1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Hoe de 'Netflixicatie' van het leerlandschap alles gaat veranderen

Je medewerkers een leven lang laten leren, zoveel ze maar willen, met tienduizenden opleidingen, cursussen en trainingen om uit te kiezen. Het leren van de toekomst is gearriveerd, en het heet: Unlimited Learning. VodafoneZiggo heeft de landelijke primeur, maar als het aan HR-directeur Thomas Mulder ligt, kiezen meer bedrijven voor leren zonder limiet. "Dit is de 'Netflixificatie' van het leerlandschap."

Hoe de 'Netflixicatie' van het leerlandschap alles gaat veranderen
Archipel-CEO Omar Fouab.

De wereld om ons heen verandert steeds sneller. Waar mensen vroeger rustig dertig jaar hetzelfde werk deden, gaan carrières nu niet meer een leven lang mee. Het is daarom nu belangrijker dan ooit om werknemers zich blijvend te laten ontwikkelen. Zij zijn immers de kracht, kennis en kapitaal van de organisatie die je aan boord wil krijgen, houden én ‘in huis’ ontwikkelen. Maar hoe pak je dat aan? Mulder: “Voordat je als werknemer de arbeidsmarkt opgaat, draagt de overheid zorg voor je opleiding. Daarna ben je overgeleverd aan jezelf, en aan wat werkgevers je bieden. Het laatste schiet op dit moment nog volkomen tekort. Met een persoonlijk budget van gemiddeld duizend euro per jaar, wat het landelijk gemiddelde is, kom je nauwelijks vooruit.”

Dit zouden meer bedrijven moeten doen. Het is de weg vooruit”

“Voor de ontwikkeling van onze 7.500 werknemers werken we samen met een gevestigde naam”, vertelt Mulder. “Schouten en Nelissen. Toen Marieke Schouten en mijn collega Marieke Zuidema van gedachten wisselden over bovenstaande problematiek, kwamen ze op een even lumineus als gewaagd idee. Een manier om mensen ongelimiteerd te laten leren.” Deze nieuwe methode heet Unlimited Learning. VodafoneZiggo heeft het zojuist gelanceerd voor haar hele workforce – van magazijnmedewerkers tot de directie. Mulder: “En dat zouden meer bedrijven moeten doen. Dit is de weg vooruit.”

Zelf bepalen

Leren zonder limiet. Het klinkt haast te mooi om waar te zijn. Maar dat is het niet, verzekert Mulder. Hoe werkt het? “Unlimited Learning is een concept dat Archipel, een spin-off van Schouten en Nelissen, samen met ons heeft ontwikkeld. Het resultaat is een platform met tienduizenden opleidingen in alle soorten en maten. Online én in de klas. Al onze medewerkers maken er gebruik van. Het werkt eenvoudig. Je bepaalt zelf wat je leert. Budget speelt geen rol, de enige beperking is tijd.”

“Kort gezegd biedt het platform je drie soorten ontwikkeling”, vervolgt Mulder. 'Je kunt trainingen volgen om nóg beter in je huidige werk te worden, een opleiding doen ter voorbereiding op een nieuwe rol, of aan je persoonlijke ontwikkeling werken. Bijvoorbeeld met een cursus Spaans, of mindfulness. Er is bij ons maar één spelregel. De eerste twee varianten doe je in de tijd van VodafoneZiggo, aan persoonlijke ontwikkeling werk je in je vrije tijd.”

Veel voor weinig

Volgens Archipel-CEO Omar Fouab is deze stap niets minder dan de verwezenlijking van een droom. Fouab: “Archipel is de ANWB van de opleidingsmarkt – we helpen mensen verder, wat er ook gebeurt. Unlimited Learning is daarin een even logische als essentiële stap. Het is geweldig om deze samen met VodafoneZiggo te zetten. Er bestaan al veel aanbieders die e-Learning voor een vast bedrag per maand aanbieden. Wij gaan een stap verder en bieden nog veel meer naast enkel de e-learnings. voor een vast bedrag per medewerker per jaar mogen je medewerkers onbeperkt gebruik maken van duizenden leermiddelen. Dit varieert van korte leerinterventies tot volledige bachelors. Zowel online als klassikaal en verdeeld over 20 hoofd categorieën zoals taal, leiderschap en ICT skills om een aantal voorbeelden te noemen.”

Als je maar duizend euro per jaar mag uitgeven aan je ontwikkeling, ontdek je al snel dat je er niet meer dan een paar cursusdagen voor terugkrijgt”

Onder de duizend euro dus. Hoe kunnen die kosten zo laag zijn? “Het 'oude leren' is gewoon niet efficiënt genoeg”, legt Mulder uit. “Als je maar duizend euro per jaar mag uitgeven aan je ontwikkeling, ontdek je al snel dat je er niet meer dan een paar cursusdagen voor terugkrijgt. Je belandt in een zaaltje met een handvol mensen, en nou ja, ontwikkelen maar. Veel te veel energie, veel te weinig resultaat. Bedrijven als Netflix en Spotify laten zien dat je met de juiste aanpak ook een enorm breed en rijk aanbod kunt bieden voor een laag bedrag. Of kijk bijvoorbeeld naar Pathé, en hun unlimited filmprogramma. Een doorslaand succes. Het lijkt onmogelijk, maar het pakt juist heel goed uit.”

