Strategie onmisbaar voor verzuimbeleid

Wie het verzuim in de organisatie wil terugdringen en gezondere medewerkers op de werkvloer wil hebben, komt er niet met een fruitmand en een app. Achter een succesvol verzuimbeleid gaat altijd een strategie schuil. Het advies: doe eerst een stap achteruit en creëer overzicht. Anders weet je nooit of wat je doet ook echt werkt.

Strategie onmisbaar voor verzuimbeleid

Door Myra van Herwijnen

Veel werkgevers hebben nog geen strategische aanpak op verzuimgebied. Het is ook niet zo makkelijk om het planmatig op te pakken. We worden zeker nu geleefd door de waan van de dag. Terwijl juist de actualiteit van de coronacrisis de noodzaak van een integraal verzuimbeleid duidelijker maakt dan ooit. Denk alleen al aan de gevolgen van de stress die thuiswerken voor veel mensen met zich meebrengt.

Denk aan het geheel

Zet altijd in op de strategische aanpak van verzuim: geen losse activiteiten, maar eerst een beleid maken waar je je maatregelen op baseert. Verzuim heeft veel verschillende thema’s die allemaal met elkaar te maken hebben. Voorbeelden daarvan zijn interventie bij ziekteverzuim, of juist preventie voordat er verzuim optreedt. Werkgevers kiezen er vaak voor om een of twee aspecten op te pakken, bijvoorbeeld naar aanleiding van een bepaalde gebeurtenis. Maar als je alle onderdelen van verzuim samen benadert, werkt dat veel beter om de duurzame inzetbaarheid als geheel te bevorderen.

Een ander voorbeeld van een gefragmenteerde benadering is het uitsluitend focussen op werkgeluk. Dat is meer de zachte kant van het beleid. Het is zeker goed om juist nu aandacht te besteden aan de vraag of werknemers wel goed in hun vel zitten. Het is echter jammer dat dan meestal de ‘harde’ kant van verzuim, het effect op verzuimkosten en de productiviteit, weer apart wordt benaderd.

Preventie, interventie, werkgeluk, kosten en productiviteit zijn vijf thema’s in verzuimbeleid die je het beste als geheel kunt aanpakken. Dan versterken ze elkaar. Meer werkgeluk leidt tot een hogere productiviteit en een hogere duurzame inzetbaarheid. Zorg dat je het geheel niet uit het oog verliest. Pas dan kun je je visie, doelstellingen en strategie bepalen.

Concrete en reële doelen

Vanuit een visie je strategie opstellen doe je door eerst je doel te bepalen: wat wil je eigenlijk bereiken op verzuimgebied? Dat geeft je plan een richting. Maak je doelen concreet en meetbaar, anders is het lastig om de effecten zichtbaar te maken. Bepaal waar je naartoe wilt werken: bijvoorbeeld een verlaging van de verzuimkosten met een bepaald percentage. Maar je kunt ook als doel stellen om het aantal zieke medewerkers in een bepaalde leeftijdsgroep te verlagen.

Bij het bepalen van je doelen kan een adviseur aangeven of die realistisch zijn. Verzuim heb je altijd, dus een daling naar 0% is niet reëel. Een adviseur kan voor jou wel nagaan hoe de concurrentie het doet en hoe zich dat verhoudt tot jouw verzuimcijfers. In de bouwsector is de verzuimproblematiek anders dan op kantoor. Het is dus ook belangrijk om te benchmarken: hoe doet jouw sector het en wat is je positie ten opzichte van bedrijven die het relatief goed aanpakken?

Kijk eerst wat belangrijk is voor de mensen in jouw organisatie en met welke maatregelen je de meeste impact kunt maken”

Een adviseur kan daarnaast inzicht geven in wat waardevolle stappen zijn en waar mogelijkheden zijn om subsidies aan te vragen. Een adviseur kan ook een casemanager inschakelen die de hoofdpijndossiers voor zijn rekening kan nemen. Je hoeft het niet alleen te doen en doe dat dan ook vooral niet: ieder zijn vak. Laat je dus helpen op de punten waar jij behoefte aan hebt.

Strategische aanpak

Tot slot zorgt een strategische aanpak ervoor dat het verzuim- en vitaliteitsbeleid beter landt in de organisatie. Je kunt makkelijk teruggrijpen op de afspraken die je hebt gemaakt, zodat de naleving van het beleid minder snel inzakt. Luister goed naar de behoefte van de medewerkers.

