Leiderschap: kies juist nu voor vertrouwen en autonomie

Wat maakt iemand tot een goed leider? En hoe coach je een leider, al dan niet samen met de leiders die hij of zij aanstuurt? Deze vragen fascineren organisatiepsycholoog Anje-Marijcke van Boxtel al vele jaren. "Alles is nu onzeker, en dus willen sommige leiders de controle terug. Dat leidt soms tot bizarre situaties."

Leiderschap: kies juist nu voor vertrouwen en autonomie

Ze heeft zeer ruime ervaring in het coachen van leiders, maar net zo goed met teams. Daarbij focust Anje-Marijcke van Boxtel aan de ene kant op de leider,  want diens gedrag is erg bepalend (‘besmettelijk’, noemt Van Boxtel dat) voor de teamleden. En vaak coacht ze dan ook tegelijk de individuele teamleden, zowel als groep, als op persoonlijk leiderschap.

Kijk als leider meer naar iemands mogelijkheden en minder naar zijn belemmeringen”

Trends in leiderschap

Er zijn duidelijke trends te zien in leiderschap, constateert Van Boxtel. Zo is traditioneel leiderschap (autoritair, directief en topdown) in de meeste organisaties allang verleden tijd. Later kwam transformationeel leiderschap in zwang, waarbij leiders hun medewerkers inspireren en hen op charismatische wijze meenemen in hun visie. Van Boxtel: "Ook die aanpak vinden we in professionele organisaties inmiddels onvoldoende effectief. In de huidige, dynamische tijd maken leiders het verschil met contextueel leiderschap: gericht op het opbouwen van relaties binnen netwerken. Daarbij moeten leiders niet zozeer streven naar stabiliteit, maar naar effectief meebewegen met de dynamiek van buiten"

Schiet niet terug in de controle-stand

Dat laatste is meer dan ooit nodig in de huidige coronatijd, waarin leiders letterlijk van afstand moeten leiden. "De focus moet liggen op het sterker maken van systemen en condities zodat mensen en teams daarin optimaal kunnen functioneren, en zich kunnen blijven ontwikkelen. Op gedeeld leiderschap waarin ruimte wordt gegeven om zelf het 'hoe' te bepalen."

Wat dacht je van die manager die van zijn werknemers ieder half uur een selfie eiste, waarop ze thuis achter hun laptop zaten?”

Maar door de paniek van deze crisis, die veel bedrijven rechtstreeks bedreigt in hun voortbestaan, schieten veel leiders juist terug in de oude groef van traditioneel leiderschap, vervolgt Van Boxtel: "Alles is onzeker en dus willen sommige leiders de controle terug. Een begrijpelijke reactie die soms tot bizarre situaties leidt. Ik hoorde van een sportschoolhouder die zijn werknemers verplichtte om acht uur per dag aanwezig te zijn, terwijl er geen klant mocht binnenkomen."

"En wat dacht je van die manager die van zijn werknemers ieder half uur een selfie eiste, waarop ze thuis achter hun laptop zaten? Tja. Controle is een illusie in een complexe onvoorspelbare wereld. Blijf uit die reactieve mindset! Wendbaarheid is cruciaal. Daarom moet je juist in deze coronatijd je mensen vertrouwen en autonomie blijven geven. Hen uitdagen en ondersteunen in hoe zij bijdragen aan de betekenisvolle doelen waar je met elkaar naar blijft streven. Met hen de verbinding blijven aangaan, hoe lastig dat bij gebrek aan face-to-face contact nu ook lijkt. Mensen hebben verbinding nodig, om te kunnen functioneren en veerkrachtig te blijven. Met video-vergaderingen alleen red je het niet, want daarmee communiceer je vooral op inhoud met elkaar."

Foto: Koos Groenewold

Anje-Marijcke van Boxtel is organisatiepsycholoog. Als thought leader in leiderschap en teamontwikkeling werkt zij wereldwijd met organisaties om hun positieve impact en performance te vergroten. Zij coacht leiders en topteams in business en sports. Ze is auteur, keynote spreker en geeft masterclasses in bedrijven en business schools. Van Boxtel werkt met name in het internationaal bedrijfsleven, daarnaast was ze mental coach in de laatste twee Volvo Ocean Races.

