Evermood: nieuwe HR-partner in verzuim en vitaliteit
Het nieuwe work-lifeplatform Evermood van Acture gaat werkgevers helpen om medewerkers gezond en bevlogen te houden. Goed voor de verzuimcijfers, voor het aantrekken van mensen én voor het verlagen van de werkdruk bij HR en leidinggevenden.
Acture is de grootste private uitvoerder van sociale zekerheid in Nederland. CEO Annabelle Hagoort is sinds 2018 aan boord en heeft het bedrijf sindsdien naar een stevige verdere groei geleid: “Toen ik aantrad, hadden we tachtig medewerkers en nu zijn het er 500. Dat is een indicatie dat we werkgevend Nederland bieden waar behoefte aan is. We gebruiken bewezen zelf ontwikkelde methodieken, gedreven door datamethodieken die aantoonbaar helpen bij het terugdringen van verzuim en krapte, onder meer door het vergroten van de bevlogenheid van medewerkers.”
Een belangrijke rol daarin speelt de zogeheten Acture-methode, die wordt toegepast tijdens de begeleiding van zieke (ex)-medewerkers, vanaf de eerste dag van arbeidsongeschiktheid. De methode activeert door te focussen op de mogelijkheden die er wél zijn om werk al dan niet gedeeltelijk te hervatten. “Daarmee onderscheiden wij ons aantoonbaar, want de gemiddelde duur van een ziekmelding is bij ons 12,5 dag en dat is ongeveer tweemaal zo kort als bij het UWV.”
Inzicht door data
In de loop der jaren heeft Acture ruim 1,1 miljoen ziekmeldingen verwerkt, waardoor het bedrijf inmiddels goed zicht heeft op oorzaken van verzuim en ook voorspellingen kan doen. “Wij weten welke begeleiding het beste past bij de oorzaak van verzuim. Juist dankzij die data hebben wij inzicht in wat je als werkgever anders zou kunnen doen om verzuim te voorkomen en bevlogenheid van je mensen te vergroten”, zegt Hagoort. “Want het is bekend dat betrokken medewerkers minder vaak en minder lang uitvallen.”
Mensen die nu de arbeidsmarkt op komen, hebben aandacht voor mentale weerbaarheid in hun top 3 van eisen staan. Daar kun je als werkgever niet omheen”
Als nieuw onderdeel heeft Acture nu het platform Evermood geïntroduceerd. Deels om nog beter verzuimmanagement mogelijk te maken en in te zetten op preventie, maar ook om beter aan de behoefte van werknemers tegemoet te komen, geeft Hagoort aan. “Maatschappelijke uitdagingen rondom zaken als arbeidscapaciteit, psychisch verzuim en mantelzorg vragen om een andere kijk op vitaliteit op de werkvloer. Als werkgever inzetten op preventie en amplitie - het gezond en vitaal houden van je medewerkers - is noodzaak. Ook heeft de jonge generatie een andere blik op werk. Mensen die nu de arbeidsmarkt op komen, hebben aandacht voor mentale weerbaarheid in hun top 3 van eisen staan. Daar kun je als werkgever niet omheen.”
Het team van Evermood, met rechts achteraan Vincent Bakker.
Nederland loopt achter met preventie
Met de aandacht voor verzuimpreventie valt het volgens Hagoort tegen. “Preventie is in Nederland nog een ondergeschoven kindje vergeleken met de landen om ons heen. Wij willen dat met Evermood makkelijker maken voor werkgevers.”
Het platform is gebouwd op vier pijlers: fysieke fitheid, mentale fitheid, loopbaanfitheid en financiële fitheid. Rondom die thema’s kunnen medewerkers allerlei informatie en ondersteuning vinden. In de vorm van artikelen, webinars, video’s en persoonlijke coaching.
“Dwars daardoorheen lopen maatschappelijke ontwikkelingen, zoals het erkennen van het effect van de overgang. We weten nu dat leidinggevenden alert moeten zijn op signalen en het juiste gesprek moeten voeren, zodat 40+-vrouwen zo goed mogelijk hun werk kunnen blijven doen. Maar denk ook aan geldproblemen en het bieden van een budgetcoach. Ook dat is mogelijk op Evermood.”
Preventie is in Nederland nog een ondergeschoven kindje vergeleken met de landen om ons heen. Wij willen dat met Evermood makkelijker maken voor werkgevers”
Het platform is al jaren actief in Duitsland. “Inmiddels zijn de eerste klanten in Nederland gestart en hebben we Evermood ook in onze eigen organisatie geïntroduceerd”, legt Vincent Bakker, manager Evermood NL, uit. “We zien dat het platform weerklank vindt en dat het heel laagdrempelig is, juist door de anonimiteit van het gebruik van het platform en omdat het platform helemaal te integreren is in de eigen processen van de organisatie. Voor de werkgever levert de geanonimiseerde data mooie inzichten op over thema’s en uitdagingen waar medewerkers uit eigen organisatie tegenaan lopen.”