Future proof

“De kwaliteit van ons platform zit niet alleen in het leeraanbod, maar ook in de begeleiding en voortdurende ontwikkeling”, vertelt Fouab. “Hiervoor zorgt ons Customer Success Team, dat VodafoneZiggo als een honingraat omringt. Leeradviseurs helpen medewerkers bij het maken van de beste opleidingskeuzes en leerdoelen. Daarnaast zorgen partnermanagers dat de juiste opleidingen klaarstaan voor de toekomst waar VodafoneZiggo op afstevent. Denk aan 5G dat in aantocht is, de opkomst van chatbots en van Artificial Intelligence. Al deze innovaties vergen nieuwe vaardigheden. Wij houden het leeraanbod van dag tot dag up-to-date, en zorgen zelfs dat aanbieders de juiste trainingen ontwikkelen.”

'Dit gaat alles veranderen'

Thomas Mulder en Omar Fouab hebben duidelijk iets gemeen als ze over Unlimited Learning spreken. Een rotsvaste overtuiging. “Dit is het. En dit gaat alles veranderen.” Geef ze eens ongelijk, zou je denken. Maar blijkbaar gebeurt dat soms wel. Fouab: “We staan aan de vooravond van iets heel unieks, en daar ben ik echt trots op. Ook al word ik soms voor gek verklaard. Een training van 4000 euro verkopen met nog geen kwart van het budget? Dat is luchtfietserij. Inmiddels weten we zeker dat het werkt. En dat het voor heel veel mensen, teams en organisaties onbeperkte mogelijkheden gaat bieden. Om je personeel de kans te geven zichzelf te ontwikkelen als mens, én om vooruit te komen in een 21e-eeuwse arbeidsmarkt. Dat is waanzinnig gaaf.”

Dit artikel is gesponsord door Archipel

Gedragscode grensoverschrijdend gedrag: hier moet je als HR aan denken

Gedragscode grensoverschrijdend gedrag: hier moet je als HR aan denken

Het is belangrijk dat je als werkgever grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer tegengaat. Veel werkgevers hebben echter nog geen gedragscode ingevoerd. Er komt daarom mogelijk een verplichte gedragscode grensoverschrijdend gedrag. Waar moet je aan denken?

Hier moet HR op letten bij het kiezen van een verzuimverzekering

Hier moet HR op letten bij het kiezen van een verzuimverzekering

Een nieuwe verzuimverzekering kiezen is voor HR vaak geen eenvoudige klus. Het aanbod is immers groot. Zie jij door de bomen het bos niet meer? De aandachtspunten op een rij.

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei? 

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei?

Het beleid rond hybride werken behoeft aanpassing. De verdeling van werktijd op kantoor en thuis vraagt om een betere balans tussen het individuele belang van de medewerker en het collectieve belang van het team en de organisatie. Er is behoefte aan meer samenwerking en verbinding (belonging). 

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie 

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie

Het HR-netwerk Open van Centraal Beheer bestaat inmiddels tien jaar en heeft de afgelopen jaren al geleid tot diverse innovatieve oplossingen voor actuele uitdagingen. Open wil HR in staat stellen wetenschappelijke en praktijkkennis te vergaren en te delen. Managing consultants Noor Kok en Tom van Disseldorp leggen uit hoe en doen een oproep: "We maken graag kennis met inspirerende HR-verantwoordelijken."  

Vitaliteitsmanager van het Jaar Sam Henke (Stedin) in het midden, (v.l.n.r.) omringd door Diederik Gallas (Gezond in Bedrijf), Judith Pouw (St. Antoniusziekenhuis), Bonny de Vries (Transavia) en Rob Koelewijn (Zilveren Kruis).

Vitaliteitsmanager van het jaar: 'Hulp bij schulden scheelt tonnen...

Wanneer is de balans tussen leiderschap, cultuur en vitaliteit optimaal? Een kleine 200 vitaliteitsmanagers probeerden tijdens het jaarlijkse Wellbeing & Vitaliteitsevent een antwoord te vinden op die vraag. "Een vitale cultuur is de sleutel tot een gezondere organisatie", zegt Rob Koelewijn, manager Gezond Ondernemen van Zilveren Kruis.

Maurits Tofohr: "Genoeg redenen voor HR om de keuze voor een cateringpartner serieus aan te pakken."  (Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency)

Werken aan vitaliteit? 'HR, neem de catering eens onder de loep'

Een lekker en gezond aanbod van eten en drinken staat hoog op de wensenlijst van medewerkers die bij een nieuwe werkgever aan de slag gaan. Traditionele cateraars spelen daar nog onvoldoende op in, vindt Maurits Tofohr, die daarom Join Program opzette. "Als je mensen wilt die vitaal en gezond blijven zodat ze langer kunnen doorwerken, moet je aanpassingen doen aan je catering."

ESG-ambities realiseren: dit kan HR doen

ESG-ambities realiseren: dit kan HR doen

Steeds meer bedrijven en organisaties hebben een duurzaamheidsstrategie. Daarbinnen staat huisvesting hoog op de prioriteitenlijst. Het is echter de vraag of die ESG-ambities haalbaar zijn in de krappe kantorenmarkt. Terwijl ze wel mede bepalend zijn voor de aantrekkingskracht op jong talent. "Een integrale ESG-blik, inclusief die van HR, is cruciaal."

Mantelzorgers: een groeiende uitdaging voor HR

Mantelzorgers: een groeiende uitdaging voor HR

Werkgevers hebben vaak geen weet van de impact die mantelzorg heeft op medewerkers en de organisatie. Fello biedt hierin ondersteuning en ontzorgt de mantelzorger én de werkgever. "Met de mantelzorgscan brengen we in kaart hoe groot de mantelzorgdruk in de organisatie is en welke impact die heeft."

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.