Door de effecten van een goed verzuimbeleid in beeld brengen, is het makkelijker om meer geld vrij te maken voor een strategische aanpak van ziekteverzuim”

Er zijn trends: het aandeel van psychische aandoeningen neemt toe in het verzuim, maar het heeft geen zin om daar actie op te ondernemen voordat je weet of het wel op jouw bedrijf van toepassing is. Kijk eerst wat belangrijk is voor de mensen in jouw organisatie en met welke maatregelen je de meeste impact kunt maken. Je kunt beter kiezen voor dingen die echt beklijven en ingebed raken in de manier waarop mensen werken. Dat heeft veel meer effect.

Zoek een partij die helpt

Voor veel kleinere werkgevers is het niet altijd mogelijk om tijd vrij te maken om eens uitgebreid een verzuimstrategie op te stellen. Het gevolg is dat de makkelijke verzuimcasussen wel aandacht krijgen, maar de hoofdpijndossiers blijven liggen. Als werkgever heb je een partij nodig die daarbij helpt. Dat is geen overbodige luxe, want een werkgever kan tien jaar later nog te maken hebben met de kosten van een zieke (ex-)werknemer. Door de effecten van een goed verzuimbeleid in beeld brengen, is het makkelijker om binnen de organisatie meer geld vrij te maken voor een strategische aanpak van ziekteverzuim. Als je kunt aantonen wat de besparingen kunnen zijn, is de drempel om te investeren ook lager.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met VLC & Partners. Myra van Herwijnen is manager Employee Benefits bij VLC & Partners.

Ingrid van Loon:  “In 2040 is een op de drie Nederlanders mantelzorger. Dat is gewoon een feit.”

Impact mantelzorg op werknemers blinde vlek bij werkgever

Nederland telt drie miljoen mensen die mantelzorg combineren met een baan. Een loodzware combinatie, die zorgt voor veel uitval. Een blinde vlek ook voor veel werkgevers. Hoe ziet de toekomst eruit?

Zo geef je hybride werken vorm

Zo geef je hybride werken vorm

Welke effecten heeft het gedwongen thuiswerken gehad op onze manier werken? Wat zijn onze voorkeuren? Is hybride werken het nieuwe normaal? En hoe geven we dat vorm?

Zo focus je echt op de werknemer

Zo focus je echt op de werknemer

In het komende jaar zal in veel sectoren de personeelskrapte en het verloop van personeel toenemen. Het wordt steeds moeilijker om te voorzien in de capaciteitsbehoefte. Tijd dus om verloop te voorkomen. Maar hoe pak je dat aan?

Alcoholverslaving op de werkvloer

Alcoholverslaving op de werkvloer

Verslaving op de werkvloer komt veel vaker voor dan je denkt, weet jarenlang bedrijfsarts Gertjan Beens. Hoe moet HR omgaan met een alcoholverslaafde medewerker?

5 manieren om medewerkers met financiële stress te helpen

5 manieren om medewerkers met financiële stress te helpen

Hoge energieprijzen en inflatie leiden tot meer geldzorgen onder medewerkers, en veel werkgevers willen iets doen om te helpen. Werkgeversvereniging AWVN onderzocht welke praktische maatregelen populair zijn.

Japke-d. Bouma: 'Moeten we al die kantoren niet gewoon ombouwen tot woonruimte?'

Japke-d. Bouma: 'Moeten we al die kantoren niet gewoon ombouwen tot...

Mijmeren over het kantoorleven - dat is iets dat je aan NRC-columnist Japke-d. kunt overlaten. Ze sprak onlangs op het Jaarcongres SalarisNet, over het nut van kantoren in het post-coronatijdperk.

Partner of choice 2022: met deze bedrijven doet HR het liefst zaken

Partner of choice 2022: met deze bedrijven doet HR het liefst zaken

Wat zijn de favoriete bedrijven voor HR om zaken mee te doen? PW. onderzocht het en presenteert in het digimagazine Partner of Choice de winnaars en challengers in verschillende categorieën.

Foto: Shutterstock

Hoeveel mantelzorgers werken er in jouw organisatie?

Maar liefst 18 procent van het verzuim wordt erdoor veroorzaakt: mantelzorgers die in de knel komen tussen werk en privé. Geen wonder, want het aantal mantelzorgers is opgelopen tot 5 miljoen. Hoe kan HR ze zo goed mogelijk begeleiden?