Personeel vasthouden met opleiding en ontwikkeling: zo doen L&D-managers dat

Als er op de arbeidsmarkt nauwelijks goede kandidaten te vinden zijn, moet je investeren in de mensen die je hebt. Dit is hoe L&D-managers dat in 2022 willen aanpakken.
Delen:

Dat blijkt uit internationaal onderzoek onder 2.472 Senior L&D Managers in opdracht van het digitale coachingplatform CoachHub. Ruim de helft (55 procent) van de ondervraagde leidinggevenden geeft aan dat het vinden en aannemen van geschikte nieuwe kandidaten lastig was in het afgelopen anderhalf jaar.

In totaal zien drie op de vier managers in de Benelux dan ook meer heil in het aanleren en bijspijkeren van vaardigheden van medewerkers, dan in het aannemen van nieuwe mensen.

Lees ook: De perfecte storm voor leren en ontwikkelen

Investeren in vaardigheden

Om competitief te blijven, neemt het grootste deel van de ondervraagde L&D-managers zich voor om te investeren in de vaardigheden van hun medewerkers.

Zo leidt 66 procent van de respondenten komende tijd personeel op om te werken met nieuwe processen en technologieën, gaat 63 procent zijn organisatie opnieuw structureren, en geeft 60 procent aan dat het mensen gaat omscholen.

De meeste ondervraagden verwachten daarin te kunnen investeren: de budgetten voor L&D stijgen naar verwachting bij bijna alle ondervraagden (95 procent).

Lees ook: Wie zoekt naar de juiste skills, moet stereotypering loslaten

Individuele ontwikkelingstrajecten

Terwijl een groot deel van 2021 nog altijd in het teken stond van leertrajecten rondom ‘remote working’, voorspelt het onderzoek voor 2022 een verschuiving naar individuele ontwikkelingstrajecten voor werknemers.

90 procent van de managers heeft zijn L&D-programma's al aangepast om beter aan te sluiten op het 'nieuwe normaal'

Om te zorgen dat goed personeel een passend leertraject volgt, is het zaak dat binnen de organisatie bespreekbaar te maken. Meer dan de helft van de managers (53 procent) vraagt zich af of dit nu genoeg gebeurt binnen hun organisatie.

Een derde geeft aan dat het L&D-programma van de organisatie eenmaal per kwartaal wordt besproken. Bij een kwart gebeurt dat maandelijks.

Lees ook: Opleiden van werknemers: breng een beetje Netflix in je opleidingsaanbod

Het ‘nieuwe normaal’

Bijna alle ondervraagde L&D managers van bedrijven in de Benelux (96%) geven aan dat ze het belangrijk vinden dat opleidingen van hun personeel aangepast worden aan de huidige uitdagingen in het ondernemingsklimaat.

Ook vindt het grootste deel (79%) van de leidinggevenden het belangrijker om te investeren in de ontwikkeling van werknemers dan vóór de uitbraak van het coronavirus. 90 procent van de managers heeft zijn L&D-programma’s al aangepast om beter aan te sluiten op het ‘nieuwe normaal’.

Dit betekent vaak ook een persoonlijke aanpak: in 76 procent van de gevallen zijn de resources aangepast op het team, in 59 procent zelfs op het individu.

Dit vind je misschien ook interessant