nieuws

9 tips voor minder werkstress

Personeelsmanagement

Werkstress is een belangrijke ziekmaker. Maak van deze negen tips tegen werkstress daarom uw goede voornemen voor het nieuwe jaar.

9 tips voor minder werkstress

1. Stop de laptoplunch

Iedereen heeft het druk en dat zal ook niet veranderen. Maar werkdruk hoeft geen werkstress te zijn. Zet een deadline op uw drukke periodes. Creëer een stoproutine: bouw actieve pauzes in en zet na ieder uur werken uw verstand even op nul. Doe niet aan laptoplunchen, maar ga met uw collega’s een hapje eten. Daarna werkt u met meer aandacht, kunt u meer doen in minder tijd én ervaart u tegelijkertijd innerlijke rust.

2. Monotasken

Het menselijk brein is niet gemaakt om te multitasken: het is minder efficiënt én stressverhogend. Focus daarom op monotasken. Begin uw monotask-routine bijvoorbeeld met deze eenvoudige tip: eet en doe alleen dát. Zit intussen niet te mailen of te telefoneren.

3. Zuurstof

Geeft uw agenda een flinke portie ‘zuurstof’. Dit betekent dat u uw agenda niet helemaal vol plant, maar voldoende tijd inbouwt in tussen overleggen en afspraken.

4. Adem

Adem voordat u aan een nieuwe taak begint enkele keren diep in en uit.

5. Focus

Werk aandachtig en gefocust. Durf uzelf gedurende langere tijdsblokken los te koppelen van het internet en van uw smartphone. Dat helpt om taken werkelijk én snel afgewerkt te krijgen en al uw doelen en deadlines te halen.

6. Wees realistisch!

Bedwing uw perfectionisme. Probeer uitstekend werk na te streven, geen perfect werk. Focus op wat realistisch is in plaats van ideaal. Verander ‘moeten’ door ‘willen’. Zeg eens ‘nee’ als er echt niets meer bij kan.

7. Mediteerminuutje

Gun uzelf korte meditatiemomenten, óók op kantoor. Neem één minuut voor uzelf. Zet de timer, zit rechtop, voeten stevig op de grond, handen ontspannen bij elkaar. Concentreer u tijdens die minuut – met de ogen gesloten of open – enkel en alleen op uw ademhaling, daarna op wat dat met u heeft gedaan. Ga dan als herboren verder met uw activiteiten.

8. Vertraag

Vertraag uw pas en stap letterlijk wat trager door het leven. Bent u van buiten rustig, dan bent u dat van binnen ook.

9. Succesboekje

Vier uw successen – inclusief de behaalde tussendoelen – en houd ze bij in een ‘succesboekje’ dat u regelmatig herleest. Stilstaan bij uw successen en uzelf ervoor belonen zorgt voor meer werkgeluk.

Bron: Arbo-online.nl /Managementsupport.nl

Gratis webinar werkstress

Werkstress

Wilt u ontdekken wat de grootste misvattingen zijn over werkstress? En wat je als werkgever echt anders kan doen om werkstress te verlichten? Volg dan op  dit gratis webinar. Daarin presenteert Prof. dr. Willem van Rhenen, Chief Health Officer van Arbo Unie, een aanpak die echt zoden aan de dijk zet. 

Reageer op dit artikel