Ondernemersgids: ideaal naslagwerk voor HR-professionals

Een eigen onderneming starten is spannend en leuk. Maar man wat komt er allemaal op je af? Van belastingzaken, contracten tot administratie en arbeidsvoorwaarden en personeelsadministratie. Sep Breukers zet alles helder op een rij in zijn boek 'Startersgids voor ondernemers; de juridische, administratieve en fiscale aspecten'. Ook reuze handig voor HR-professionals.

Ondernemersgids: ideaal naslagwerk voor HR-professionals

Met zijn achtergrond als jurist en fiscalist heeft Breukers in zijn ‘Startersgids voor Ondernemers’ op hele overzichtelijke manier alles in kaart gebracht waar je als startend ondernemer rekening mee moet houden. Zo maakt hij de lezer snel wegwijs in alles wat er juridisch, administratief en fiscaal op je afkomt. “Hoe meer kennis je hebt, hoe groter de kans is dat je bedrijf succesvol wordt en kan groeien”, stelt hij.

Je moet een administratie gaan inrichten, je financiën regelen en verschillende belastingaangiften doen. Je moet verzekeringen regelen, voor jezelf en je personeel, vergunningen aanvragen en contracten aangaan met leveranciers en klanten. En hoe zorg je ervoor dat jouw ideeën of ontwerpen beschermd zijn voor concurrenten?

Allemaal vragen waar Sep Breukers, startend ondernemer, tegenaan liep. Hij was zoveel tijd kwijt met het opzoeken van al die informatie dat hij besloot het voor anderen makkelijker te maken. “De informatie die ik zocht stond niet centraal op één platform of in één boek beschreven. Voor één onderwerp had ik vaak wel tien websites en vijf boeken nodig om tot een bevredigend antwoord te komen. Dus besloot ik het zelf op te schrijven.”

Voor startende én ervaren ondernemers

Het boek is, zoals de titel suggereert, vooral bedoeld voor de startende ondernemer, maar ook de meer ervaren ondernemer kan er profijt van hebben als naslagwerk. Waarom is het ook al weer belangrijk om een liquiditeitsbegroting te maken om inzicht te krijgen in de geldstromen van je bedrijf? En waarom moet je een geheimhoudingsverklaring opstellen?

In het eerste deel van het boek gaat Breukers in op al deze juridische aspecten. Ook zaken als bescherming van je intellectuele eigendommen zoals ideeën, tekeningen, uitvindingen en modellen en alle juridische haken en ogen rondom een bedrijfsovername komen hier voorbij.

Administratie is de belangrijkste drempel

In het tweede deel van zijn boek gaat Breukers in op één van de belangrijkste drempels waar starters tegen aanhikken: de administratie. Zeker in het begin als je nog geen mensen daarvoor in dienst kan nemen, is dit een van de zaken die je als ondernemer graag even vooruitschuift. Er zijn immers meer belangrijke urgente zaken in je bedrijf. Toch ontkom je er niet aan want je bent wettelijk verplicht het te doen. Veel ondernemers schakelen dan ook zo snel mogelijk een boekhouder of accountant in om van die vervelende administratie af te zijn. Breukers benadrukt dat het juist belangrijk is om als ondernemer het eigen inzicht te behouden in de financiële situatie van je bedrijf. In dit deel van het boek biedt hij dan ook een snelcursus boekhouden, waarin hij je als lezer meeneemt waar een administratie allemaal aan moet voldoen en hoe je er goed een kan opzetten.

In het derde van de Startersgids voor ondernemers gaat Breukers in op de belasting. Het kan volgens Breukers echter enorm lonen om je als ondernemer hierin te verdiepen zodat je weet wat de belangrijkste regels zijn en waar je wettelijk aan moet voldoen. Welke kosten mag je nou wel of juist niet aftrekken en hoe zit het met het terugvragen van de btw als ondernemer?

Waarom is dit boek nuttig voor HR-professionals?

