience voor 2020:

1. Employee experience breekt door

Waar in de VS employee experience niet meer weg te denken is, zijn we in Nederland vooralsnog in de oriëntatiefase. “Maar ik weet dat veel organisaties in 2020 in de planning hebben staan om daadwerkelijk ermee aan de slag te gaan”, aldus Heleen Mes. Ze raadt dan ook aan vooral gewoon te beginnen.

Employee experience tijdens HR Trending Topics

Schrijf je nu in voor HR Trending Topics 2020 en beleef deze interactieve sessie van ruim een uur. Tijdens deze dag hoor je ook van toonaangevende trendwachters wat HR in 2020 te wachten staat. Ben Tiggelaar, Heleen Mes, Lieke Lamb en Maurice van Rooijen geven acte de présence.

    1. Meer informatie en inschrijven

“Ik zal niet zeggen dat het een fluitje van een cent is, zeker niet. Er is geen one size fits all. Elke organisatie moet zelf definiëren wat voor hen de beste employee experience is, gezien de context, mensen en purpose, missie en waarden. Wat zorgt er in jouw organisatie voor dat mensen de beste versie van zichzelf kunnen zijn? Zorg dat je daarin uniek bent, dan trek de je de juiste mensen aan. Ik kom ook organisaties tegen die het wel oppakken maar vervolgens op de traditionele manier aan de slag gaan. De afdeling HR betrekt dan geen medewerkers bij de oplossingen, werkt niet samen met andere afdelingen, maar kopieert oplossingen die zij zien in de branche. Ze pakken niet op wat employee experience juist is: uniek, hartveroverend, verrassend en gepersonaliseerd. Gemiste kansen, zeg ik.”

Lees ook:Employee experience: wat betekent het?

2. Customer en employee experience kruipen naar elkaar toe

Voordat de term employee experience opkwam, was de afdeling Marketing al bezig met inleven in de klant: de customer experience. Organisaties beseffen dat je wel een mooie customer experience kan hebben, maar als de medewerkers er geen zin in hebben, het nog niet werkt. Vanuit de VS is dan de trend op komen zetten om eerst vanuit binnen te beginnen, vertelt Mes. “In Nederland is het echter nog gescheiden. HR doet de employee experience en Marketing de customer experience. Als je geen verschil hier tussen wilt moet je dit op een lijn brengen. Medewerkers kopiëren immers het gedrag hoe ze zelf behandeld worden naar hoe ze klanten behandelen. Wil je klanten goed behandelen, geef dan het goede voorbeeld. Misschien wordt het tijd voor één experience manager op de werkvloer?”

Driekwart van de millennials heeft liever een ervaring dan geld. ”

3. Van focus op instroom naar behoud

Met meer oog voor het geluk van de werknemer verschuift ook de focus van HR van ‘onboarding experience’, het verbeteren van de instroom van nieuwe collega’s, naar meer behoud, voorspelt Mes. “Inmiddels is er een kentering gaande. Van mensen binnenhalen met alle toeters en bellen naar hoe hou je ze binnen? Als je de fantastische onboarding experience niet laat volgen door een goede employee experience val je als werkgever snel door de mand. Wie je niet verliest hoef je immers ook niet te vervangen. Dus wees zuinig op wie bij je werkt. De tijd dat je de competitie aanging met meer salaris en arbeidsvoorwaarden is echt voorbij. Organisaties gaan elkaar beconcurreren op experiences en werkgeluk. Happiness wordt dan ook steeds meer ingebouwd.”

4. De naam HR gaat veranderen

De naam Human Resources is niet meer van deze tijd, stelt Mes. “Welke afdeling noemt zich nou nog naar een tijdperk waarin mensen gezien en behandeld werden als ‘resources’. Verzin maar een betere naam die de lading dekt, zoals People & Culture. De oude naam P&O komt weer terug, al staat het nu voor People & Organisation.”

