Er zijn tal van theorieën over hoe je talent stimuleert in je organisatie. Maar, zo weet het organisatie- en arbeidspsycholoog Mirjam Baars, de kunst daarvan is uiteindelijk vrij simpel. HR moet zorg dragen over twee zaken.
Werkgevers doen hun grootste beloftes in de vacaturetekst. Uitgebreid en saai. Dat kan anders. En wat kan de chatbot ChatGPT daarin betekenen? Is dat dé oplossing, of kun je beter zelf goede teksten schrijven?
Hoe gaat het met de HR-plannen voor 2023? Thema’s die er vast en zeker in zullen zitten: recruitment, personeelskrapte, behoud van medewerkers, digitalisering en employee experience. Heleen Mes zet 5 kansen voor HR op een rij.
Werkgevers zoeken naar creatieve manieren om nieuw talent te zoeken en aan zich te binden. Een opvallende strategie is het werven van oud-werknemers. Hoe zorg je dat zij zich vrij voelen om weer bij jouw organisatie te solliciteren?
Detacheerders beleven gouden tijden. Zo blijkt uit de meest recente MarktMonitor van branchevereniging VvDN dat de omzet in het derde kwartaal van 2022 met maar liefst 17 procent per werkdag steeg in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar...
Niemand wil een sfeer van pesten op de werkvloer, dus het is zaak er alert op te zijn want het komt veel vaker voor dan je denkt. In deze blog deelt Organisatie & sociaal psycholoog Diane Dros tips en tricks voor HR en managers.
Er blijkt een challenge te bestaan die je voorschrijft dat je op het werk zoveel mogelijk de kantjes eraf loopt. Je doet precies genoeg om niet te worden ontslagen. Dit uit onvrede met het werk. Marc-Peter Pijper van Viisi vindt dat je dit zeker...
Het nieuwe pensioenstelsel komt eraan. Petra Tito, Chief Human Resources Officer bij Deloitte, moet zichzelf dwingen om het niet als een ver-van-mijn-bedshow te beschouwen. Ze geeft in haar column een paar handvatten om dit aan te pakken.
De inflatie is blijvend hoog en daardoor komen mensen in de financiele problemen. Als werkgever zou je dat voor moeten zijn, vindt Marc-Peter Pijper van Viisi Hypotheken.
Werven via social media is populair onder werkgevers. Maar daarbij moet je je er wel bewust van zijn dat het algoritmes zijn die bepalen wie je vacature te zien krijgt. Joost Schrage betoogt dat daarbij hele groepen worden buitengesloten.
Als het had gesneeuwd deden wij als jongetjes wedstrijdjes wie het verste kon plassen. In de sneeuw kon je dat goed beoordelen. De competitie zat er al vroeg in, en bij velen is dat gebleven. We zien dat bijvoorbeeld bij de topinkomens in het...
Een bedrijfscultuur waarin leren centraal staat is essentieel om als organisatie succesvol te blijven en te kunnen anticiperen op nieuwe uitdagingen en kansen.
Technologische vooruitgang zorgde voor ingrijpende veranderingen in het denkpatroon van onze samenleving, en de coronapandemie was een motor om op een volledig nieuwe manier te gaan werken en denken.