Focus op wat wel goed gaat

Een gemiste kans voor  veel leiders, is volgens Van Boxtel wanneer je vooral let op wat er níet goed gaat. Wanneer je focust op problemen of ‘verbeterpunten’, maar niet op de kansen. "Zo’n reactieve mindset gaat niet alleen ten koste van het werkplezier van je mensen, maar ook het resultaat lijdt eronder. Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat als je effectief gedrag benoemt, aangeeft wanneer mensen hun talenten goed benutten, dat dat zorgt voor een prestatieverbetering van gemiddeld 35%! Maar als je de nadruk legt op gemaakte fouten, daalt die prestatie met gemiddeld 23%... kortom, kijk als leider meer naar mogelijkheden, en minder naar belemmeringen", zegt Van Boxtel.

Hoe komt het dan dat mensen zo verschillend reageren op positieve versus negatieve feedback? "In je brein leidt positieve feedback tot de aanmaak van endorfines waardoor je welbevinden toeneemt. Dat maakt weer dat je sneller kunt leren en dat je wint aan veerkracht." Niet dat ze ervoor pleit dat fouten niet benoemd moeten worden: ‘Je moet mensen absoluut helpen om te leren van gemaakte fouten. Maar steile leercurves creëer je daar niet mee. Dus leg daar niet te veel nadruk op.’

De mens functioneert niet puur rationeel en al helemaal niet in een vacuüm”

Ken jezelf

Hoe ‘maakbaar’ is een leider eigenlijk? Niet heel makkelijk, stelt Van Boxtel vast: "De mens functioneert niet puur rationeel en al helemaal niet in een vacuüm. Wat enorm helpt, is als je als leider jezelf goed kent, weet hoe je reageert en waar dat vandaan komt." Op de vraag wat iemand tot een sterke leider maakt, aarzelt ze geen moment: "Iemand die weet waar hij voor staat én altijd durft te twijfelen aan zijn of haar toegevoegde waarde. Die weerwoord en tegenwicht organiseert. Die het niet soft vindt om positieve feedback te geven, en die leiderschap deelt in zijn organisatie. Altijd in samenhang met de context waarin de organisatie zich bevindt.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Managementboek.

Zo voer je een verzuimgesprek

Zo voer je een verzuimgesprek

Verzuim is duur. Wanneer een werknemer dus een onverwachts hoog ziekteverzuim heeft, of zich opvallend vaak op bepaalde dagen in de week ziek meldt, is het tijd voor een goed gesprek.

Ingrid van Loon:  “In 2040 is een op de drie Nederlanders mantelzorger. Dat is gewoon een feit.”

Impact mantelzorg op werknemers blinde vlek bij werkgever

Nederland telt drie miljoen mensen die mantelzorg combineren met een baan. Een loodzware combinatie, die zorgt voor veel uitval. Een blinde vlek ook voor veel werkgevers. Hoe ziet de toekomst eruit?

Leidinggevende cruciaal in succes hybride werken

Leidinggevende cruciaal in succes hybride werken

Tijdens de coronapandemie gold een landelijk advies tot thuiswerken. Het lijkt misschien lang geleden, maar dit advies werd pas vijf kwartalen geleden ingetrokken, op 15 maart 2022 om precies te zijn. Hybride werken is het nieuwe normaal. De sleutel...

Zo geef je hybride werken vorm

Zo geef je hybride werken vorm

Welke effecten heeft het gedwongen thuiswerken gehad op onze manier werken? Wat zijn onze voorkeuren? Is hybride werken het nieuwe normaal? En hoe geven we dat vorm?

Zo focus je echt op de werknemer

Zo focus je echt op de werknemer

In het komende jaar zal in veel sectoren de personeelskrapte en het verloop van personeel toenemen. Het wordt steeds moeilijker om te voorzien in de capaciteitsbehoefte. Tijd dus om verloop te voorkomen. Maar hoe pak je dat aan?

Alcoholverslaving op de werkvloer

Alcoholverslaving op de werkvloer

Verslaving op de werkvloer komt veel vaker voor dan je denkt, weet jarenlang bedrijfsarts Gertjan Beens. Hoe moet HR omgaan met een alcoholverslaafde medewerker?

5 manieren om medewerkers met financiële stress te helpen

5 manieren om medewerkers met financiële stress te helpen

Hoge energieprijzen en inflatie leiden tot meer geldzorgen onder medewerkers, en veel werkgevers willen iets doen om te helpen. Werkgeversvereniging AWVN onderzocht welke praktische maatregelen populair zijn.

Japke-d. Bouma: 'Moeten we al die kantoren niet gewoon ombouwen tot woonruimte?'

Japke-d. Bouma: 'Moeten we al die kantoren niet gewoon ombouwen tot...

Mijmeren over het kantoorleven - dat is iets dat je aan NRC-columnist Japke-d. kunt overlaten. Ze sprak onlangs op het Jaarcongres SalarisNet, over het nut van kantoren in het post-coronatijdperk.