Heleen Mes: 5 trends in employee experience

Trendwatchers en HR-experts zijn het erover eens: employee experience is geen hype, maar een nieuwe fase in het HR-denken. 2020 wordt het jaar dat het in Nederland echt doorbreekt, voorspelt Heleen Mes van het HappinessBureau, en medeauteur van het boek 'Employee Experience'. Want het werkgeluk van de werknemer wordt steeds belangrijker.

Heleen Mes, een van de sprekers op het congres HR Trending Topics 2020, voorspelt de volgende vijf trends in employee experience voor 2020:

1. Employee experience breekt door

Waar in de VS employee experience niet meer weg te denken is, zijn we in Nederland vooralsnog in de oriëntatiefase. “Maar ik weet dat veel organisaties in 2020 in de planning hebben staan om daadwerkelijk ermee aan de slag te gaan”, aldus Heleen Mes. Ze raadt dan ook aan vooral gewoon te beginnen.

Employee experience tijdens HR Trending Topics

Schrijf je nu in voor HR Trending Topics 2020 en beleef deze interactieve sessie van ruim een uur. Tijdens deze dag hoor je ook van toonaangevende trendwachters wat HR in 2020 te wachten staat. Ben Tiggelaar, Heleen Mes, Lieke Lamb en Maurice van Rooijen geven acte de présence.

    1. Meer informatie en inschrijven

“Ik zal niet zeggen dat het een fluitje van een cent is, zeker niet. Er is geen one size fits all. Elke organisatie moet zelf definiëren wat voor hen de beste employee experience is, gezien de context, mensen en purpose, missie en waarden. Wat zorgt er in jouw organisatie voor dat mensen de beste versie van zichzelf kunnen zijn? Zorg dat je daarin uniek bent, dan trek de je de juiste mensen aan. Ik kom ook organisaties tegen die het wel oppakken maar vervolgens op de traditionele manier aan de slag gaan. De afdeling HR betrekt dan geen medewerkers bij de oplossingen, werkt niet samen met andere afdelingen, maar kopieert oplossingen die zij zien in de branche. Ze pakken niet op wat employee experience juist is: uniek, hartveroverend, verrassend en gepersonaliseerd. Gemiste kansen, zeg ik.”

Lees ook: Employee experience: wat betekent het?

2. Customer en employee experience kruipen naar elkaar toe

Voordat de term employee experience opkwam, was de afdeling Marketing al bezig met inleven in de klant: de customer experience. Organisaties beseffen dat je wel een mooie customer experience kan hebben, maar als de medewerkers er geen zin in hebben, het nog niet werkt. Vanuit de VS is dan de trend op komen zetten om eerst vanuit binnen te beginnen, vertelt Mes. “In Nederland is het echter nog gescheiden. HR doet de employee experience en Marketing de customer experience. Als je geen verschil hier tussen wilt moet je dit op een lijn brengen. Medewerkers kopiëren immers het gedrag hoe ze zelf behandeld worden naar hoe ze klanten behandelen. Wil je klanten goed behandelen, geef dan het goede voorbeeld. Misschien wordt het tijd voor één experience manager op de werkvloer?”

Driekwart van de millennials heeft liever een ervaring dan geld. ”

3. Van focus op instroom naar behoud

Met meer oog voor het geluk van de werknemer verschuift ook de focus van HR van ‘onboarding experience’, het verbeteren van de instroom van nieuwe collega’s, naar meer behoud, voorspelt Mes. “Inmiddels is er een kentering gaande. Van mensen binnenhalen met alle toeters en bellen naar hoe hou je ze binnen? Als je de fantastische onboarding experience niet laat volgen door een goede employee experience val je als werkgever snel door de mand. Wie je niet verliest hoef je immers ook niet te vervangen. Dus wees zuinig op wie bij je werkt. De tijd dat je de competitie aanging met meer salaris en arbeidsvoorwaarden is echt voorbij. Organisaties gaan elkaar beconcurreren op experiences en werkgeluk. Happiness wordt dan ook steeds meer ingebouwd.”