Ook voor HR-professionals is de Startergids van Breukers heel handig om in de kast te hebben staan als naslagwerk. Het zit boordevol tips en voorbeelden over zaken waar veel HR-professionals dagelijks mee bezig zijn, zoals contractafhandelingen, personeelsadministratie, arbeidsovereenkomsten, tot het aantrekken, selecteren en belonen van werknemers binnen een organisatie. Van arbeidsvoorschriften tot -wetgeving, Breukers zet het allemaal helder op een rij in zijn makkelijk doorbladerbare boek.

En zijn HR-professionals immers niet ook als ondernemers binnen de organisatie? Ze zetten zich in om productiviteit en effectiviteit van de onderneming te vergroten door te investeren in menselijk kapitaal. Want als je de juiste mensen in dienst hebt, die er helemaal voor gaan en samen een sterk team vormen, sta je toch sterker dan al je concurrenten?

Titel: Startersgids voor ondernemers; de juridische, administratieve en fiscale aspecten
Auteur: Sep Breukers
Uitgeverij: Vakmedianet
ISBN: 9789462157132

Zo voer je een verzuimgesprek

Zo voer je een verzuimgesprek

Verzuim is duur. Wanneer een werknemer dus een onverwachts hoog ziekteverzuim heeft, of zich opvallend vaak op bepaalde dagen in de week ziek meldt, is het tijd voor een goed gesprek.

Ingrid van Loon:  “In 2040 is een op de drie Nederlanders mantelzorger. Dat is gewoon een feit.”

Impact mantelzorg op werknemers blinde vlek bij werkgever

Nederland telt drie miljoen mensen die mantelzorg combineren met een baan. Een loodzware combinatie, die zorgt voor veel uitval. Een blinde vlek ook voor veel werkgevers. Hoe ziet de toekomst eruit?

Leidinggevende cruciaal in succes hybride werken

Leidinggevende cruciaal in succes hybride werken

Tijdens de coronapandemie gold een landelijk advies tot thuiswerken. Het lijkt misschien lang geleden, maar dit advies werd pas vijf kwartalen geleden ingetrokken, op 15 maart 2022 om precies te zijn. Hybride werken is het nieuwe normaal. De sleutel...

Zo geef je hybride werken vorm

Zo geef je hybride werken vorm

Welke effecten heeft het gedwongen thuiswerken gehad op onze manier werken? Wat zijn onze voorkeuren? Is hybride werken het nieuwe normaal? En hoe geven we dat vorm?

Zo focus je echt op de werknemer

Zo focus je echt op de werknemer

In het komende jaar zal in veel sectoren de personeelskrapte en het verloop van personeel toenemen. Het wordt steeds moeilijker om te voorzien in de capaciteitsbehoefte. Tijd dus om verloop te voorkomen. Maar hoe pak je dat aan?

Alcoholverslaving op de werkvloer

Alcoholverslaving op de werkvloer

Verslaving op de werkvloer komt veel vaker voor dan je denkt, weet jarenlang bedrijfsarts Gertjan Beens. Hoe moet HR omgaan met een alcoholverslaafde medewerker?

5 manieren om medewerkers met financiële stress te helpen

5 manieren om medewerkers met financiële stress te helpen

Hoge energieprijzen en inflatie leiden tot meer geldzorgen onder medewerkers, en veel werkgevers willen iets doen om te helpen. Werkgeversvereniging AWVN onderzocht welke praktische maatregelen populair zijn.

Japke-d. Bouma: 'Moeten we al die kantoren niet gewoon ombouwen tot woonruimte?'

Japke-d. Bouma: 'Moeten we al die kantoren niet gewoon ombouwen tot...

Mijmeren over het kantoorleven - dat is iets dat je aan NRC-columnist Japke-d. kunt overlaten. Ze sprak onlangs op het Jaarcongres SalarisNet, over het nut van kantoren in het post-coronatijdperk.