Ethisch handelen hoort ook bij HR

Hoe weeg je als HR de belangen van alle stakeholders op een ethische wijze tegen elkaar af? Daarover schrijft Willem van Rhenen, programmamanager HR Leiderschap, in deze blog.

Ethisch handelen hoort ook bij HR

De informatie is nog vertrouwelijk, maar de plannen zijn in een vergevorderd stadium. Eind dit jaar zal je bedrijf worden overgenomen door een concullega aan de andere kant van het land. Voor veel werknemers heeft dat ingrijpende gevolgen: zij zullen op korte termijn moeten verhuizen.

Schokkend nieuws dus – voor je collega’s, maar ook voor jou. Want jij hebt net een huis gekocht in het westen, en je kinderen hebben het naar hun zin op hun middelbare school. En dus klinkt er dat stemmetje in je hoofd: kan ik dit echt niet tegenhouden? Een stemmetje dat je heel snel weer wilt smoren, want behalve ouder en werknemer ben je ook HR directeur, en dus moeten je eerste gedachten uitgaan naar het belang van het bedrijf.

Hoe weeg je de belangen af?

Hoe gaat HR om met dit soort situaties? Hoe weeg je de belangen van alle stakeholders op een ethische wijze tegen elkaar af? Het is een van de vragen die aan de orde komen tijdens de 6-daagse leergang HR-Leiderschap. Je leert een probleem als hierboven als het ware af te pellen; je leert er grip op te krijgen door het stellen van de juiste vragen.

Bijvoorbeeld: wie zijn hier de relevante stakeholders? Vaak zijn dat er aardig wat: aandeelhouders, klanten, directie, werknemers en ook hun gezinnen. Al die partijen hebben een eigen belang, en het is zaak die belangen goed tegen elkaar af te wegen. En natuurlijk is het minstens net zo belangrijk om te kijken naar het bedrijf op lange termijn. Wat gebeurt er als de overname niet doorgaat? Zijn alle afdelingen dan nog wel levensvatbaar? Of hebben we die overnamepartner echt nodig?

Sociaal plan

Wat als je die laatste vraag moet beantwoorden met ja? Dan gaat de overname wat jou betreft gewoon door, maar tegelijkertijd is het belangrijk om de schade voor het personeel zoveel mogelijk te beperken. En daarvoor beschik je over een HR-instrument bij uitstek: het sociaal plan.

Een belangrijke opmerking. De leergang besteedt aandacht aan de financiële aspecten van dat plan – maar tegelijk is het belangrijk om je daar niet blind op te staren. Werk betekent voor veel mensen zoveel meer dan een inkomen. Zodra hun baan wegvalt, verliezen veel van hen hun identiteit, en raken ze in de versukkeling (wat in de leergang ook ter sprake komt). Zorg dat er in het sociaal plan dus de nadruk ligt op herplaatsen.

Juiste taal

Maar natuurlijk is er ook een andere mogelijkheid. Misschien kom je tot de conclusie dat de oplossing van de directie onverstandig is. Nee, niet vanwege jouw pas gekochte huis en studerende kinderen, maar omdat je er oprecht van overtuigd bent dat de overname niet in het belang is van het bedrijf.

In dat geval kun je komen met een alternatief plan, maar let op. Het is belangrijk dat je dit plan presenteert in de taal van de directie. Stel dat je aan tafel zit met de financieel directeur. Dan moet je niet aankomen met een pleidooi als: “Zo’n overname is slecht voor het algemene welzijn. Het is daarom ethisch verantwoord om te kiezen voor mijn plan.” Dat is typisch een tekst voor HR-mensen, maar een financiële man is daar niet altijd van onder de indruk.

Hoe moet het wel? Je moet die financieel directeur aanspreken in de taal en argumenten die hij verstaat. Bouw daarom een businesscase: ons alternatieve plan gaat zo en zoveel kosten, maar de opbrengsten zijn hoger, want je krijgt minder stress bij het personeel en dus een lager ziekteverzuim. Natuurlijk moet je in zo’n geval wel nagaan of de initiële kosten niet te hoog zijn, en dus moet je je verdiepen in de financiële situatie van het bedrijf, in de cijfers. Dat ligt misschien buiten je comfortzone, maar in dit geval maakt het onderdeel uit van ethisch handelen. En van de leergang.

Willem van Rhenen is programmamanager bij de 6-daagse leergang HR-Leiderschap. Daarin is er onder andere aandacht voor ethiek.

Ghislaine Aarts, directeur HR bij Arriva. Foto: The Playful photographer|

Directeur HR Arriva: "Ik lig weleens wakker van het aantal...

Dreigen met werkonderbreking, agressie tegen medewerkers en een groot CO2-doel. Arriva staat de komende jaren voor uitdagingen. Ghislaine Aarts, directeur HR van Arriva vertelt erover.

Digitale dilemma's van HR: een balans tussen technologische vooruitgang en duurzaamheid

Digitale dilemma's van HR: een balans tussen technologische...

In de afgelopen jaren heeft binnen HR een verschuiving plaatsgevonden naar digitale dienstverlening en datagestuurd werken. Maar staan we wel genoeg stil bij de aanzienlijke milieu-impact van deze ontwikkelingen, vraagt Anne Doeser zich af.

Bekijk hier PW. magazine #2 (april 2024)

Bekijk hier PW. magazine #2 (april 2024)

Lees in dit magazine over het omgaan en voorkomen van loonbeslag, de rol van HR bij rouw op de werkvloer en de taak van HR bij polarisatie.

5 subsidies voor opleiden en ontwikkelen

5 subsidies voor opleiden en ontwikkelen

Toekomstbestendige organisaties zien wat erop hen afkomt en anticiperen daarop. Aan HR om te investeren in opleiding en ontwikkeling van medewerkers. Met deze subsidies kun je je voordeel doen.

Gebruik strategische personeelsplanning in transitie naar circulaire bedrijfsvoering

Gebruik strategische personeelsplanning in transitie naar circulaire...

Strategische personeelsplanning speelt een belangrijke rol in de overstap van lineaire naar een circulaire bedrijfsvoering. Het uitbreiden van het functiehuis met de functie 'duurzaamheidsprofessional' is daarin een eerste stap.

Subsidies en kredieten voor AI-ontwikkeling

Subsidies en kredieten voor AI-ontwikkeling

Om nieuwe toepassen van AI te onderzoeken of te demonstreren, kun je als ondernemer in aanmerking komen voor verschillende subsidies en kredieten. We hebben er een aantal op een rijtje gezet.

De 8 momenten waarop jouw medewerkers een mening over je vormen

De 8 momenten waarop jouw medewerkers een mening over je vormen

Als je de reis- en contactmomenten van je medewerkers in kaart brengt, kun je sturen op ervaringen die bijdragen aan werkgeluk. Bovendien kun je laten zien waar jouw organisatie voor staat, schrijft werkgeluk-expert Gea Peper.

Tamara Kucharek (Goudwisselkantoor): 'In dit vak gaat zorgvuldigheid boven snelheid'

Tamara Kucharek (Goudwisselkantoor): 'In dit vak gaat zorgvuldigheid...

In de Spotlight-rubriek stellen we 9 vragen aan collega's in het HR-vak. Dit keer: Tamara Kucharek, HR Directeur Europa bij het Goudwisselkantoor en eigenaar BISC HR Advies & Begeleiding.