4. De naam HR gaat veranderen

De naam Human Resources is niet meer van deze tijd, stelt Mes. “Welke afdeling noemt zich nou nog naar een tijdperk waarin mensen gezien en behandeld werden als ‘resources’. Verzin maar een betere naam die de lading dekt, zoals People & Culture. De oude naam P&O komt weer terug, al staat het nu voor People & Organisation.”

Lees ook: Employee experience: ruim een derde haalt geen voldoening uit werk

5. Experience wordt een arbeidsvoorwaarde

Met steeds meer jonge werknemers op de werkvloer zal de experience steeds meer een vaste arbeidsvoorwaarde worden, voorspelt Mes. “Driekwart van de millennials heeft liever een ervaring dan geld. Het bedrijf Gideon, dat installateurs bemiddelt voor telecombedrijven, biedt bijvoorbeeld medewerkers een jaarlijkse Geluksdag aan. Medewerkers mogen dan vrij nemen, zolang ze de dag besteden aan iets waar ze heel erg gelukkig van worden. Na afloop moeten ze dat delen met foto’s met de collega’s. Een experience als waardering blijft ook langer hangen dan een cadeaubon. Je moet natuurlijk wel iets zoeken dat bij jouw organisatie past. Wat jou uniek maakt.”

Employee experience is ook een belangrijk thema op de komende HR Topics 2020. Meer informatie en direct inschrijven

Zo voer je een verzuimgesprek

Zo voer je een verzuimgesprek

Verzuim is duur. Wanneer een werknemer dus een onverwachts hoog ziekteverzuim heeft, of zich opvallend vaak op bepaalde dagen in de week ziek meldt, is het tijd voor een goed gesprek.

Maak een functioneringsgesprek zinvol met deze 5 vragen

Maak een functioneringsgesprek zinvol met deze 5 vragen

Functioneringsgesprekken. De meeste medewerkers én managers zien er tegenop, de uitkomsten zijn meestal teleurstellend. Door gesprekken veel persoonlijker te maken valt er veel meer uit te halen.

Ingrid van Loon:  “In 2040 is een op de drie Nederlanders mantelzorger. Dat is gewoon een feit.”

Impact mantelzorg op werknemers blinde vlek bij werkgever

Nederland telt drie miljoen mensen die mantelzorg combineren met een baan. Een loodzware combinatie, die zorgt voor veel uitval. Een blinde vlek ook voor veel werkgevers. Hoe ziet de toekomst eruit?

Leidinggevende cruciaal in succes hybride werken

Leidinggevende cruciaal in succes hybride werken

Tijdens de coronapandemie gold een landelijk advies tot thuiswerken. Het lijkt misschien lang geleden, maar dit advies werd pas vijf kwartalen geleden ingetrokken, op 15 maart 2022 om precies te zijn. Hybride werken is het nieuwe normaal. De sleutel...

Diversiteit en inclusie? 'Begin eerst met gelijke kansen man/vrouw'

Diversiteit en inclusie? 'Begin eerst met gelijke kansen man/vrouw'

Elk zichzelf respecterend bedrijf heeft diversiteit en inclusie (D&I) inmiddels wel op de agenda staan. Een 50-50-verdeling tussen de seksen is echter nog ver weg. Volgens Stefan Duran van elipsLife, moeten we ons daar niet blind op staren: "De...

Zo geef je hybride werken vorm

Zo geef je hybride werken vorm

Welke effecten heeft het gedwongen thuiswerken gehad op onze manier werken? Wat zijn onze voorkeuren? Is hybride werken het nieuwe normaal? En hoe geven we dat vorm?

Zo focus je echt op de werknemer

Zo focus je echt op de werknemer

In het komende jaar zal in veel sectoren de personeelskrapte en het verloop van personeel toenemen. Het wordt steeds moeilijker om te voorzien in de capaciteitsbehoefte. Tijd dus om verloop te voorkomen. Maar hoe pak je dat aan?

Alcoholverslaving op de werkvloer

Alcoholverslaving op de werkvloer

Verslaving op de werkvloer komt veel vaker voor dan je denkt, weet jarenlang bedrijfsarts Gertjan Beens. Hoe moet HR omgaan met een alcoholverslaafde medewerker?