nieuws

Zo ga je om met disfunctionerende medewerkers

Organisatie & Strategie

Coachend leiderschap is een vorm van leiderschap die er op gericht is medewerkers hun talenten optimaal te laten ontplooien en hen zo veel mogelijk verantwoordelijkheid te geven. Maar hoe ga je om met medewerkers die deze verantwoordelijkheid niet pakken?

Zo ga je om met disfunctionerende medewerkers

Louise Kemps is medeoprichter van Stach, dat leidinggevenden, professionals en teams begeleidt bij het versterken van hun kracht en impact. Zij benadrukt de rol van de coachend leidinggevende wanneer een medewerker niet uit de verf komt. “Wanneer onzekerheid of faalangst iemand belemmeren zich verder te ontwikkelen, ondersteunt de leidinggevende de medewerker bij het overwinnen van die barrières. Zijn of haar coaching is voortdurend gericht op het verhogen van het zelfvertrouwen en de zelfredzaamheid van medewerkers.”

Niet opzettelijk disfunctioneren

Kemps vindt dat leidinggevenden er niet vanuit moeten gaan dat medewerkers uit vrije wil disfunctioneren. Ofwel ze zijn zich er niet van bewust, ofwel ze lijden daar zelf ook onder. Kemps: “Hoe vaak hoor je niet: ‘Ik ken die man, hij doet het er gewoon om!’ Vaak wordt aangenomen dat niet functionerende medewerkers slechte intenties hebben wanneer ze aan een klus beginnen. Dat is een denkfout.”

Zoeken naar de oorzaak

Zoek daarom naar de oorzaak van het disfunctioneren: heeft de persoon onvoldoende kennis of ervaring, gaat het om een tijdelijke overbelasting door problemen in de privésfeer, wordt hij of zij belemmerd door faalangst of zit de medewerker op de verkeerde plek? “Vraag medewerkers hoe ze zelf vinden dat het gaat, hoe ze de situatie ervaren en wat ze nodig hebben om beter te functioneren”, zegt Kemps. “Spreek daarna samen een tijdpad af. Als iemand dan ondanks alle pogingen geen verbetering laat zien, kun je alsnog afscheid van elkaar nemen. Wanneer het overigens gaat om een tijdelijk situatie vanwege privéproblemen, is het vaak het beste iemand even wat tijd te gunnen.”

Loden last

Vaak kunnen zo goede resultaten bereikt worden, zegt Kemps “In een van de organisaties waar ik hiervoor leidinggevende was, werkte een voormalig salesmanager die was gepromoveerd tot productmanager. Hij was heel sympathiek, maar ongeschikt voor zijn nieuwe functie. Omdat hij zijn strepen meer dan verdiend had en erg geliefd was, zei niemand er wat van. Iedereen werkte om hem heen. Toen ik hem in een één op één gesprek vroeg hoe het met hem ging, bleek hij heel goed te beseffen dat hij disfunctioneerde. Hij liep al tijden met die loden last rond en had hartritmestoornissen ontwikkeld. Toen zijn geheim eenmaal boven tafel was, kon er naar een oplossing worden gezocht. Inmiddels is hij nogmaals van functie veranderd: hij is nu adviseur en producttrainer op de binnendienst. Zijn decennialange ervaring maakt hem populair als vraagbaak voor jongere collega’s. Ook vergezelt hij buitendienstmedewerkers als adviseur bij klantbezoeken. Hij is geen eindverantwoordelijke meer, maar kan zijn vakmanschap optimaal inzetten binnen de organisatie. Daar is iedereen heel blij mee, inclusief hijzelf.”


Deze informatie is afkomstig uit de whitepaper Coachend leiderschap: zo pak je dat aan. Klik hier om deze gratis whitepaper te downloaden

Reageer op dit artikel