Lees ook:Employee experience: ruim een derde haalt geen voldoening uit werk

5. Experience wordt een arbeidsvoorwaarde

Met steeds meer jonge werknemers op de werkvloer zal de experience steeds meer een vaste arbeidsvoorwaarde worden, voorspelt Mes. “Driekwart van de millennials heeft liever een ervaring dan geld. Het bedrijf Gideon, dat installateurs bemiddelt voor telecombedrijven, biedt bijvoorbeeld medewerkers een jaarlijkse Geluksdag aan. Medewerkers mogen dan vrij nemen, zolang ze de dag besteden aan iets waar ze heel erg gelukkig van worden. Na afloop moeten ze dat delen met foto’s met de collega’s. Een experience als waardering blijft ook langer hangen dan een cadeaubon. Je moet natuurlijk wel iets zoeken dat bij jouw organisatie past. Wat jou uniek maakt.”

Employee experience is ook een belangrijk thema op de komende HR Topics 2020.  Meer informatie en direct inschrijven

Employee experience bij Randstad: 'Oude gewoontes loslaten en nieuwe aanleren'

Employee experience bij Randstad: 'Oude gewoontes loslaten en nieuwe...

Randstad Groep Nederland startte 4 jaar geleden met een employee experience-aanpak. Heleen Mes, expert op dit gebied, sprak met Andrea Pierik, lead employee experience en chief portfolio officer HR, over haar ervaringen.

Met succes aan de slag met de Roadmap Werkgeluk

Met succes aan de slag met de Roadmap Werkgeluk

Als HR wil je werkgeluk introduceren en verankeren in de organisatie. Met de Roadmap Werkgeluk heb je een slim stappenplan en kun je direct aan de slag.

De voordelen van de workation: hogere productiviteit, grotere medewerkersloyaliteit

De voordelen van de workation: hogere productiviteit, grotere...

Al sinds 2017 gaat het bedrijf Brandfirm met alle medewerkers (toen nog 15) van januari tot en met maart naar een tropisch oord om vanuit daar te werken. Dat brengt voordelen en kansen, maar ook uitdagingen met zich mee. Wat kan HR hiervan leren?

Nieuw in medewerkersonderzoek: scannen van e-mails en chats met AI

Nieuw in medewerkersonderzoek: scannen van e-mails en chats met AI

Kan AI de jaarlijkse medewerkerssurvey of het periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO) overnemen? Ja, stelt empolyee experience-expert Heleen Mes. Sterker nog: die ontwikkeling is al ingezet.

De 8 momenten waarop jouw medewerkers een mening over je vormen

De 8 momenten waarop jouw medewerkers een mening over je vormen

Als je de reis- en contactmomenten van je medewerkers in kaart brengt, kun je sturen op ervaringen die bijdragen aan werkgeluk. Bovendien kun je laten zien waar jouw organisatie voor staat, schrijft werkgeluk-expert Gea Peper.

Tamara Kucharek (Goudwisselkantoor): 'In dit vak gaat zorgvuldigheid boven snelheid'

Tamara Kucharek (Goudwisselkantoor): 'In dit vak gaat zorgvuldigheid...

In de Spotlight-rubriek stellen we 9 vragen aan collega's in het HR-vak. Dit keer: Tamara Kucharek, HR Directeur Europa bij het Goudwisselkantoor en eigenaar BISC HR Advies & Begeleiding.

Oplossing personeelstekort: investeer in werkgeluk voor meer productiviteit

Oplossing personeelstekort: investeer in werkgeluk voor meer...

Werkgeluk kan de sleutel zijn om personeelstekorten op te lossen. De 3M's (Meaning, Mastery en Membership) helpen daarbij, schrijft employee experience expert Heleen Mes.

Milou Verhoeven (TES Groep): "Wees zichtbaar in de organisatie en word geen HR-loket"

Milou Verhoeven (TES Groep): "Wees zichtbaar in de organisatie en...

In de Spotlight-rubriek geven collega's hun visie op het HR-vak en delen ze verschillende ervaringen. Dit keer: Milou Verhoeven, HR manager bij TES Groep.