Teamchef politie: ‘Van ruim 10 naar minder dan 6 procent verzuim’

Peter van Huizen is sinds eind 2017 teamchef bij de Landelijke Eenheid van de politie, Dienst Infrastructuur Zuid-West. Met meer dan 150 medewerkers onder zijn hoede is de ondersteuning van senior-arbeidsdeskundige Maria de Rooij van Margolin, erg welkom. Dat blijkt ook uit de verzuimcijfers, die sinds de samenwerking zijn gedaald van ruim 10 naar 5,9 procent.

“Maria de Rooij neemt me werk uit handen, houdt me scherp en geeft advies waaraan ik en mijn medewerkers echt iets hebben”, zegt Peter van Huizen, teamchef bij de Landelijke Eenheid van de politie, Dienst Infrastructuur Zuid-West.

Maria de Rooij van Margolin, onderdeel van Zorg van de Zaak, is sinds 2012 vaste arbeidsdeskundige bij de politieafdeling Zuid-West. Ze begon als begeleider bij de invoering van het eigen regiemodel: met de Wet Poortwachter werden leidinggevenden meer verantwoordelijk voor het verzuim van hun werknemers. Dat is acht jaar later uitgegroeid tot een brede ondersteuning bij het hele verzuimbeleid en re-integratie.

Belasting en belastbaarheid

Ruim tien operationele experts binnen de dienst voeren de personeelszorg uit en De Rooij brengt hen onder meer alle ins and outs bij van het verzuimsysteem. De Rooij: “Ik voer veel gesprekken en monitor het verzuimsysteem. Ik train en coach ook, op dit moment zo’n tien experts. Dan leer ik ze om zo goed mogelijk met verzuim, de regels en de medewerkers om te gaan, voor een optimale balans tussen belasting en belastbaarheid.”

Om de week bespreekt De Rooij de stand van zaken in het systeem met de teamchef. Van Huizen: “Dan maak ik een uitdraai van het systeem en nemen we alle ziektegevallen door. We bespreken welke stappen we het beste kunnen zetten en wat er bijvoorbeeld moet gebeuren als iemand weer richting re-integratie kan bewegen. Ook bespreken we de arbeidsdeskundige onderzoeken van de langdurig medewerkers en hun perspectief op werk.”

Andere werkplek

Maria de Rooij

De Rooij wijst Van Huizen in deze gesprekken op de regels en de mogelijkheden om oplossingen te vinden voor medewerkers die meer dan twee jaar niet hebben kunnen werken. “Als we voor medewerkers moeten kijken naar een andere werkplek, soms zelfs buiten de organisatie, schuif ik aan bij de gesprekken om de opties goed samen door te nemen. De organisatie heeft aan dit tweede spoor wel moeten wennen. Veel medewerkers zijn zo betrokken dat ze een toekomst buiten de politie nooit als optie hebben gezien. Dan moet je alles heel goed uitleggen en mensen vertrouwen geven in wat ze nog wel kunnen.”

Veel medewerkers zijn zo betrokken dat ze een toekomst buiten de politie nooit als optie hebben gezien

Een andere functie binnen de politie is bij langdurig zieken soms ook een mogelijkheid. Van Huizen: “Toen ik aantrad lagen er zes dossiers van medewerkers die al jaren op de plank lagen. Daar zijn er nu nog twee van over.”

Eigen aanpak en regelgeving

Wat werken als arbeidsdeskundige bij de politie extra speciaal maakt, is de diversiteit in het werk, wat ook veel extra regelgeving met zich meebrengt. De Rooij: “Je hebt hier bijvoorbeeld meer dan in andere organisaties te maken met PTSS. Dat vraagt een eigen aanpak met een aparte juridische regelgeving. Ook kent de politie een uitgebreide cao. Dat is soms erg technisch en je moet daar allemaal kennis van hebben en in de verzuimbegeleiding toepassen.”

De politie heeft geleerd om zakelijker naar verzuim te kijken. Van Huizen: “Daar hebben we een professionaliseringsslag in gemaakt en daar heeft De Rooij ons bij geholpen. Op papier staat het goed en het proces is duidelijk. Al blijft de praktijk soms weerbarstig en gaat het niet altijd zo snel als ik zou willen.”

Om verwachtingen reëel te houden pleit De Rooij om zoveel mogelijk concrete afspraken. “Leg alles zo smart mogelijk vast. Als een medewerker gaat opbouwen, spreek dan samen een schema af en leg de taken vast en de concrete verantwoordelijkheden die iemand wel of niet krijgt.”

Specialistische kennis

De arbeidsdeskundige kennis en ervaring is een welkome aanvulling voor Van Huizen. “Op dit moment heeft een van onze medewerkers last van chronische vermoeidheid. Om nu vast te stellen wat de belastbaarheid van deze medewerker is weet De Rooij wegen te bewandelen waardoor deze belastbaarheid vastgesteld kan worden. Ze geeft mij en de medewerker dan een onderbouwd advies, zodat de balans tussen werk en privé in evenwicht is en blijft. Daardoor wordt op lange termijn de inzetbaarheid van de medewerker geborgd.”

De Rooij vult aan dat ze ook een schakel is om de communicatie met de bedrijfsartsen en het UWV goed te laten verlopen. “Dan zet ik mijn kennis en kunde in om met alle partijen goed samen te werken om de medewerker zo ver als mogelijk is te laten herstellen. Samen kijken we dan steeds naar wat de duurzaam passende mogelijkheden richting werk zijn.”

Minder dan 6% verzuim

Behalve een professionelere aanpak zijn ook de concrete resultaten van de gezamenlijke inspanningen door Margolin en de politie positief en zichtbaar. Het verzuimpercentage is van meer dan 10% gedaald tot 5,9%.

Daarnaast merkt Van Huizen dat hij van zijn operationeel experts steeds minder vragen krijgt over het systeem. “Naast het feit dat ik zelf erg prettig samenwerk met De Rooij krijg ik van anderen ook helemaal geen klachten over haar.” Lachend: “Dat is in een omgeving waarin iedereen altijd heel kritisch is een groot compliment.”

Dit artikel is gesponsord door Margolin.

I

Dit vind je misschien ook interessant