Door het bekijken van deze video worden er cookies geplaatst. Aangezien je de cookies op ons platform hebt geweigerd hebben we de weergave van deze video geblokkeerd. Als je de video toch wilt bekijken moet je ons je toestemming geven door op de onderstaande knop te klikken.
Ik accepteer de cookies
De introductievideo van het platform Evermood.
Medewerkers en HR ondersteunen
Een belangrijke motivatie om Evermood in te zetten is het faciliteren van HR en leidinggevenden. “In deze markt wordt veel van hen gevraagd. Wij willen methodieken en middelen beschikbaar stellen om de betrokkenheid en bevlogenheid van collega’s te vergroten. We hebben in Duitsland al gezien dat Evermood het aantal vragen van medewerkers vermindert. Bepaalde thema’s belanden minder snel op het bord van HR omdat medewerkers zelf informatie tot zich nemen via video’s en webinars of het platform gebruiken om een individuele coach in te schakelen.”
Wat doe je voor de 80% die nooit verzuimt?
Met het inzicht in de thema’s die spelen in de organisatie kan sneller actie worden ondernomen. “Als je bijvoorbeeld ziet dat veel mensen met beweging en voeding bezig zijn, roept dat op om er iets mee te doen.” Want meer nog dan preventie is amplitie belangrijk, zegt Bakker: “Dat gaat om de 80% van je mensen die nooit verzuimt. Hoe houd je hen bevlogen en veerkrachtig? En als een medewerker toch wankelt, kunnen wij preventie, verzuimdiensten en de financiering daarvan door de toevoeging van Evermood nu in zijn totaal aanbieden. Bovendien kunnen we data goed terugbrengen naar organisatieniveau en de inrichting van het platform daarop aanpassen.”
Integratie in employee journey
Belangrijk aandachtspunt is adoptie van het platform in de organisatie. Integratie in de employee journey is daarvoor essentieel. “We adviseren Evermood sowieso een plek te geven in de onboarding van nieuwe medewerkers. En we begeleiden organisaties ook in het aanjagen van het platform bij bestaande medewerkers. Het gebruik ervan moet zich als een olievlek verspreiden in een organisatie, mede door integratie in bestaande processen en door het delen van succesverhalen.”
We doen nog weleens of coaching soft is, iedereen hulp bieden. Maar er is vraag naar en mensen ervaren dat het helpt.”
Een goede manier om bezoek te stimuleren is het bundelen van alle employee benefits op het platform, zegt Bakker: “Vaak heeft een organisatie al veel HR-documenten en programma’s die overal en nergens te vinden zijn. Als je die in kaart brengt en integreert in Evermood, wordt het platform de centrale plek waar je alles vindt over zaken als gezondheid en secundaire arbeidsvoorwaarden. Maar Evermood kan ook de plek zijn om een event rondom pensioen te organiseren, of het beschikbaar maken van je eigen coaches en adviseurs waarmee je al samenwerkt.”
Coach binnen 24 uur
Evermood maakt binnen 24 uur coaching beschikbaar op allerlei thema’s, van geldzaken tot rouwverwerking, van alcohol gebruik tot fysieke/mentale klachten. “Wij hebben de coaches rondom verschillende thema’s gecategoriseerd. Je kunt een introductievideo bekijken zodat je kunt beoordelen of een coach bij je past. Vervolgens kun je, op eigen initiatief en anoniem, online een gesprek plannen met een coach. Dat verlaagt de drempel gigantisch bij medewerkers om ondersteuning te vragen en neemt veel druk weg bij HR en bij leidinggevenden.”
Meer en tevredener gebruikers
De resultaten van Evermood zijn tot nu toe positief, geeft Bakker aan: “De gebruikscijfers zijn ongeveer 25% hoger dan bij vergelijkbare werknemersplatforms.” Evermood beschikt inmiddels over een mediabibliotheek van ruim 400 artikelen, video’s, e-learings en zelftesten. Er zijn nu 15 coaches beschikbaar op verschillende thema’s. Onderschat de behoefte aan coaching niet, zegt Bakker. “We doen nog weleens of het nogal soft is, iedereen hulp bieden. Maar er is vraag naar en mensen ervaren dat het helpt. Als ondersteuning laagdrempelig én persoonlijk is, worden doelen als verzuimpreventie en aantrekkelijk werkgeverschap ineens bereikbaar en kun je duurzaam inzetten op werkplezier, betrokkenheid en gezondheid.”